Environment and technologies: a didactic sequence developed with teaching practices for full-time high school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13814

Keywords:

Full-time High School, Portuguese Language, Information Technology, Sustainable Development, Didactic Sequence

Abstract

The present work sought to develop a pedagogical tool, through a didactic sequence, with the purpose of contributing to the knowledge of Competence 9 in Portuguese Language and Literature classes for the senior high school students at Escola Estadual Dr. Ulysses Guimarães, (PA). The proposal aims not only to explore environmental themes, but also to recognize Competence 9 in the proposed questions, through the intertextuality of the garbage theme, which presents a reflection on facts and subjects that remain up to date today. Thus, when thinking about the issue, this didactic sequence was set up, divided into sequential study modules, to apply knowledge of the aforementioned competence and contribute with repertoires for the ENEM essay regarding the theme of Sustainable Development and how it interferes with information technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana de Jesus Monteiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Graduanda no curso de Letras - Língua Portuguesa no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, IFPA - Campus Belém. Bolsista no Programa Residência Pedagógica desde 2022. Possui formação complementar em Educação Especial e Inclusiva pelo IFSULDEMINAS.

Leila Telma Lopes Sodré, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN) e Especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada no Curso de Licenciatura em Letras pela UFPA, integra o quadro de docentes do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Belém..

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Unesco, 2007.

DIANA, D. Vik Muniz: biografia e obras. Toda Matéria, [s.d.]. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/vik-muniz/. Acesso em: 11 jun. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GERALDI, J. W. et al. (org.). O texto na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Ática, 1999.

NÓVOA, A. Professores: imagens de um futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Trad. Ernani. F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-12-30

How to Cite

MONTEIRO, M. de J.; SODRÉ, L. T. L. Environment and technologies: a didactic sequence developed with teaching practices for full-time high school education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13814, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13814. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13814. Acesso em: 22 jan. 2025.