Evaluation of a light technology in the format of a booklet in Hair Therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3812

Keywords:

Light technology. Primer. Health education. Hair therapy

Abstract

General Objective: To evaluate light technology in the format of capillary therapy. Method: This was a cross-sectional research carried out in Fortaleza - CE, in 2019. A booklet was elaborated as a way of guiding and promoting health with regard to myths and truths in relation to hair care. 30 beauty individuals and salon clients were recruited. The study was approved by the Ethics Committee of the University of Fortaleza under the number 3,661,618. Results: Most respondents reported that the booklet helped clarify the proposed content in all aspects evaluated. The data were based on 5 blocks of questions that assessed content, literacy demand, graphics, layout and typography, stimulation of learning and motivation. Conclusion: Research has shown that the written instrument has a valuable contribution to development, knowledge and autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Barbosa Teixeira Martins, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Physiotherapist by UNIFOR. PhD in Medical-Surgical Sciences - UFC. Master in Public Health - UNIFOR. Specialist in Dermato-functional Physiotherapy - UNIFOR. Professor at the University of Fortaleza - UNIFOR.

Kélida Alves Rodrigues, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Graduated in Aesthetics and Cosmetics - University of Fortaleza

Juçara Bianchi, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Graduated in Aesthetics and Cosmetics - University of Fortaleza

Fabia Azambuja Pereira Salviano, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Physiotherapist. Master in Health Education - State University of Ceará - UECE. Professor at the University of Fortaleza - UNIFOR.

Cristina de Santiago Viana Falcão, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Physiotherapist. Master in Public Health - UNIFOR. Professor at UNIFOR.

Michelli Caroline de Camargo Barboza, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Physiotherapist. Specialist in Exercise Physiology - Federal University of São Carlos - UFSCar, Master in Public Health from the University of Fortaleza - UNIFOR. PhD in Rehabilitation Sciences from the Federal University of Minas Gerais - UFMG. Professor at the University of Fortaleza - UNIFOR.

References

ALEXANDRE, N. M. C; COLUCI, M. Z. O. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciênc. saúde coletiva, v.16, n.7, p.361-8, 2011.

CUNHA, R. R; PEREIRA, L. S; GONÇALVES, A. S. R; DOS SANTOS, E. K. A; RADÜNZV, V; HEIDEMANN, I. T. S. B. Promoção da saúde no contexto Paroara: possibilidade de cuidado de enfermagem. Texto Contexto Enferm, v.18, n.1, p.170-6, 2009.

CZERESNIA, D; FREITAS, C. M. Promoção da saúde: conceitos, reflexões, tendências. Rio de Janeiro: FIOCRUZ: 2017.

DAMAZIO, M. G; MAKINO, R. F. L. Terapia Capilar – Uma abordagem inter e multidisciplinar. Red publicações, São Paulo, 2007.

DRAELOS, Z. Dermatologia Cosmética: Produtos procedimentos, 1. ed., São Paulo, Ed. Santos, 2010.

FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-Formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 6, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 05 abr. 2019.

FREITAS, K. T; PEREIRA, S; PIMENTEL, T. T. O Estudo da colorimetria. Revista eletrônica UNIVAR, 2016.

FREITAS, A. A. S; CABRAL, I. E. O cuidado à pessoa traqueostomizada: análise de um folheto educativo. Esc Ana Nery Ver. Enferm, v. 12, n. 1, p. 84-9, 2008.

HOFFMANN, T; WORRALL, L. Designing effective written health education materials: considerations for health professionals. Disabil Rehabil, v. 26, n. 19, p. 1166-73, 2004.

LIMA, A. C. M. A. C. Costa et al. Construção e Validação de cartilha para prevenção da transmissão vertical do HIV. Acta paul. enferm., São Paulo, v. 30, n. 2, p. 181-189, 2017.

MERHY, E. E. Em busca do tempo perdido: a micropolítica do trabalho vivo em saúde. In: MERHY E. E, ONOCKO, R. Práxis em salud um desafío para lo público. São Paulo (SP): Hucitec; 1997.

MOREIRA, M. F; NOBREGA, M. M. L; SILVA, M. I. T. Comunicação escrita: contribuição para a elaboração de material educativo em saúde. Rev. Bras. Enferm, v. 56, n.2, p.184-8, 2003.

NERYS, F. et al. Dificuldades na consulta clínica e nutricional de surdos no Brasil: revisão de literatura. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3605 Acesso em: 20 nov. 2019.

OLIVEIRA, S. C; LOPES, M. V. O; FERNANDES, A. F. C. Construção e validação de cartilha educativa para alimentação saudável durante a gravidez. Rev. Latino-Am. Enfermagem, v. 22, n. 4, p. 611-20, 2014.

PAULA, C. M. S. S. de. Alterações na ultra-estrutura do cabelo induzidas por cuidados diários e seus efeitos nas propriedades de cor. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Química, Campinas, SP, 2001. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/250458. Acesso em 20 de outubro 2019.

PEREIRA, J. M. Propedêutica das doenças dos cabelos e do couro cabeludo. São Paulo: Atheneu, 2001.

SILVA, D. C; ALVIM, N. A. T; FIGUEIREDO, P.A. Tecnologias leves em saúde e sua relação com o cuidado de enfermagem hospitalar. Esc Anna Nery, v.12, n. 2, p. 291-8, 2008.

SILVA, H. L; BEZERRA, F. H. G; BRASILEIRO, I. C. Avaliação de materiais educativos direcionados para o desenvolvimento neuropsicomotor da criança. Rev. Bras. Promo Saúde, v.30, n. 3, p. 1-6, 2017.

SOUZA, V. M; ANTUNES JUNIOR, D. Ativos Dermatológicos: guia de ativos dermatológicos utilizados na farmácia de manipulação para médicos e farmacêuticos. v. 4. São Paulo: Pharmobooks, 2006.

VASCONCELOS, E. M. Educação popular e a atenção a saúde da família. São Paulo; Hucitec; 1999.

WICHROWISKI, L. Terapia Capilar uma abordagem complementar. Porto Alegre. Ed.: Alcance, 2007.

Published

2020-04-30

How to Cite

MARTINS, A. B. T.; RODRIGUES, K. A.; BIANCHI, J.; SALVIANO, F. A. P.; FALCÃO, C. de S. V.; BARBOZA, M. C. de C. Evaluation of a light technology in the format of a booklet in Hair Therapy. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–17, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3812. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3812. Acesso em: 4 jul. 2024.