Medical education: educational product to improve low back pain management in medical students
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13073Keywords:
Low back pain, Orthopedics, Undergraduate Medical Education, Training.Abstract
Low back pain is gaining epidemiological importance. Despite this, general medical training faces challenges in the initial approach. This study sought to validate an educational product on chronic low back pain with the target audience. It was a methodological study of content validation by the target audience using a validation instrument. An 18-item educational content validation questionnaire was used, subdivided into 3 domains. For the quantitative analysis, a Likert scale was used, with a score of 0 to 2. The index score must be ≥ 80%. Three events were held to validate the video lesson “Chronic low back pain: training doctors for better practices and treatments”, with the participation of 28 students and teachers. The questionnaire had a content validation rate of 96%. It was concluded that the product developed can be a tool for students and general practitioners.
Downloads
References
BELLO, J.O.; GRANT, P. A. systematic review of the effectiveness of journal clubs in undergraduate medicine. Can Med Educ J. v.14, n.4, p.35-46, 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Dor Lombar. 2022. Disponível em:https://linhasdecuidado.saude.gov.br/portal/dor-lombar/. Acesso em: 14 de março de 2024.
BRITO, T. A.; PORTELA, N. M.; DE CAMPOS, A. S. As experiências e aplicações do ensino mediado por tecnologia digital na educação médica: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 32, p. 120-134, 2024.
CESÁRIO, R. R.; CESÁRIO, M.; SANTOS, C. G. Alvorecer do Paradigma Sistêmico na Educação Médica - Dawn of the Systemic Paradigm in Medical Education. Rev. bras. educ. med. 43 (1 suppl 1) 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190116. Acesso em: 05 de janeiro de 2024.
COQUEIRO, N. P. S.; SOUSA, E. C. A educação a distância (EAD) e o ensino remoto emergencial (ERE) em tempos de Pandemia da Covid 19 Distance education (Ed) and emergency remote education (ERE) in times of Pandemic Covid 19. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 7, p. 66061-66075, 2021.
FATOYE, F.; GEBRYE, T.; ODEYEMI, I. Real-world incidence and prevalence of low back pain using routinely collected data. Rheumatology international, v. 39, p. 619-626, 2019.
FOSTER, N. E.; ANEMA, J. R.; CHERKIN, D.; CHOU, R.; COHEN, S. P.; GROSS, D. P.; WOOLF, A. Prevention and treatment of low back pain: evidence, challenges, and promising directions. The Lancet, v. 391, n.10137, p. 2368-2383, 2018.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde. 2019. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/4642. Acesso em: 16 de março de 2024.
LEITE, S. D. S.; ÁFIO, A. C. E.; CARVALHO, L. V. D.; SILVA, J. M. D.; ALMEIDA, P. C. D.; PAGLIUCA, L. M. F. Construction and validation of an educational content validation instrument in health. Revista brasileira de enfermagem, v.71, p.1635-1641, 2018.
MCCABE, E.; JADAAN, D.; MUNIGANGAIAH, S.; BASAVARAJU, N.; MCCABE, J. P. Do medical students believe the back pain myths? A cross-sectional study. BMC medical education, v.19, p. 1-6, 2019.
OLIVEIRA, C. B.; MAHER, C. G.; PINTO, R. Z.; TRAEGER, A. C.; LIN, C. W. C.; CHENOT, J. F.; KOES, B. W. Clinical practice guidelines for the management of non-specific low back pain in primary care: an updated overview. European Spine Journal, v. 27, p. 2791-2803, 2018.
RAJA, S. N.; CARR, D. B.; COHEN, M.; FINNERUP, N. B.; FLOR, H.; GIBSON, S.; VADER, K. The revised International Association for the Study of Pain definition of pain: concepts, challenges, and compromises. Pain, v.161, n.9, p.1976-1982, 2020.
ROCHA, S.L.; SOUZA, R.J.D.; TEIXEIRA, E.; LIMA, L.H.A. Validação de produtos educacionais em ensino saúde. EduCapes, 2023. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/739793/2/Manual%20de%20Validac%CC%A7a%CC%83o%20de%20produtos%20Educacionais%20em%20Ensino%20em%20Sau%CC%81de%20%20%281%29.pdf. Acesso em: 19 de março de 2024.
SANTOS, F. D. S. M.; CARVALHO, S. F. C. D.; FREITAS, L. R. C.; OLIVEIRA, I. A.; CUNHA, C. L. S.; AVENA, K. D. M. Ensino da pesquisa científica na graduação médica: há interesse e envolvimento dos estudantes?. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 47, p. e092, 2023.
SHIPTON, E.E.; BATE, F.; GARRICK, R.; STEKETEE, C.; SHIPTON, E. A.; VISSER, E. J. Systematic review of pain medicine content, teaching, and assessment in medical school curricula internationally. Pain and therapy, v.7, p. 139-161, 2018.
SILVA, D. F. et al. Avaliação da dor e incapacidade funcional em pacientes com lombalgia crônica submetidos a um programa educativo de uma “escola de coluna”. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 12, n. 11, p. e4317-e4317, 2020.
TEIXEIRA, E. Interfaces participativas na pesquisa metodológica para as investigações em enfermagem. Rev Enferm UFSM, v. 9, n. e1, p. 1-3, 2019.
VALENTINO, T. C.O.; MILANI, C.M., GOMES, C. C., MARQUES, N. B. N.; PACCA, F. C.; CURY, P. M.; FARIA, T. V. Planejamento e desenvolvimento da disciplina de pesquisa científica no curso de medicina: um estudo descritivo. Brazilian Journal of Health Review, v.7, n.1, p. 1106-1124, 2024.
VOS, T.; ABAJOBIR, A. A.; ABATE, K. H.; ABBAFATI, C.; ABBAS, K. M.; ABD-ALLAH, F.; CRIQUI, M. H. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 328 diseases and injuries for 195 countries, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. The Lancet, v. 390, n.10100, p.1211-1259, 2017.
WHO. World Health Organization. Low back pain. 19 de junho de 2023. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/low-back-pain. Acesso em: 30 de março de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mauricio Morita Sugiyama, Marcela Charantola Rodrigues, Leandro Bueno Lima (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.