Ofélia's life itineraries
a management teacher who defended the public school in the military dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3648Keywords:
Life story, Learning and teaching, Formal EducationAbstract
This research aims at the life story of a mountain woman who in the military civil dictatorship faced local oligarchies instigating the construction of the first public elementary school II - former basilar. Qualitative, in the biographical approach, it focuses on the life story of a woman-educator who made her own story. As methodological procedures for data collection were used: interviews with colleagues, community leaders, mothers of students; conversation circles with former students; document analysis, minutes / books where she worked, photographs, newspapers, textbooks used by her. This educator is considered important for her political-pedagogical performance, teacher-manager in the awakening of critical awareness, seeking improvement in the quality of life from formal, non-formal, informal education and exercised tutoring action with student-workers investing in self-regulation of learning. The analysis shows Ofélia's boldness as a woman manager whose identity is linked to the initiative to promote innovative social changes based on education.
Downloads
References
BASTOS, Ludimila Corrêa; EITERER, Carmem Lucia. Reconfigurações das relações de Gênero e cotidiano das mulheres educandas da EJA. Educação & Formação, Fortaleza, v.2, n.6, p. 42-53, 2017.Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/158. Acesso em: 13 mar. 2019.
CARVALHO, Marília Pinto de. In: Gênero e Educação. Nalu Faria, Mirian Nobre, Daniela Auad, Marília Carvalho (Orgs.). São Paulo: SOF, 1999.
CARNEIRO, Moacir Alves. LDB fácil: leitura crítico-compreensiva artigo a artigo. 13 ed. Vozes. Petrópolis, RJ. 1998.
CRUZ, Maria Isabel da. A mulher na igreja e na política.1 ed. São Paulo: Outras expressões, 2013.
DARSI, Camilo; HILLSHEIM, Betina; WEBER, Douglas Luís; ROSA, Rita de Cássia Quadros da. A produção da mulher ideal no filme ela: questões sobre gênero e performatividade no cinema. Educação & Formação, Fortaleza, v.3, n.9, p.189-203, 2018. Disponívelem:https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/852/766. Acesso em: 07 mai. 2019
FARIA, Nalu; Nobre, Mirian; Auad, Daniela; Carvalho, Marília (Orgs). Gênero e Educação. São Paulo: SOF, 1999.
FARIAS, Izabel Maria Sabino de (et.al). Didática e docência: aprendendo a profissão. Coleção formar. 4 Ed. nova ortografia. Brasília: líber livro, 2014. 192p.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; SIMÃO, Ana Margarida Vieira. Acção tutorial em contexto de trabalho e auto-regulação da aprendizagem. Tutoria e Mediação em Educação: Novos Direitos à Investigação Educacional. XVI Colóquio AFIRSE/AIPELF, 2008.
GASPAR, João Bosco. Memória viva do Tianguá – fugit irreparábili tempus (Tempus fugitexpressão latina, quer dizer “o tempo foge” e ou “o tempo voa”). Facebook. Acessado em: 11/03/2018.
GATTI, Bernadete Angelin. Grupo Focal na Pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Serie Pesquisa em Educação v.10. Brasília -DF, 2005.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Paris: PUC, 1956.
SOARES, Carla Poennia Gadelha; VIANA Tania Vicente. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearense. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, p.140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96/77 Acesso em: 04 mar. 2019.
KAUARKA, Fabiana; MANHÃES, Fernanda Castro; SOUZA, MEDEIROS, Carlos Henrique. Metodologia da pesquisa: um guia prático. Via Litterrum Editora. Itabuna-Bahia, 2010.
MELLO, Guiomar Namo de. Magistério de 1º grau: da competência técnica ao compromisso político. São Paulo: Cortez, 1987.
NÓVOA, Antonio. História de professores. 2. Edição. Porto Editora. Coleção ciências da educação. 1995.
POLLACK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio: Estudos históricos. Rio de Janeiro: CPDOC/FGV. v. 2 n. 3, 1989.
RIOS. Pedro Paulo Souza; CARDOSO Helma de Melo; DIAS, Alfrancio Ferreira. Concepções de Gênero e sexualidade dos Docentes do Curso de Licenciatura em Pedagogia: Por um currículo Queer. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 98-117, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 Acesso em: 07 abr. 2019.
SOUZA, Sauloéber Tarsio de; LIMA, Genis Alves Pereira de. Escolas Polivalentes na ditadura civil-militar: marco no modelo de ensino profissionalizante ou instrumentos de propaganda do regime? O processo de implantação do polivalente de Ituiutaba-MG (1974-1985). Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 72-88, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/101/83 Acesso em: 07 mar. de 2019.
VASCONCELOS, Luiz Beviláqua, 55 anos. (Acesso em: 11 mar. 2018).
VIEIRA, Sofia Lerche. Educação Básica: política e gestão da escola. Fortaleza-CE: Ed. Liber livro, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Antonia Nilene Portela de Sousa, Andrea Abreu Astigarraga, Lourdes Maria Bragagnolo Frison (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.