The weight of norms: transgenderism, inequalities and the invisibility of trans students in educational institutions in Pará
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15283Keywords:
Transgenerity, Norms, Inequalities, Gender Identity, Higher Education.Abstract
This article analyzes the trajectories of transgenderities people in educational environments, focusing on the barriers faced by trans students at the Federal University of Pará (UFPA). The research, based on Judith Butler’s studies, is based on the assumption that the weight of educational and social norms, centered on cisgender and gender binarism, negatively impact self-discovery and recognition of gender identity, contributing to invisibility and inequalities at the university. The objective of the study is to investigate how these challenges influence the educational path of these people, with an emphasis on the experiences of transgender students at UFPA. The methodology adopted was qualitative, based on non-directive interviews, whose responses were analyzed through discourse analysis. The results reveal that educational institutions, by reinforcing binary gender norms, promote an environment hostile to gender diversity. It is concluded that the lack of institutional preparation contributes to the reproduction of educational inequalities in higher education.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os Herdeiros: os estudantes e a cultura. Trad. Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: Editora da UFSC, 2018.
BUTLER, Judith. Desfazendo gênero. São Paulo: Unesp, 2022.
BUTLER, Judith. Atos performáticos e a formação dos gêneros: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
CAMPENHOUDT, Raymond Quivy Luc van. Manual de investigação em ciências sociais. Trad. João Minhoto Marques, Maria Amália Mendes, Maria Carvalho. 4. ed. Lisboa: Gradiva, 2005.
CEBRAP. Métodos de Pesquisa em Ciências Sociais: Bloco Qualitativo. São Paulo: Sesc/CEBRAP, 2016.
CORREIA, Rafael dos Santos. Desafios e barreiras no acesso escolar para a comunidade trans: uma revisão bibliográfica. Revista Foco, v. 17, n. 9, p. 01-24, 2024. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/6206/4503.
LOPES, L. S.; SILVA, F. J.; FERREIRA, A. V. (Pedagogia da) Convivência e práticas socioeducativas em uma ONG no Complexo do Salgueiro em São Gonçalo – RJ. Educ. Form., [S. l.], v. 5, n. 14, 2020. DOI: 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2089. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089. Acesso em: 17 mar. 2025.
MACHADO, A. M.; SALVA, S. Ser menino e ser menina em uma turma de crianças de multi-idade no contexto da Educação Infantil: diálogos sobre identidade de gênero. Educ. Form., [S. l.], v. 9, p. e11961, 2024. DOI: 10.25053/redufor. v9.e11961. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11961. Acesso em: 18 mar. 2025.
MICHELAT, G. Sobre a utilização da entrevista não-diretiva em sociologia. In: THIOLLENT, M. Crítica Metodológica, Investigação Social e Enquete Operária. 3. ed. São Paulo: 1982.
ODARA, Thiffany. Pedagogia da desobediência: Travestilizando a educação. 1. ed. Salvador, Bahia: Devires, 2020.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas, SP: Pontes, 2009. 100 p.
PFEIL, Bruno Latini et al (orgs.). Mapeamento educacional das transmasculinidades no Brasil. Revista Estudos Transviades, v. 4, n. 7, 2023. Disponível em: https://www.revistaestudostransviades.com/_files/ugd/39941c_92b28a2ce1544d87a2faab418b40f228.pdf. Acesso em: 30 jun. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lauribaldo Calandrini de Azevedo Neto, Vergas Vitória da Silva Andrade (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







