The relationship between undergraduate students and the practice of writing scientific articles
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13465Keywords:
Academic genre, Writing, Literacy.Abstract
The writing of scientific articles plays a central role so that university students can develop their identities as academics and express themselves. This article presents qualitative research within the scope of a Degree in Pedagogy course and aims the elaboration of a scientific article for a mandatory course subject. Using the Double Instruction technique (Oddone; Ré; Briante, 2008), participants were encouraged to self-reflect and describe their process of producing a scientific article. We used content analysis and achieved three categories: 1) learning formal textual elements; 2) searching for textual references in article models; and finally 3) the willingness to participate in literacy practices within the academic community. As contribution of this work, it is possible to highlight reflections on the writing of a scientific article by students who are beginning to build an academic identity as writers.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In.: BAKHTIN, Mikhail. (org.). Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p. 261-306.
BARRÉ-DE MINIAC, Christine. Du rapport à l’écriture à l’apprentissage des
formes discursives. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, n. 8, p. 203-219,
Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/273860682_
Du_rapport_a_lecriture_a_lapprentissage_des_formes_discursives. Acesso
em: 15 abr. 2024.
BATISTA, M.; RABELO, L. Imagine que eu sou seu sósia... Aspectos técnicos de um método em clínica da atividade. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1-8, 30 jun. 2013.
BAZERMAN, Charles. A theory of literate action: literate action. Fort Collins, Colorado/Anderson, South Carolina: WAC Clearinghouse and Parlor Press, 2013. v. 2.
BAZERMAN, Charles. Retórica da ação letrada. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
BAZERMAN, Charles. Criando identidades em um mundo intertextual. In: DIEB, Messias (org.). A aprendizagem e o ensino da escrita: desafios e resultados em experiências estrangeiras. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 115-131.
BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação. Trad. Judith Chambliss Hoffnagel 2. ed. Recife: Pipa Comunicação; Campina Grande: EDUFCG, 2020.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. (Coleção Ciências da Educação)
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2005.
HALLOUN, Ibrahim A. Modeling Theory in Science Education. v. 24. Springer: s. n., 2006.
KRAPAS, Sonia et al. Modelos: uma análise de sentidos na literatura de pesquisa em ensino de ciências. In: COLINVAUX, Dominique (org.). Modelos e educação em ciências. Rio de janeiro: Ravil, 1998.
LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 157-172, jun. 1998.
LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. The “Academic Literacies” model: theory and applications. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014.
LILLIS, Theresa. Whose ‘Common Sense’? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (org.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 127-140.
MATTE, Ana Cristina Fricke; ARAÚJO, Adelma Lucia de Oliveira Silva. A importância da escrita acadêmica na formação do jovem pesquisador. In: MOURA, M. A. de. (org.). Educação, Ciência e Cidadania: abordagens teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012. p. 97-110.
MCLEOD, Susan; MAIMON, Elaine. Clearing the air: WAC myths and realities. College English, [S. l.], v. 62, n. 5, p. 573-583, may 2000.
NEVES, Iara Conceição Bitencourt (org.) [et al.]. Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. 9. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011.
ODDONE, I.; RÉ, A.; BRIANTE, G. Esperienza operaria, conscienza di classe e psicologia del lavoro. Torino: Otto, 2008.
OLIVEIRA, L. A. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola, 2010.
PERRENOUD, Philippe et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. Cláudia Schilling e Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed editora, 2002.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: CUP, 1984.
STREET, B. Letramentos Sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
SVOBODA, Julia; PASSMORE, Cynthia. The Strategies of Modeling in Biology Education. Published online: 2, December, 2011.
SWALES, J. Genre analysis: english in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria do Carmo Carvalho Madureiro , Larissa Naiara Souza de Almeida, Esequias Rodrigues da Silva, Messias Dieb (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.