School management: practices and repercussions on school success

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11418

Keywords:

School Management, Management Practices, Management models, School Success

Abstract

This discussion refers to the work of school managers and to the repercussion of their pedagogical actions on the results of school institutions in Fortaleza, based on research reports developed by students of the curricular component Fundamentals of Management, of the Pedagogy course, at the State University of Ceará. Qualitative in nature, the study is based on references from bibliographical and documentary research, approaching teacher training for the development of school management practices. The results indicate that the fundamental definitions for school success in its general context need to dialogue with the main demands and needs of the target audience of its work – teachers, students and family members. And even in the face of recurrent pressure and the search for efficiency, the manager's work is maximized to achieve results, often omitting the historical-social, political and pedagogical conditions of the school situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evanila Abreu de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Graduada em Pedagogia (UECE). Professora efetiva da rede municipal de Educação de Eusébio-CE.

Tania Maria Rodrigues Lopes, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Pedagogia (URCA) Doutora em Educação Brasileira (UFC). Pós-Doutorado em Educação (UFPB). Professora Adjunta UECE.

Silvina Pimentel Silva, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Pedagogia (UECE) Doutora em Educação Brasileira – Universidade Federal do Ceará. Pós-Doutorado em Educação na Universidade de Brasília (UNB). Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UECE).

References

BANDEIRA, Glaucio Martins da Silva. Diálogo entre família e escola: necessidade ou entrave?. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Estabelece as Diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 de ago. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação).Brasília, 2019. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22019.pdf Acesso em: 30 de ago. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Maio de 2006b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf Acesso em 30 de ago. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial, em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF, 2015b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file Acesso em 30 de ago. 2023.

CABRAL NETO, Antônio. Gerencialismo e gestão educacional: cenários, princípios e estratégias. In: FRANÇA, Magna; BEZERRA, Maura Costa (Org.). Política educacional: gestão e qualidade do ensino. Brasília, DF: Liber livro, 2009.

CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves. A pesquisa-ação como instrumento da coordenação pedagógica: reflexões sobre o planejamento escolar. In: FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro; CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves (orgs.). A coordenação do trabalho pedagógico na escola – processos e práticas. Editora Universitária Leopoldianum, 2016, p. 77-92. E-book.

DOMINGUES, Isaneide; BELLETATI, Valéria Cordeiro Fernandes. A formação contínua em terreno colonizado: desafio para a coordenação pedagógica. In: FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro; CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves (orgs.). A coordenação do trabalho pedagógico na escola – processos e práticas. Editora Universitária Leopoldianum, 2016, p. 61-75. E-book.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 117-131, 2008. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste. Acesso em: 13 de ago.2023. DOI: https://doi.org/10.15603/1982-8993/ml.v1n1p117-131

http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 27 de ago.2023.

LIMA, E. A.; NORONHA, C. A. Teoria da objetivação e a gestão democrática: contribuições para a formação. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 5, p. e510426, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510426. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426. Acesso em: 5 de ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510426

LÜCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. 2. ed. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

OLIVEIRA, Ivana Campos; VASQUES-MENEZES, Ione. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cad. Pesquisa., São Paulo, v. 48, n. 169, p. 876-900, jul. 2018. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010015742018000300876&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 05 de ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145341

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (orgs). O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

SARMENTO, Maristela Lobão de Moraes. O coordenador pedagógico e o desafio das novas tecnologias. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (orgs.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 13. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015, p. 55-71.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em revista, v. 25, p. 123-140, 2009. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000300007 Acesso em: 23 de ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000300007

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 16. ed. rev. e ampl. – São Paulo: Cortez, 2019.

Published

2023-10-11

How to Cite

OLIVEIRA, E. A. de; LOPES, T. M. R.; SILVA, S. P. School management: practices and repercussions on school success. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11418, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11418. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11418. Acesso em: 21 nov. 2024.