Scientific literacy: analysis of proficiency among students from a public school in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13781

Keywords:

Science Education, Competency Assessment, Skills Learning, High School

Abstract

Faced with the challenge of raising the quality of science teaching in Brazil, this article aims to assess the level of student proficiency in a test on skills inherent to scientific literacy, applied in a public High School in Ceará to 40 10th grade students. The research uses a qualitative-quantitative approach, using the Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS) as a data collection instrument. The results show a low level of student achievement in the skills assessed, with an average proficiency of 37.6%, in addition to the sample group's difficulties in understanding the scientific method, evaluating scientific information, analyzing data and mastering basic mathematics. High School, however, offers an opportunity to reduce these deficiencies, if pedagogical practices are adopted that encourage critical and reflective thinking.

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Author Biographies

Francisca Valkiria Gomes de Medeiros, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

Professora de Biologia da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE). Graduada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Mestre em Educação e Ensino pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente, é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino pela Rede Norte-Nordeste de Ensino (RENOEN), vinculada ao Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Luciana Medeiros Bertini, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), campus Apodi.

Professora efetiva do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) - campus Apodi. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO - UERN/UFERSA/IFRN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (RENOEN) no Polo IFRN, atuando nos níveis de mestrado e doutorado. Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre e Doutora em Química Orgânica pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

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Published

2024-11-28

How to Cite

MEDEIROS, F. V. G. de; BERTINI, L. M. Scientific literacy: analysis of proficiency among students from a public school in Ceará. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13781, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13781. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13781. Acesso em: 4 dec. 2024.