O ensino de ciências para Educação do Campo: analisando os documentos que regem a escola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12563

Keywords:

Rural Education, Science Teaching, Documental analysis

Abstract

It is noticeable that Science teaching over the years has faced strong rejections from students, and it is considerably criticized for presenting complex scientific concepts in its curriculum that make learning difficult. Of the many allegations, it is frequently mentioned that this occurs due to a lack of contextualization, that is, the relationship between the content and typical phenomena of everyday life. Within Rural Education, the degree of complexity becomes even higher, increasingly harming these subjects. Faced with this situation, we sought to develop a content analysis following the principles of Bardin (2011), and categorization based on the guiding documents that govern education, such as the BNCC, the DCNs and the PPP of a rural school. Finally, we understand that the problems arise due to the lack of continuous training of teachers and teaching focused on the student's needs.

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Author Biographies

Aldefran Aderson da Silva Souza, Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA

Professor, Licenciado em Educação do Campo, com habilitação em Ciências Naturais pela Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA e Mestre pelo programa de Pós graduação em Ensino (UERN, IFRN e UFERSA).

Leonardo Alcântara Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutor em Química pela Universidade Federal do Ceará. Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO). Associação entre Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte e Universidade Federal Rural do Semiárido. Professor Permanente da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), polo IFRN.

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Published

2024-08-08

How to Cite

SOUZA, A. A. da S.; ALVES, L. A. O ensino de ciências para Educação do Campo: analisando os documentos que regem a escola. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12563, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12563. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12563. Acesso em: 1 sep. 2024.