Literacy and Autism Spectrum Disorder: inclusive pedagogical intervention
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15859Keywords:
Action Research, Multigrade School, Anti-racist Pedagogical Intervention., Rural Education, Special Education.Abstract
This article analyzes a pedagogical intervention with a student with Autism Spectrum Disorder (ASD) undergoing literacy development in a multigrade rural school. In the absence of Specialized Educational Assistance, the teacher-researcher developed inclusive strategies grounded in attentive listening, visual resources, and structured routines, taking into account the student's interests and everyday life. The qualitative methodology was inspired by action research, integrating theory and practice. The results indicated progress in communication, engagement in activities, and the building of affective bonds, even though alphabetic writing was not fully consolidated. The experience highlights the potential of inclusive literacy in rural contexts, emphasizing teacher commitment and listening as core educational principles.
Downloads
References
APA. AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5-TR. 5. ed. rev. Porto Alegre: Artmed, 2023.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Trabalho e educação nas disputas por projetos de campo / Work and education in the dispute by field projects. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 81-93, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9092. Acesso em: 28 jun. 2025.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf. Acesso em: 28 jun. 2025.
POWACZUK, Ana Carla Hollweg; COLVERO, Ana Paula Barbosa. Saberes de professores alfabetizadores: princípios e domínios para autoavaliação docente. Educ. Form., [S. l.], v. 8, p. e10415, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10415. Acesso em: 28 jun. 2025.
FREIRE, Paulo. [discurso de Freire no diálogo com Macedo]. In: FREIRE, Paulo. MACEDO, Donald. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.
GOMES, Eliana Pereira. Fortalecimento das habilidades de leitura e escrita: intervenção com estudante com transtorno do espectro do autismo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização Lato Sensu em Educação Especial Inclusiva) – Instituto Federal do Espírito Santo, Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância (Cefor), Vitória, 2024. Orientador: Rainei Rodrigues Jadejiski.
KONKEL, Sabrina; FARIAS, Elizabeth Regina Streisky de. A alfabetização de alunos com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) no ensino comum. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v.22, n.1, p. 170-180, jan./abr., 2024. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/ensinoepesquisa/article/view/9111/5988. Acesso em: 28 jun. 2025.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NOZU, Washington Cesar Shoiti; RIBEIRO, Eduardo Adão; BRUNO, Marilda Moraes Garcia. Interface entre Educação Especial e Educação do Campo: a produção científica em teses e dissertações. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 9, n. 27, p. 317-349, 2018. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/interfaces/article/view/3002. Acesso em: 23 ago. 2025.
PEREIRA, Juliano Bicker; VIEIRA, Alexandro Braga; SIMÕES, Renata Duarte; MEDEIROS, Ricardo Tavares de. Inclusão de alunos público-alvo da Educação Especial em uma escola multisseriada do campo. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 36, n. 1, p. e55/1-29, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/74660/62099. Acesso em: 28 jun. 2025.
PLETSCH, Marcia Denise. O que há de especial na educação especial brasileira?. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 57-70, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/9357. Acesso em: 23 ago. 2025.
RATUCHNE, Paloma Aparecida Oliveira; BARBY, Ana Aparecida De Oliveira Machado. Revisando estudos sobre a aprendizagem da linguagem escrita em estudantes com transtorno do espectro do autismo. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 24, n. 2, p. 86-104, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768/751375152603. Acesso em: 28 jun. 2025.
SANTOS, Simone Martins dos; TEIXEIRA, Zenaide Dias; PORTO, Marcelo Duarte. Alfabetização e letramento: um olhar para o processo de aprendizagem de crianças com o Transtorno do Espectro Autista (TEA). Revista Linguística, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 316-332, 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/42788/29994. Acesso em: 28 jun. 2025.
SILVA, Fabrício Oliveira da; SOUZA, Geruza Ferreira Ribeiro de. Formação permanente de professores no cotidiano escolar: o real e o possível. Educ. Form., [S. l.], v. 7, p. e8002, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8002. Acesso em: 28 jun. 2025.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr, n. 24, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/?lang=pt. Acesso em: 28 jun. 2025.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da pessoa anormal. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v37n4/a12v37n4.pdf. Acesso em: 23 out. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eliana Pereira Gomes, Rainei Rodrigues Jadejiski (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







