Literacy and Autism Spectrum Disorder: inclusive pedagogical intervention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15859

Keywords:

Action Research, Multigrade School, Anti-racist Pedagogical Intervention., Rural Education, Special Education.

Abstract

This article analyzes a pedagogical intervention with a student with Autism Spectrum Disorder (ASD) undergoing literacy development in a multigrade rural school. In the absence of Specialized Educational Assistance, the teacher-researcher developed inclusive strategies grounded in attentive listening, visual resources, and structured routines, taking into account the student's interests and everyday life. The qualitative methodology was inspired by action research, integrating theory and practice. The results indicated progress in communication, engagement in activities, and the building of affective bonds, even though alphabetic writing was not fully consolidated. The experience highlights the potential of inclusive literacy in rural contexts, emphasizing teacher commitment and listening as core educational principles.

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Author Biographies

Eliana Pereira Gomes, Instituto Federal do Espírito Santo

Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (2014) e Bacharela em Engenharia Química pela Faculdade Pitágoras de Linhares (2018). Especialista em Educação Especial Inclusiva pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (2024). 

Rainei Rodrigues Jadejiski, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) e mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Licenciado em: Geografia e História pela Faculdade Castelo Branco (FCB), Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (Uninter) e Educação do Campo com habilitação em Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Coordenador pedagógico na Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo (Sedu/ES), tutor e professor mediador na Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) e no Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes). Desenvolve estudos e pesquisas nos seguintes temas: Educação do Campo, juventudes rurais, territórios e territorialidades.

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Published

2025-10-07

How to Cite

GOMES, E. P.; JADEJISKI, R. R. Literacy and Autism Spectrum Disorder: inclusive pedagogical intervention. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15859, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15859. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15859. Acesso em: 5 dec. 2025.