Narrative about the creation of the Presidente Kennedy Indigenous State School in the Community of Caju-Uiramutã-RR
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12163Keywords:
Presidente Kennedy Indigenous State School. Indigenous education. Oral HistoryAbstract
The objective of the research is to describe the results obtained from bibliographical, documentary and field research at the Presidente Kennedy Indigenous State School in the Caju-Uiramutã-RR Community. Using the semi-structured interview with two community members as a data collection technique, the “Oral History” was used. Thus, the indigenous themselves narrated and documented their history. The justification is the understanding of the educational context of the Indigenous Community of Caju that seeks historical and sociological knowledge about the Macuxi people. The categories of analysis were: indigenous education and history of education. Therefore, the study carried out in the researched school shows a privileged space that contributes to the formation of the Caju community, based on the experience of students and teachers. It is concluded that the study is relevant in what corresponds to the recognition and appreciation of indigenous schools, in the autonomy and construction of knowledge, in addition to contributing to the process of collective construction of the community.
Downloads
References
ALCÂNTARA, Lúcio. Povos Indígenas no Brasil: como vivem nossos contemporâneos. Caderno de Debates. Coleção Ideias. Brasília: Senado Federal, 2000.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia. São Paulo: Moderna, 2012.
BRASIL. Decreto n. 6.861/2009. Dispõe sobre a Educação Escolar Indígena, define sua organização em territórios etnoeducacionais, e dá outras providências. Brasília, 2009.
BRASIL. Decreto Legislativo n. 143, de 2002, que Retifica a Convenção 169 da OIT, em vigor desde 2003. Brasília, 2003.
BRASIL. Decreto n. 26/1991. Dispõe sobre a Educação Indígena no Brasil. Brasília, 1991.
BRASIL. Lei n. 11.645/2008. Inclui no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, 2008.
BRASIL. Lei n. 12.711/2012. Dispõe sobre ações afirmativas para afrodescendentes e indígenas. Brasília, 2012.
BRASIL. Resolução CEB/CNE n. 05/2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, 2012.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
CASSAB, L. A.; RUSCHEINSKY, A. Indivíduo e ambiente: a metodologia de pesquisa da história oral. BIBLOS - Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 16, p. 7-24, 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/23350. Acesso em: 05 jul. 2022.
CUNHA, Luiz Antônio. O legado da ditadura para a educação brasileira. Educação & Sociedade, v. 35, n. 127, p. 357-377, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000200002. Acesso: 21 set. 2023.
LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
PALMA FILHO, J. C. Pedagogia Cidadã – Cadernos de Formação. História da Educação. 3. ed. São Paulo: PROGRAD/ UNESP/ Santa Clara, 2005. p. 49-60.
PILETTI, Nelson. História da educação do Brasil. São Paulo: Ática, 2006.
SAVIANI, Demerval. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. 4 ed. Campinas: Autores Associados, 2013. (Coleção Memoria da Educação).
SILVA, Alessandra Pires; SANTOS, Claitonei de Siqueira. História da educação no Brasil: tentativas de estruturação e organização escolar no período imperial. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, v. 5. n. 1, p. 39-53, jan.-dez. 2019.
SILVA, Gleidson; AMORIM, Simone Silveira. Apontamentos sobre a educação no Brasil Colonial (1549-1759). Interações, Campo Grande, v. 18, n. 4, p. 185–196, out./dez. 2017.
SILVA, Lucilene Julia. Reflexões sobre a articulação entre as experiências do ser formador e a formação do ser. In: SANTOS, Jovina Mafra; REPETTO, Maxin (org.). Propostas Pedagógicas, materiais educativos e novos desafios para formação de professores indígenas. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.
TEIXEIRA, Marileia. Educação escolar na comunidade de Serra do Sol. In: SANTOS, Jovina Mafra; REPETTO, Maxin (org.). Propostas Pedagógicas, materiais educativos e novos desafios para formação de professores indígenas. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Denize Pereira da Silva, Karla Colares Vasconcelos, Sérgio Luiz Lopes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.