Understanding and perception of play by Early Childhood Education teachers on their return to classroom activities
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13243Keywords:
Educação Infantil, Docentes, Brincar, CriançaAbstract
The study seeks to reflect and understand play after the emergency distancing measures of the pandemic in Early Childhood Education. Using a descriptive qualitative approach, we conducted semi-structured interviews with two teachers from the city of Campinas/SP upon the return of in-person activities. To analyze and interpret the results, we used the content analysis technique. As a theoretical framework, we used Elenor Kunz's theory of "Play and move", which highlights play as a dialogical activity, inherent to the child's condition and, therefore, a fundamental part of children's cultures. To understand how the teachers perceived play, we present and discuss their professional trajectories; their understanding of the phenomenon of play; and their perceptions upon the return of in-person activities. As results, we highlight the understanding and perception of play as a potential way of acting on the world and representing the context of children's lives at that time.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 26 mai. 2024.
BRASIL. Portaria SCTIE/MS nº 181, de 29 de dezembro de 2022. Ministério da Saúde incorpora vacina Covid-19 para crianças de 6 meses a menores de 5 anos no SUS. Diário Oficial da União, Brasília, Ed. 245, p.943, seção 1, 28 de dez. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2022/dezembro/ministerio-da-saude-incorpora-vacina-covid-19-para-criancas-de-6-meses-a-menores-de-5-anos-no-sus. Acesso em: 26 mai. 2024.
CORSARO, Willian Arnold. A estrutura da infância e as reproduções interpretativas de crianças. In: CORSARO, Willian Arnold. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 41-56.
CORSARO, Willian Arnold. We're friends, right? Inside kids' culture. Washington, DC: Joseph Henry Press, 2003.
CUNHA, Antonio Camilo; KUNZ, Elenor. A criança e o brincar como obra de arte: o sentindo de um esclarecimento. In: KUNZ, Elenor. (org.). Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança. Ijuí: 2. Ed. Unijuí, 2017. p. 71-82.
FABIANI, Débora Jaqueline Farias; SILVA, Luis Felipe Nogueira; JÚNIOR, Alberto Lobato Góes; JÚNIOR, João Bosco Gomes Lima; SCAGLIA, Alcides José. Brincar na pandemia: implicações para a Educação Física a partir do inventário da cultura lúdica. Educación Física y Ciencia, v. 23, n. 4, p. 197-197, 2021. Disponível em: https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/efyce197. Acesso em: 26 mai. 2024.
G1. Escola de Campinas suspende aulas presenciais por 1 semana após caso de Covid-19. G1: Campinas e Região, 2021. Disponível em: https://l1nk.dev/06Rc2. Acesso em: 26 mai. 2024.
GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28a edição. Petrópolis: Vozes, 2009, p. 79-108.
GUEDES, Aline. Início da vacinação de crianças contra covid-19 repercute entre os senadores. Agência senado, Brasília, meio eletrônico, 17 de out. 2022. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2022/01/17/inicio-da-vacinacao-de-criancas-contra-covid-19-repercute-entre-os-senadores-1. Acesso em: 26 mai. 2024.
HALLAL, Mariana. Brasil é o 2º país com mais mortes de crianças por covid. Estadão, São Paulo, meio eletrônico, 7 de jun. 2021. Disponível em: https://www.estadao.com.br/saude/sem-escolas-e-sem-controle-da-pandemia-brasil-e-o-2-pais-que-mais-perdeu-criancas-para-a-covid/. Acesso em: 26 mai. 2024.
IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto; BENITES, Larissa Cerignoni; NETO, Luiz Sanches; CYRINO, Marina; ANANIAS, Elisangela Venâncio; ARNOSTI, Rebeca Possobom; NETO, Samuel de Souza. Identidade docente: as várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/978. Acesso em: 26 mai. 2024.
KUNZ, Elenor. (org.). Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança. Ijuí: 2. Ed. Unijuí, 2017.
KUNZ, Elenor; COSTA, Andrize Ramires. A imprescindível e vital necessidade da criança: “Brincar e Se-Movimentar”. In: KUNZ, Elenor. (org.). Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança. Ijuí: 2. Ed. Unijuí, 2017. p.13-37
MACHADO, Marina M. Merleau-Ponty & educação. Distribuidora Autentica LTDA, 2013.
