Battle stage: formation and professional intervention in Physical Education in the 1980s and 1990s
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13387Keywords:
Teacher formation, Professional intervention, Physical Education, HistoryAbstract
This article aims to review the history of the field of formation and professional intervention in Physical Education throughout the 1980s and 1990s, justifying how the power relations, born from the clash between the constitutive groups of civil society in the area, configure a battle stage, which expresses the contradiction between a conception of formation and intervention oriented towards the socialization of corporal culture and another oriented towards its privatization. The first topic deals with the historical determinations for the first decade mentioned, understanding how teacher formation was invaded by the regulation of the profession. The second topic, for the historical determinations for the second decade mentioned, deals with the crowning of the regulation of the profession. The considerations show, based on the notion of uncertainty, the arrival point of the field studied for the aforementioned decades studied, as well as presenting some developments, observed in the new century.
Downloads
References
ANDRADE FILHO, Nelson Figueiredo de. Formação profissional em educação física brasileira: uma súmula da discussão dos anos de 1996 a 2000. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 3, p. 23-37, maio 2001.
BENITES, Larissa Cerignoni; SOUZA NETO, Samuel de; HUNGER, Dagmar. O processo de constituição histórica das diretrizes curriculares na formação de professores de educação física. Educação e Pesquisa, v. 34, n. 2, p. 343-360, maio/ago. 2008.
BETTI, Mauro. Perspectivas na formação profissional. In: MOREIRA, Wagner Wey (Org.). Educação física & esportes: perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992. p. 239-254.
BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.
CASTELLANI FILHO, Lino. Política educacional e educação física. Campinas: Autores Associados, 1998a.
CASTELLANI FILHO, Lino. Regulamentação da profissão: the day after “2”. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 20, n. 2, p. 32-36, set. 1998b.
FARIA JUNIOR, Alfredo Gomes de. Professor de educação física: licenciado generalista. In: OLIVEIRA, Vitor Marinho de (Org.). Fundamentos pedagógicos educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, p. 15-34, 1987.
FARIA JUNIOR, Alfredo Gomes de. Reflexões sobre a educação física brasileira – a carta de belo horizonte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 23, n. 1, p. 19-31, set. 2001.
FARIA JUNIOR, Alfredo Gomes de; CUNHA JÚNIOR, Carlos Fernando Ferreira da; NOZAKI, Hajime Takeuchi; MELO, Victor Andrade de. O velho problema da regulamentação – contribuições críticas à sua discussão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 17, n. 3, p. 266-272, maio 1996.
LEMOS, Lovane Maria; VERONEZ, Luiz Fernando; MORSCHBACHER, Márcia; BOTH, Vilmar José. As contradições do processo de elaboração das diretrizes curriculares nacionais dos cursos de formação em Educação Física e os movimentos de resistência à submissão ao mercado. Movimento, v. 18, n. 3, p. 27-49, jul./set. 2012.
NOZAKI, Hajime Takeuchi. Educação Física e reordenamento no mundo do trabalho: mediação da regulamentação da profissão. Tese (Doutorado em Educação). Campinas: Universidade Federal Fluminense – Faculdade de Educação, UFF/FE, 2004.
PALAFOX, Gabriel Humberto Muñoz; TERRA, Dinah Vasconcellos. Regulamentação da profissão de educação física: uma questão ideológica. 1996. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B3ZPQRKg9nOvVk9sNVZNUFAyME0/view. Acesso em: 07 abr. 2024.
QUELHAS, Álvaro de Azeredo; NOZAKI, Hajime Takeuchi. A formação do professor de educação física e as novas diretrizes curriculares frente aos avanços do capital. Motrivivência, v. 23, n. 26, p. 69-87, jun. 2006.
SCHERER, Alexandre. Educação física e os mercados de trabalho no Brasil: quem somos, onde estamos e para onde vamos?. In: FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos (Org.). Formação profissional em educação física e mundo do trabalho. Vitória: Gráfica da Faculdade Salesiana, 2005. p. 31-47.
SANTOS JÚNIOR, Cláudio de Lira. A formação de professores em educação física: a mediação dos parâmetros teórico-metodológicos. Tese (Doutorado em Educação).
Salvador: Universidade Federal da Bahia – Faculdade de Educação, UFBA/FACED, 2005.
SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; VARJAL, Elizabeth; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOUZA NETO, Samuel de; ALEGRE, Atilio de Nardi; HUNGER, Dagmar; PEREIRA, Juliana Martins. A formação do profissional de educação física no Brasil: uma história sob a perspectiva da legislação federal no Século XX. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 25, n. 2, p. 113-128, jan. 2004.
TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. A formação do profissional da educação: o processo de trabalho pedagógico e o trato com o conhecimento no curso de educação física. Tese (Doutorado em Educação). Campinas: Universidade Estadual de Campinas – Faculdade de Educação, UNICAMP/FE, 1993.
TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; SANTOS JÚNIOR, Cláudio de Lira. Formação humana e formação de professores de Educação Física: para além da falsa dicotomia licenciatura x bacharelado. In: TERRA, Dinah Vasconcellos; SOUZA JÚNIOR, Marcílio (Orgs.). Formação em Educação Física & ciências do esporte: políticas e cotidiano. São Paulo: Aderaldo & Rothschild; Goiânia: CBCE, 2010. p. 13-47.
TAFFAREL, Celi Zulke. Formação de professores de educação física: diretrizes para a formação unificada. Kinesis, v. 30, n. 1, jan./jun. 2012.
VENTURA, Paulo Roberto Veloso; BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro; ANES, Rodrigo Roncato Marques; SCHIMIDT, Ademir. Metodologia da investigação científica – um olhar a partir de pesquisadores da educação física. Goiânia, p. 1-27, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Júlio César Apolinário Maia, Rodrigo Roncato Marques Anes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.