Becoming a teacher in the midst of the paths traced out
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12561Keywords:
Experiences, Contextualized education, Rural School.Abstract
As a result of reflections made throughout my time as a teacher, researcher, extension worker and activist for the right to contextualized rural education, this article discusses the relationship between the various territories that make up the rural areas present in the Brazilian countryside, their schools and teacher professionalization, highlighting the responsibility of public authorities to guarantee the conditions for the provision and quality of the infrastructure needed to promote quality education in rural schools, including the process of training and valuing teachers who work in rural areas, with a view to promoting quality education that is contextualized to the singularities inherent in the rural areas in which they are located. This is an autoethnographic perspective, based on experiences in various educational spaces, as well as on ongoing dialog with references that are close to the discussions presented here.
Downloads
References
ACOSTA, Alberto. O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo: Autonomia. Literária, Elefante, 2016.
BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. Ano 2002, n.19, pp.20-28.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB Nº 36/2001. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: MEC/CNE, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB Nº 02/2002. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo. Brasília: MEC/CNE, 2002.
BRASIL. Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo (Procampo). Brasília: DF: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Secad)/Secretaria de Ensino Superior (SESU), 2006.
Martínez, Elena Castro; De Lucio, Ignacio Fernandez. O significado da inovação. Madrid: Catarata: CSIC, 2013.
CALDART, Roseli Salete. Elementos para a construção de um projeto político e pedagógico da educação do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna & JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de. (Orgs.). Por uma educação da campo – Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília: DF: Articulação Nacional por uma educação campo, 2004.
OCTAVIANO, Carolina. Muito além da tecnologia: os impactos da Revolução Verde. ComCiência, Campinas, n. 120, 2010 . Disponível em <http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542010000600006&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 16 fev. 2024.
REIS, Edmerson dos Santos. . Educação do Campo: escola, currículo e contexto. 1. ed. Juazeiro - BA: Printpex Gráfica e Editora, 2011.
SANTOS, Silvio Matheus Alves. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios.. In: Plural - Revista de Ciências Sociais, vol. 24, núm. 1, pp. 214-241, 2017, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6497/649770014013/html/ acessado em 25 de julho de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edmerson dos Santos Reis (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.