Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3587Keywords:
Educação Física Escolar, Prática Pedagógica, EsporteAbstract
Working sports content in the classroom, besides being naturally long awaited by students, brings a multitude of possibilities to be developed in the classroom; However, during the process of historical construction of Physical Education, we can see that dealing with this content began from a scenario of tension, with a military dictatorship established and a need of our rulers to keep the population distracted, so tournaments and major competitions gained a lot of visibility in Brazil and in the world; The school, in turn, adopted the goal of seeking new athletes to foster this growing industry. This research seeks to reflect on the insertion of Sport in physical education classes, as well as to raise awareness of teachers and managers to rethink the way content is treated, since it is still common to come across physical education classes totally technical and sportsman.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br >. Acesso em: 14 jul. 2020.
BRACHT, V. A criança que pratica esporte respeita as regras do jogo... capitalista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, n. 7, v. 2, 1986, p. 62-68. Disponível em: https://sitealanrocha.files.wordpress.com/2009/07/a-crianca-que-pratica-esporte.pdf Acesso em: 14 jul. 2020.
BRASIL. Lei n° 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação nacional. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm > Acesso em: 14 Jul. 1996.
FERREIRA, Heraldo Simões; SAMPAIO, José Jackson Coelho. Tendências e abordagens pedagógicas da Educação Física escolar e suas interfaces com a saúde. EFdeportes. Buenos Aires, ano18, nº 182, julho de, 2013. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd182/tendencias-pedagogicas-da-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 14 jul. 2020
FINCK, Silvia Christina Madrid. A educação física e o esporte na escola: cotidiano, saberes e formação. 1 Ed. Coritiba: ibpex, 2010.
GABARRA, Letícia Macedo; RUBIO, Kátia; ÂNGELO, Luciana Ferreira. A Psicologia do Esporte na iniciação esportiva infantil. Psicología para América Latina, n. 18, p. 0-0, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2009000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Acesso em 14 jul. 2020.
GALATTI, Larissa Rafael; PAES, Roberto Rodrigues. Fundamentos da pedagogia do esporte no cenário escolar. Movimento & Percepção, Espírito Santo do Pinhal, SP, v. 6, n. 9, p. 16-25 2006. Disponível em: http://ferramentas.unipinhal.edu.br/movimentoepercepcao/viewarticle.php?id=79 Acesso em 14 jul. 2020.
GÓIS JUNIOR, Edivaldo Modernismo, Raça e Corpo: Fernando de Azevedo e a questão da saúde no Brasil (1920-1930). Revista Brasileira de Ciências do Esporte. 2009, v. 30, n. 2, p. 35-56. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=401338537004 Acesso em: 14 jul. 2020
GHIRALDELLI JUNIOR, P. Educação Física Progressista. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998. v.10. 63p.
HERDEIRO, Rafael Correia. A relação entre esporte escolar e esporte de alto rendimento: recreação, reprodução e distinção. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília, Brasília.
SILVA, J. F. L. e; SILVA, L. G. da.; PARENTES, M.; SILVA, R. Um olhar sobre a educação inclusiva no PNE 2014-2024: desafios e perspectivas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 1, p. 1-14, 2020. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3514/2980> Acesso em: 14 de jul. 2020.
MATTOS, Andreza Batista; FIAMENGHI-JÚNIOR, Geraldo Antônio; CARVALHO, Sueli Galego de; BLASCOVI-ASSIS, Silvana Maria. Inclusão social de crianças com deficiências múltiplas no cotidiano escolar. Educação & Formação, Fortaleza, v.1, n.2, p.184-207, maio/ago. 2016. Disponível em: < https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/108> acesso em: Acesso em: 14 de jul. 2020.
SOARES, C.L. Educação Física escolar: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, n. 2, supl., p. 6-12, 1996. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/139637>. Acesso em 14 jul. 2020.
SOUSA, Neide Maria Fernandes Rodrigues; NASCIMENTO, Deisiane Aviz. A inclusão escolar e o aluno com síndrome de down: as adaptações curriculares e a avaliação da aprendizagem. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 121-140, set./dez. 2018. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/859> Acesso em: 14 de jul. 2020.
STIGGER, M. P.; LOVISOLO, H. (Orgs.). Esporte de rendimento e esporte na escola. 1.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. Coleção Educação Física e Esportes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Amanda Yasmin Barbosa Santos, Walisson Barbosa de Santana, Francisco Eraldo da Silva Maia (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.