Narrative about the creation of the Presidente Kennedy Indigenous State School in the Community of Caju-Uiramutã-RR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12163

Keywords:

Presidente Kennedy Indigenous State School. Indigenous education. Oral History

Abstract

The objective of the research is to describe the results obtained from bibliographical, documentary and field research at the Presidente Kennedy Indigenous State School in the Caju-Uiramutã-RR Community. Using the semi-structured interview with two community members as a data collection technique, the “Oral History” was used. Thus, the indigenous themselves narrated and documented their history. The justification is the understanding of the educational context of the Indigenous Community of Caju that seeks historical and sociological knowledge about the Macuxi people. The categories of analysis were: indigenous education and history of education. Therefore, the study carried out in the researched school shows a privileged space that contributes to the formation of the Caju community, based on the experience of students and teachers. It is concluded that the study is relevant in what corresponds to the recognition and appreciation of indigenous schools, in the autonomy and construction of knowledge, in addition to contributing to the process of collective construction of the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denize Pereira da Silva, Universidade Federal de Roraima

Graduada em Licenciatura em Educação do Campo - LEDUCARR pela Universidade Federal de Roraima- UFRR. Professora da Secretária de Educação do Estado de Roraima.

Karla Colares Vasconcelos, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Universidade Federal de Roraima, Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Coordenadora da Universidade Aberta do Brasil (UAB/UFRR), Coordenadora Institucional do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva – PROFEI/UFRR e Editora da Revista Ensino em Perspectiva (EnPe).

Sérgio Luiz Lopes, Universidade Federal de Roraima

Professor na Universidade Federal de Roraima (UFRR) e do Programa de Mestrado Acadêmico em Educação da UFRR e da Universidade Estadual de Roraima (UERR) em colaboração com o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (IFRR). Professor do Mestrado em Educação da Universidade Federal de Roraima. Líder do grupo de pesquisa Formação de professores, práticas pedagógicas e epistemológicas do professor do/no campo (FPEC). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS).

References

ALCÂNTARA, Lúcio. Povos Indígenas no Brasil: como vivem nossos contemporâneos. Caderno de Debates. Coleção Ideias. Brasília: Senado Federal, 2000.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia. São Paulo: Moderna, 2012.

BRASIL. Decreto n. 6.861/2009. Dispõe sobre a Educação Escolar Indígena, define sua organização em territórios etnoeducacionais, e dá outras providências. Brasília, 2009.

BRASIL. Decreto Legislativo n. 143, de 2002, que Retifica a Convenção 169 da OIT, em vigor desde 2003. Brasília, 2003.

BRASIL. Decreto n. 26/1991. Dispõe sobre a Educação Indígena no Brasil. Brasília, 1991.

BRASIL. Lei n. 11.645/2008. Inclui no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, 2008.

BRASIL. Lei n. 12.711/2012. Dispõe sobre ações afirmativas para afrodescendentes e indígenas. Brasília, 2012.

BRASIL. Resolução CEB/CNE n. 05/2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.

CASSAB, L. A.; RUSCHEINSKY, A. Indivíduo e ambiente: a metodologia de pesquisa da história oral. BIBLOS - Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 16, p. 7-24, 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/23350. Acesso em: 05 jul. 2022.

CUNHA, Luiz Antônio. O legado da ditadura para a educação brasileira. Educação & Sociedade, v. 35, n. 127, p. 357-377, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000200002. Acesso: 21 set. 2023.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.

PALMA FILHO, J. C. Pedagogia Cidadã – Cadernos de Formação. História da Educação. 3. ed. São Paulo: PROGRAD/ UNESP/ Santa Clara, 2005. p. 49-60.

PILETTI, Nelson. História da educação do Brasil. São Paulo: Ática, 2006.

SAVIANI, Demerval. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. 4 ed. Campinas: Autores Associados, 2013. (Coleção Memoria da Educação).

SILVA, Alessandra Pires; SANTOS, Claitonei de Siqueira. História da educação no Brasil: tentativas de estruturação e organização escolar no período imperial. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, v. 5. n. 1, p. 39-53, jan.-dez. 2019.

SILVA, Gleidson; AMORIM, Simone Silveira. Apontamentos sobre a educação no Brasil Colonial (1549-1759). Interações, Campo Grande, v. 18, n. 4, p. 185–196, out./dez. 2017.

SILVA, Lucilene Julia. Reflexões sobre a articulação entre as experiências do ser formador e a formação do ser. In: SANTOS, Jovina Mafra; REPETTO, Maxin (org.). Propostas Pedagógicas, materiais educativos e novos desafios para formação de professores indígenas. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.

TEIXEIRA, Marileia. Educação escolar na comunidade de Serra do Sol. In: SANTOS, Jovina Mafra; REPETTO, Maxin (org.). Propostas Pedagógicas, materiais educativos e novos desafios para formação de professores indígenas. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.

Published

2024-01-29

How to Cite

SILVA, D. P. da; VASCONCELOS, K. C.; LOPES, S. L. Narrative about the creation of the Presidente Kennedy Indigenous State School in the Community of Caju-Uiramutã-RR. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12163, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12163. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12163. Acesso em: 21 nov. 2024.