Strengthening organizational culture

the importance of training new PETians at PET Civil UFC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3639

Keywords:

Training, Values, PET, Teaching, Knowledge

Abstract

For a group in the Tutoring Education Program (PET) to be successful in the activities performed, it is of fundamental importance that all PETians are aligned with the program's values. Thus, the “Training of the Approved in the Selection Process” is a teaching activity developed by PET Civil at the Federal University of Ceará that aims to assist and guide the new members. The training, carried out through a meeting and, generally, mediated by the oldest PETians in the group, contemplates fundamental themes for the newcomer to understand the scope of PET at the national level and acquire more detailed knowledge of the activities developed during the semester and the year. Thus, it was noticed that, over time, this activity has contributed to broaden the new member's view of the Program and to strengthen the entire group, also serving as a way for PETians to repay all knowledge acquired in PET.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Fiuza Fialho, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Engenharia Civil. Bolsista do PET de Engenharia Civil da UFC.

Alana Maria Prado, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Engenharia Civil. Bolsista do PET de Engenharia Civil da UFC.

Brena Andressa Cardoso de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Engenharia Civil. Bolsista do PET de Engenharia Civil da UFC.

Carolina de Souza Lopes, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Engenharia Civil. Bolsista do PET de Engenharia Civil da UFC.

Maria Laura Araujo Alves, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Engenharia Civil. Bolsista do PET de Engenharia Civil da UFC.

Alexandre Araújo Bertini, Universidade Federal do Ceará

Professor da Universidade Federal do Ceará. Doutor em Engenharia de Estruturas pela Escola de Engenharia de Estruturas/USP 2002. Engenheiro Civil da UFC em 1992.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 16 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Manual de Orientações Básicas – PET. Brasília: Sesu, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet/manual-de-orientacoes. Acesso em: 01. fev. 2019.

DUTRA, Joel Souza. Gestão de pessoas: modelo, processos, tendências e perspectiva. São Paulo: Atlas, 2009.

FEITOSA, R.; DIAS, A. M. Articulação entre ensino, pesquisa e extensão: Contribuições do programa de educação tutorial (PET) para a formação de graduandos em Biologia. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 169-190,. 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819. Acesso em:16 de jul. 2019.

GIL, A. C. Gestão de pessoas: enfoque nos papéis profissionais. São Paulo: Atlas, 2006.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 3, p. 21, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0034-75901995000300004. Acesso em: 18 de jul. 2019.

LIMA, A. L.; VALA, J.; MONTEIRO, M. B. A satisfação organizacional. In: VALA, J.; MONTEIRO, M. B.; LIMA, A. L.; CAETANO. A Psicologia social das organizações: estudos em empresas portuguesas. Oeiras: Celta, 1995.

NAKAGAWA, M. Ferramenta: Missão, Visão, Valores. 2012. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/ME_Missao-Visao-Valores.PDF. Acesso em: 16 de jul. 2019.

ROSIN, S. M., Gonçalves, A. C. A., & Hidalgo, M. M. Programa de Educação Tutorial: Lutas e Conquistas. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, v. 2, n. 1, p.70, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2448190424495. Acesso em: 16 de jul. 2019.

SANTOS, H. S. D. PLANEJAMENTO ESTRATÉGICO ORGANIZACIONAL. XI Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, v. 12, n. 01, p.1–9, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.29380/2018.12.23.11. Acesso em: 16 de jul. 2019.

SOUZA, C. P. da S., Lima, L. L. de B., & Marques, A. A. Fatores condicionantes da motivação de colaboradores voluntários: estudo de caso de uma Empresa Júnior da Universidade Federal de Alagoas. Anais ... XXXII Encontro da ANPAD. p. 1–16, 2008. ANPAD. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EOR-B935.pdf. Acesso em: 18 de jul. 2019.

Published

2019-09-01

How to Cite

FIALHO, B. F.; PRADO, A. M.; OLIVEIRA, B. A. C. de; LOPES, C. de S.; ALVES, M. L. A.; BERTINI, A. A. Strengthening organizational culture: the importance of training new PETians at PET Civil UFC. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 1–11, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i3.3639. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3639. Acesso em: 21 nov. 2024.