Ofélia's life itineraries
a management teacher who defended the public school in the military dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3648Keywords:
Life story, Learning and teaching, Formal EducationAbstract
This research aims at the life story of a mountain woman who in the military civil dictatorship faced local oligarchies instigating the construction of the first public elementary school II - former basilar. Qualitative, in the biographical approach, it focuses on the life story of a woman-educator who made her own story. As methodological procedures for data collection were used: interviews with colleagues, community leaders, mothers of students; conversation circles with former students; document analysis, minutes / books where she worked, photographs, newspapers, textbooks used by her. This educator is considered important for her political-pedagogical performance, teacher-manager in the awakening of critical awareness, seeking improvement in the quality of life from formal, non-formal, informal education and exercised tutoring action with student-workers investing in self-regulation of learning. The analysis shows Ofélia's boldness as a woman manager whose identity is linked to the initiative to promote innovative social changes based on education.
Downloads
References
BASTOS, Ludimila Corrêa; EITERER, Carmem Lucia. Reconfigurações das relações de Gênero e cotidiano das mulheres educandas da EJA. Educação & Formação, Fortaleza, v.2, n.6, p. 42-53, 2017.Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/158. Acesso em: 13 mar. 2019.
CARVALHO, Marília Pinto de. In: Gênero e Educação. Nalu Faria, Mirian Nobre, Daniela Auad, Marília Carvalho (Orgs.). São Paulo: SOF, 1999.
CARNEIRO, Moacir Alves. LDB fácil: leitura crítico-compreensiva artigo a artigo. 13 ed. Vozes. Petrópolis, RJ. 1998.
CRUZ, Maria Isabel da. A mulher na igreja e na política.1 ed. São Paulo: Outras expressões, 2013.
DARSI, Camilo; HILLSHEIM, Betina; WEBER, Douglas Luís; ROSA, Rita de Cássia Quadros da. A produção da mulher ideal no filme ela: questões sobre gênero e performatividade no cinema. Educação & Formação, Fortaleza, v.3, n.9, p.189-203, 2018. Disponívelem:https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/852/766. Acesso em: 07 mai. 2019
FARIA, Nalu; Nobre, Mirian; Auad, Daniela; Carvalho, Marília (Orgs). Gênero e Educação. São Paulo: SOF, 1999.
FARIAS, Izabel Maria Sabino de (et.al). Didática e docência: aprendendo a profissão. Coleção formar. 4 Ed. nova ortografia. Brasília: líber livro, 2014. 192p.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; SIMÃO, Ana Margarida Vieira. Acção tutorial em contexto de trabalho e auto-regulação da aprendizagem. Tutoria e Mediação em Educação: Novos Direitos à Investigação Educacional. XVI Colóquio AFIRSE/AIPELF, 2008.
GASPAR, João Bosco. Memória viva do Tianguá – fugit irreparábili tempus (Tempus fugitexpressão latina, quer dizer “o tempo foge” e ou “o tempo voa”). Facebook. Acessado em: 11/03/2018.
GATTI, Bernadete Angelin. Grupo Focal na Pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Serie Pesquisa em Educação v.10. Brasília -DF, 2005.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Paris: PUC, 1956.
SOARES, Carla Poennia Gadelha; VIANA Tania Vicente. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearense. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, p.140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96/77 Acesso em: 04 mar. 2019.
KAUARKA, Fabiana; MANHÃES, Fernanda Castro; SOUZA, MEDEIROS, Carlos Henrique. Metodologia da pesquisa: um guia prático. Via Litterrum Editora. Itabuna-Bahia, 2010.
MELLO, Guiomar Namo de. Magistério de 1º grau: da competência técnica ao compromisso político. São Paulo: Cortez, 1987.
NÓVOA, Antonio. História de professores. 2. Edição. Porto Editora. Coleção ciências da educação. 1995.
POLLACK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio: Estudos históricos. Rio de Janeiro: CPDOC/FGV. v. 2 n. 3, 1989.
RIOS. Pedro Paulo Souza; CARDOSO Helma de Melo; DIAS, Alfrancio Ferreira. Concepções de Gênero e sexualidade dos Docentes do Curso de Licenciatura em Pedagogia: Por um currículo Queer. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 98-117, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 Acesso em: 07 abr. 2019.
SOUZA, Sauloéber Tarsio de; LIMA, Genis Alves Pereira de. Escolas Polivalentes na ditadura civil-militar: marco no modelo de ensino profissionalizante ou instrumentos de propaganda do regime? O processo de implantação do polivalente de Ituiutaba-MG (1974-1985). Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 72-88, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/101/83 Acesso em: 07 mar. de 2019.
VASCONCELOS, Luiz Beviláqua, 55 anos. (Acesso em: 11 mar. 2018).
VIEIRA, Sofia Lerche. Educação Básica: política e gestão da escola. Fortaleza-CE: Ed. Liber livro, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Antonia Nilene Portela de Sousa, Andrea Abreu Astigarraga, Lourdes Maria Bragagnolo Frison (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.