Problem-based learning
uma abordagem no ensino superior na área da saúde
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3676Keywords:
Problem-based Learning, Learning Methods, Health and EducationAbstract
Teaching based on the constructivist methodology that the student seeks knowledge and the teacher self-directs with the help of a problem is known as problem-based learning (PBL). It was disseminated in the 60s and is currently widely used in health courses, mainly in Medicine. Traditional teaching is based on expository classes and centered on the teacher, privileging the reproduction of the content. PBL is characterized by student-centered teaching, which takes responsibility for its learning process, being independent, stimulated and rewarded based on the problem to be worked on in tutoring groups. The PBL promotes an individual and collective study of the issues raised in the learning objectives seeking scientific basis, makes it possible to validate / invalidate hypotheses, fill knowledge gaps and train professionals with a global view. So that, it should be more widely used as teaching methodology in graduation courses in health.
Downloads
References
BERBEL, N.N. “Problematization” and problem-based-learning: different words or different ways? Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, n. 2, p. 139-154, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v2n2/08.pdf. Acesso em: 05 mai. 2019.
BRANDENBURG, C.; PEREIRA, A.; FIALHO, L. Práticas reflexivas do professor reflexivo: experiências metodológicas entre duas docentes do ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3527. Acesso em: 05 abr. 2020.
ESCRIVÃO FILHO, E; RIBEIRO, L. R. Aprendendo com PBL aprendizagem baseada em problemas: relato de uma experiência em cursos de engenharia da EESC-USP. Revista Minerva, v. 6, n. 1, p. 23-30, 2009.
GOMES, R.et al. Aprendizagem Baseada em Problemas na formação médica e o currículo tradicional de Medicina: uma revisão bibliográfica. Revista brasileira de educação médica, Rio de Janeiro, v.33, n.3, p. 444-451, jul./set, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022009000300014. Acesso em: 08 mai. 2019.
KOMATSU, R. S; ZANOLLI, M. B; LIMA, V. V; PEREIRA, S.M.S.F; FIORINI, V.M.L; BRANDA, L.A.; PADILHA, R. Q. Guia do Processo de Ensino - Aprendizagem “Aprender a Aprender”. 4ª ed. Faculdade de Medicina de Marília. Marília - SP - BRASIL. 2003.
MOUST, J.H.C; VAN BERKEL, H.J.M; SCHMIDT, H.G. Signs of erosion: Reflections on three decades of problem-based learning at Maastricht University. Higher Education, v. 50, n. 3, p. 665-683, 2005. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-004-6371-z#citeas. Acesso em: 20 mai. 2019.
NERYS, F.; KOEPP, J.; COSTA, B.; BARON, M. Dificuldades na consulta clínica e nutricional de surdos no Brasil: revisão de literatura. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3605. Acesso em: 20 abr. 2020.
SAKAI, M. H; LIMA, G.Z. PBL: uma visão geral do método. Revista Olho Mágico, Londrina, v. 2, n. 5/6, p.45-9, 1996.
SCHMIDT, H; CAPRARA, A; BATISTA TOMAZ, J; SÁ, H. Aprendizagem Baseada em Problemas: Anatomia de uma Nova Abordagem Educacional. Fortaleza: Hucitec, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n83/a02v22n83.pdf. Acesso em: 19 abr. 2020.
TIBÉRIO, I.F.L; ATTA, J.A; LICHTENSTEIN, A. O aprendizado baseado em problemas - PBL. Revista Médica, São Paulo, v. 82, n.1-4, p.78-80, jan/dez 2003. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revistadc/article/view/62624/65422. Acesso em: 08 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.