Sex education paradigms: dialogues with psychoanalysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11419

Keywords:

Sex Education, Gender, Queer, Psychoanalysis, Phallus

Abstract

The sex education has been crossed by different models that compose perspectives surrounding gender. From those, the biological and hygienist model, that naturalizes the social differences between genders, and the queer model, that  tries to question essentialisms taking a non-normativy as basis, can be highlighted. The distinction between penis and phallus proposed by psychoanalysis can help this last perception, in the sense that it focuses in an imaginary question instead of the primacy of the genital organs. That way, this work of qualitative delimitation, explorative-descriptive, tries to explore which has been the approaches about gender in the formal school sex education through a literature review and the categorization of identified phrases in the selected articles using the eight models proposed by Furlani. Thus, it was noticed that there is still a biological and hygienist model hegemony, while a queer model still doesn’t appear in the school educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Silveira Rodrigues, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Graduando em psicologia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, bolsista de iniciação científica com financiamento CNPq. Membro do grupo de estudos e pesquisa em sexualidade, educação e cultura (GEPESEC).

Gabriel Câmara Branco, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Graduando em psicologia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, bolsista de iniciação científica com financiamento PIBIC-Reitoria. Membro do grupo de estudos e pesquisa em sexualidade, educação e cultura (GEPESEC).

Andre Gellis, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia Clínica pelo Instituto de Psicologia da USP (1994-2000).  Professor Assistente junto ao Departamento de Psicologia da FC, Unesp, campus de Bauru. Atua na Pós-Graduação de Educação Sexual FCLAr da Unesp. Membro do GEPESEC.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BUENO, Rita Cássia Pereira; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO SEXUAL NO BRASIL: APONTAMENTOS PARA REFLEXÃO. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 49–56, 2018. DOI: 10.35919/rbsh.v29i1.41. Disponível em: https://www.rbsh.org.br/revista_sbrash/article/view/41. Acesso em: 13 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.35919/rbsh.v29i1.41

BRANCO, Gabriel Câmara; THISOTEINE, George Miguel; GELLIS, Andre. Psicanálise e gênero: um percurso arqueológico no seminário 1 sobre identidades. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1–11, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8817. Acesso em: 14 ago. 2023.

CARVALHO, Guilherme Paiva de; OLIVEIRA, Aryanne Sérgia Queiroz de. Discurso, Poder e Sexualidade em Foucault. Revista Dialectus, v. 11, p. 100-115, 2017. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/dialectus/article/view/31003. Acesso em: 13 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.30611/2017n11id31003

CHOÉ, João Francisco de Carvalho. Educação sexual escolar: percepção dos alunos e professores. Periódico Horizontes, v. 40, n. 1, 2022. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1340/652. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v40i1.1340

DAMASCENO, Marcelle Andrieta; BOUHID, Roseantony. EDUCAÇÃO SEXUAL NO ENSINO FORMAL: MÚSICA E POESIA NA PRÁTICA PEDAGÓGICA. Revista Diversidade e Educação, v. 10, n. 1, p. 425-445, 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/12502/9765. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v10i1.12502

DESPARTS-PÉQUIGNOT, Catherine. SEXUALIDADE In: KAUFMANN, Pierre. Dicionário enciclopédico de psicanálise o legado de Freud e Lacan. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.

DOR, Joel. Introdução à leitura de Lacan: o inconsciente estruturado como linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas,1989.

FURLANI, Jimena. Direitos humanos, direitos sexuais e pedagogia queer: o que essas abordagens têm a dizer à Educação Sexual? In: JUNQUEIRA, R. Diversidade sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas (Org.). Brasília: MEC/Secad/Unesco, 2009. p. 293-323.

FURLANI, Jimena. “O bicho vai pegar”: um olhar pós-estruturalista à educação sexual a partir do livro paradidático infantil. 2005. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.

FREUD, Sigmund. A Organização genital infantil [1923]. In: Obras Completas Volume 16: O Eu e o Id, “Autobiografia” e outros textos (1923-1925). São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

GUIMARÃES, Jamile; CABRAL, Cristiane da Silva. Pedagogias da sexualidade: discursos, práticas e (des)encontros na atenção integral à saúde de adolescentes. Pro-Posições, v. 33, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/kGdyDSB9rjSKXKxLX6FBQPD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2023 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0043

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

JULIEN, Philippe. O retorno a Freud de Jacques Lacan: a aplicação ao espelho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.

LACAN, Jacques. O seminário, livro 1: os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Zahar, 2009

MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. EDUCAÇÃO SEXUAL: PRINCÍPIOS PARA AÇÃO. Doxa, v. 15, n. 1, p. 75-84, 2011.

NASIO, Juan-David. Lições sobre os 7 conceitos cruciais da psicanálise. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2017.

OGILVIE, Bertrand. LACAN: a formação do conceito de sujeito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

OLIVEIRA, Maria Fernanda Celli de; MUZZETI, Luci Regina. SEXUALIDADE INFANTIL: A RELAÇÃO ENTRE EDUCAÇÃO SEXUAL E A IDENTIDADE DE GÊNERO. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 24, n. esp. 3, p. 1825-1840, 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14288/10031. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp3.14288

RABINOVICH, Diana. A significação do falo: uma leitura. Rio de Janeiro: Cia. de Freud, 2005.

SABAT, Ruth. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas, v. 9, n. 1, p. 9-21, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/hqknn4NtLrGpyGQMB8p7ByB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000100002

SILVA, Carla Leitão da; JESUS, Carolina Agostinho de; SILVA, Jaiane Maria; VIDAL, Mônica da Costa; MATOS, Renata Fernandes de; PROVASI, Aline Gabriella Trotta. A EDUCAÇÃO SEXUAL NO CONTEXTO DO ENSINO REMOTO: UM ESTUDO COM PROFESSORES. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, v. 33, 2022. Disponível em: https://www.rbsh.org.br/revista_sbrash/article/view/1044/893. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.35919/rbsh.v33.1044

SOUZA, Elaine de Jesus; ROCHA, Eugerbia Paula da. EDUCAÇÃO SEXUAL VAI AO CARIRI CEARENSE: ABORDAGENS E PROBLEMATIZAÇÕES NOS CURRÍCULOS ESCOLARES. Revista Diversidade e Educação, v. 8, n. 1, p. 212-237, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/11350/7824. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v8i1.11350

UNESP. Faculdade de Ciências Agronômicas. Biblioteca Prof. Paulo de Carvalho Mattos. Tipos de revisão de literatura. Botucatu, 2015. Disponível em: https://www.fca.unesp.br/Home/Biblioteca/tipos-de-evisao-de-literatura. Acesso em: 30 ago. 2023

VALENÇA, Cristiana Rosa; CARVALHO, Keila Lucio. Gênero, sexualidade e protagonismo juvenil: relato de uma experiência no CEFET-RJ. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 20, 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/10516/pdf. Acesso em: 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2021.10516

Published

2023-10-11

How to Cite

RODRIGUES, L. S.; BRANCO, G. C.; GELLIS, A. Sex education paradigms: dialogues with psychoanalysis. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11419, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11419. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11419. Acesso em: 22 jul. 2024.