Childhoods
an approach involving literature, cinema and real life
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3578Keywords:
Childhood. Literature. Cinema. Memoirs.Abstract
This research aims to compare the conception of childhood between Carlos, a mil boy, literary work by José Lins do Rego, Pacu, character in the film Abril Despedaçado and the childhood of one of the researchers. It is a research of qualitative descriptive approach, of childhood analysis both of literature, cinema and real life, discussing the different forms of childhood and how they are influenced by the context where they live. The social and economic differences between the three stories are noticeable, the privilege of being a boy of mills, with different opportunities in schooling, the presence of child labor - the result of subsistence and denial of public policies. As well as the similarities between the ways of playing, family conflicts, the mother's absence.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2. ed. LTC-livros técnicos e científico editora S.A. Rio de Janeiro, RJ. 1981.
ASTIGARRAGA, Andrea Abreu. Memória na formação do educador infantil: as universitárias e suas lembranças da infância. In: VASCONCELOS, Maria de Fátima da Costa et.al. (Orgs.). Modos de brincar, lembrar e dizer: discursividade e subjetivação. Fortaleza, Edições UFC, 2007.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 4 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BRANDT, Andressa Graziele. HOBOLD, Márcia de Souza. Práticas como componente curricular na disciplina de pesquisa e processos educativos do curso de Pedagogia: um diferencial na relação entre Pesquisa Teórica e Pratica. Educação & Formação, Fortaleza, v.4, n.11, p. 142-160, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/319 Acesso em: 03 jul. 2020
CASTRO, Helga Cláudia. A criança em tribunal: interseção dos espaços da justiça e do exercício dos direitos de participação. Educação & Formação, Fortaleza, v.3, n.13.p,41-58, jan./abr.2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1940.Acesso em: 03 jul. 2020
FILME: ABRIL DESPEDAÇADO. Diretor: Walter Salles. Produtor: Arthur Cohn. Salvador. Miramax, 2002. Blu-ray. 105 minutos.
FINCO, Daniela. FARIA, Ana Lucia Goulart. A pesquisa com crianças em infâncias e a sociologia da infância. In: Sociologia da Infância no Brasil. São Paulo. Autores associados, 2011.
FONSECA, Eril Medeiros da. BIERHALZ, Crisna Daniela Krause. Contexto local como elo entre ciência da Natureza e Educação do campo. Educação & Formação, Fortaleza, v.3, n.7, p. 66-84, jan./abr. 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/172.Acesso em: 03 jul. 2020.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice Editora dos Tribunais, 1990.
MAIA, Janaina Nogueira. Concepção de Crianças, Infância e Educação dos Professores de Educação Infantil. Campo Grande, 2012.135p. Dissertação de (mestrado) Universidade Católica Dom Bosco. Disponível em: https://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/11459-janaina-nogueira-maia.pdf.Acesso em 08 de setembro de 2019
QUIXADÁ, Luciana Martins. LINS, Sylvie Ghislaine Delacours Soares. TAVARES, Ana Carolina Pontes. O Lúdico como atividade discursiva e como uma via para a formação do leitor: Teoria e relato de pesquisa em uma escola publicam em Fortaleza- CE. Educação & Formação, Fortaleza, v.3, n.7, p. 182-199, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/178 Acesso em: 03 jul. 2020
REGO, José Lins do. Menino de Engenho. 104edição. José Olympio editor. Rio de janeiro, 2012.
SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Formação Permanente de Professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docente dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n.13, p.151-17, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1271Acesso em: 03 jul. 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rosely Monte Souza, Andrea Abreu Astigarraga (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.