Narrativa de escolarização de uma trans no Noroeste Paulista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13520

Keywords:

Memória, Trans, Exclusão, Família, Escola

Abstract

This article highlights part of the results of a master's degree research in education, developed at the State University of Mato Grosso do Sul UEMS – Paranaíba/MS Unit. It aims to present and analyze the schooling report of Samantha, a trans woman from the Northwest of São Paulo, about education and transsexuality. To achieve this objective, a qualitative methodology with a post-critical approach was used through an in-depth semi-structured interview. The results of the interview reveal several points of tension and conflict in relation to a set of heteronormative mechanisms at school, such as experiences of rejection and exclusion from both family and school and the negative consequences of these factors on their life trajectory, processes of subjectivation and identification.

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Author Biographies

Éder Junio da Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Unidade Paranaíba/MS

Professor do Curso de Direito da Universidade Brasil (UB). Docente da ETEC de Fernandópolis/SP. Mestre em Educação pela UEMS-Paranaíba/MS. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Antirracista, em Diversidades e em Direitos Humanos (NEPEADDH-UEMS).

Fernando Guimarães Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Professor do Programa PGEDU em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS-Paranaíba/MS). Doutor em Educação pela UEM-Maringá/PR. Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesq. em Educação Antirracista, em Diversidades e em Direitos Humanos (NEPEADDH).

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Published

2024-10-15

How to Cite

SILVA, Éder J. da; SILVA, F. G. O. da. Narrativa de escolarização de uma trans no Noroeste Paulista . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13520, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13520. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13520. Acesso em: 28 oct. 2024.