The relationship between undergraduate students and the practice of writing scientific articles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13465

Keywords:

Academic genre, Writing, Literacy.

Abstract

The writing of scientific articles plays a central role so that university students can develop their identities as academics and express themselves. This article presents qualitative research within the scope of a Degree in Pedagogy course and aims the elaboration of a scientific article for a mandatory course subject. Using the Double Instruction technique (Oddone; Ré; Briante, 2008), participants were encouraged to self-reflect and describe their process of producing a scientific article. We used content analysis and achieved three categories: 1) learning formal textual elements; 2) searching for textual references in article models; and finally 3) the willingness to participate in literacy practices within the academic community. As contribution of this work, it is possible to highlight reflections on the writing of a scientific article by students who are beginning to build an academic identity as writers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria do Carmo Carvalho Madureiro , Universidade Federal do Piauí

Professora Assistente da Universidade Federal do Piauí. Licenciada em Pedagogia, Mestra em educação e Doutoranda em Educação pela UFC.

Larissa Naiara Souza de Almeida, Universidade Federal do Ceará

Pedagoga, mestra e doutora em Educação pela UFC. Professora substituta de Fortaleza. Formadora Regional do ciclo de alfabetização, no Programa de Alfabetização na Idade Certa (PAIC).

Esequias Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Piauí

Professor Assistente da Universidade Federal do Piauí. Licenciado em Biologia, Mestre em Educação e Doutorando em Ciências Morfofuncionais pela UFC.  

Messias Dieb , Universidade Federal do Ceará

Pedagogo pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (CE). Mestre e Doutor pela Universidade Federal do Ceará (UFC), onde também é professor e pesquisador do γραφή (grafí) - Laboratório de Estudos da Escrita. Temas de interesse: estudos da escrita e letramentos acadêmicos.

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In.: BAKHTIN, Mikhail. (org.). Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p. 261-306.

BARRÉ-DE MINIAC, Christine. Du rapport à l’écriture à l’apprentissage des

formes discursives. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, n. 8, p. 203-219,

Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/273860682_

Du_rapport_a_lecriture_a_lapprentissage_des_formes_discursives. Acesso

em: 15 abr. 2024.

BATISTA, M.; RABELO, L. Imagine que eu sou seu sósia... Aspectos técnicos de um método em clínica da atividade. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1-8, 30 jun. 2013.

BAZERMAN, Charles. A theory of literate action: literate action. Fort Collins, Colorado/Anderson, South Carolina: WAC Clearinghouse and Parlor Press, 2013. v. 2.

BAZERMAN, Charles. Retórica da ação letrada. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BAZERMAN, Charles. Criando identidades em um mundo intertextual. In: DIEB, Messias (org.). A aprendizagem e o ensino da escrita: desafios e resultados em experiências estrangeiras. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 115-131.

BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação. Trad. Judith Chambliss Hoffnagel 2. ed. Recife: Pipa Comunicação; Campina Grande: EDUFCG, 2020.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. (Coleção Ciências da Educação)

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2005.

HALLOUN, Ibrahim A. Modeling Theory in Science Education. v. 24. Springer: s. n., 2006.

KRAPAS, Sonia et al. Modelos: uma análise de sentidos na literatura de pesquisa em ensino de ciências. In: COLINVAUX, Dominique (org.). Modelos e educação em ciências. Rio de janeiro: Ravil, 1998.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 157-172, jun. 1998.

LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. The “Academic Literacies” model: theory and applications. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014.

LILLIS, Theresa. Whose ‘Common Sense’? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (org.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 127-140.

MATTE, Ana Cristina Fricke; ARAÚJO, Adelma Lucia de Oliveira Silva. A importância da escrita acadêmica na formação do jovem pesquisador. In: MOURA, M. A. de. (org.). Educação, Ciência e Cidadania: abordagens teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012. p. 97-110.

MCLEOD, Susan; MAIMON, Elaine. Clearing the air: WAC myths and realities. College English, [S. l.], v. 62, n. 5, p. 573-583, may 2000.

NEVES, Iara Conceição Bitencourt (org.) [et al.]. Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. 9. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011.

ODDONE, I.; RÉ, A.; BRIANTE, G. Esperienza operaria, conscienza di classe e psicologia del lavoro. Torino: Otto, 2008.

OLIVEIRA, L. A. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola, 2010.

PERRENOUD, Philippe et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. Cláudia Schilling e Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed editora, 2002.

STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: CUP, 1984.

STREET, B. Letramentos Sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

SVOBODA, Julia; PASSMORE, Cynthia. The Strategies of Modeling in Biology Education. Published online: 2, December, 2011.

SWALES, J. Genre analysis: english in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Published

2024-10-15

How to Cite

MADUREIRO , M. do C. C.; ALMEIDA, L. N. S. de; SILVA, E. R. da; DIEB , M. The relationship between undergraduate students and the practice of writing scientific articles. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13465, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13465. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13465. Acesso em: 21 nov. 2024.