MARQUES, Fernanda Pedrosa Coutinho; TAMIETTI, Julia Ribeiro; BIZZOTTO, Luciana Maciel; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. Emoções e sentimentos das crianças em tempos. In: SILVA (org.). Infância e Pandemia: escuta da experiência das crianças. Belo Horizonte: Incipit, 2022. p.117-154. Disponível em: https://www.editoraufmg.com.br/#/pages/ebook/943. Acesso em: 26 mai. 2024.
MATOS, Camila Trigo; CERQUEIRA, Joelma Andreão de; BITENCOURT, Laís Caroline Andrade; MARTINS, Lucas Ramos; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. O brincar, as relações sociais e tarefas domésticas realizadas pelas crianças durante o isolamento social. In: SILVA (org.). Infância e Pandemia: escuta da experiência das crianças. Belo Horizonte: Incipit, 2022. p.89-115. Disponível em: https://www.editoraufmg.com.br/#/pages/ebook/943. Acesso em: 26 mai. 2024.
MEIRELLES, Renata Dias de Carvalho; ECKSCHMIDT, Sandra; HORNETT, Elisa; LIMAVERDE, Gabriel; MATTOS, Lia; NASCIMENTO, Reinaldo; SAURA, Soraia Chung. A cidade que virou casa: considerações sobre o brincar livre e espontâneo durante o período de isolamento social de 2020. Movimento, v. 28, p. e28073, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br//Movimento/article/view/117179. Acesso em: 26 mai. 2024.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 mai. 2024.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; COSTA, António Pedro. Fundamentos teóricos das técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, n. 40, p. 11-25, 2018. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6439. Acesso em: 26 mai. 2024.
NUNES, Cristine Manica. O Ensino e o brincar na prática pedagógica dos anos iniciais: uma leitura através das teorias de Maria Montessori e Freinet. 2011. 220f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/95030. Acesso em: 26 mai. 2024.
OLIVEIRA, Valeska Fortes. Narrativas e saberes docentes. Educação em Revista, n. 37, p. 213-228, 2003.
Prefeitura Municipal de Campinas. Campinas estabelece regras para a volta às aulas presenciais em agosto. Portal da Educação, 2021. Disponível em: https://encurtador.com.br/dinW9. Acesso em: 26 mai. 2024.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, p. 9-34, 2004. Disponível em: http://peadrecuperacao.pbworks.com/w/file/fetch/104617678/Texto%20Aula%2011%20-%20Sarmento.pdf. Acesso em: 26 mai. 2024.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da Infância: Correntes e Confluências, In: SARMENTO, Manoel Jacinto (org). Estudos da Infância: Educação e Práticas Sociais. Petrópolis: Editora Vozes, p.17-39, 2009. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/simposios/sociologiainfancia/T1%20Sociologia%20da%20Inf%E2ncia%20Correntes%20e%20Conflu%EAncias.pdf. Acesso em: 26 mai. 2024.
SILVA, Isabel de Oliveira; LUZ, Iza Rodrigues; CARVALHO, Levindo Diniz; GOUVÊA, Maria Cristina Soares (orgs.). Infância e pandemia: escuta da experiência das crianças. Belo Horizonte: Incipit, 2022. Disponível em: https://www.editoraufmg.com.br/#/pages/ebook/943. Acesso em: 26 mai. 2024.
UNICEF. Declaração Universal dos Direitos da Criança. 1959. Disponível em:
http://www.dhnet.org.br/direitos/sip/onu/c_a/lex41.htm . Acesso em: 26 mai. 2024.
VENTURA, Deisy de Freitas Lima; REIS, Rosana. A linha do tempo da estratégia federal de disseminação da covid-19. Direitos na pandemia: mapeamento e análise das normas jurídicas de resposta à Covid-19 no Brasil. Conectas, São Paulo, n. 10, p. 6-31, 2021. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/003016698 . Acesso em: 26 mai. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucas Vargas Bozzato, Kizzy Fernandes Antualpa, Lauryn Nunes de Quadros, Andrize Ramires Costa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.