Masculinization through teaching: school education for adolescents in the state of Paraná during the dictatorship (1977-1984)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11416

Keywords:

Gender, History of Education, Educational orientation

Abstract

This work aims to analyze the reverberations of the Law of Guidelines and Bases of Education nº. 5,692, of August 11, 1971 (LDB nº. 5,692/1971) in the activities carried out by the Educational Guidance Service (SOE), at Escola Tiradentes, located in Curitiba, between the years 1977-1984). From LDB nº. 5.692/1971 training for work made technical education compulsory. The “aptitude survey” was the way found to supposedly guide students towards their professional choice, but it also served as a strong reinforcement of gender distinctions historically constructed along with a moral discourse in the training of students. Through intersectionality studies raised by Creshaw (2004) and moral panic studies developed by Giddens and Sitton (2016), I investigate the documents of the aforementioned institution. I believe that together with these observations, the teaching proposal of the time and the reflections in the history of education can be understood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Luiz Zaluski, Universidade Federal de Sergipe

Professor Adjunto do departamento de história da Universidade Federal de Sergipe, campus São Cristóvão. Doutor em História pelo programa de Pós-Graduação em História da Universidade do estado de Santa Catarina, Udesc. Integrante do Grupo de Trabalho de História da Infância e da Juventude – Anpuh/BR.

References

AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte (MG): Letramento: Justificando, 2018

AREND, Silvia Maria Fávero. Meninas. Trabalho, escola e lazer. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2013.

AREND, Silvia Maria Fávero. Convenção sobre os Direitos da Criança: em debate o labor infantojuvenil (1978–1989). Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v.7, n.14, p.29 ‐ 47. jan./abr. 2015. Doi: http://dx.doi.org/10.5965/2175180307142015029

CHAVES JUNIOR, Sérgio Roberto. A educação física do Ginásio Paranaense ao Colégio Estadual do Paraná: contribuições para a construção de uma história de uma disciplina escolar (1931-1951). Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Paraná - UFPR, 2004.

COWAN, Benjamin. Securing Sex: Morality and Repression in the Making of Cold War Brazil. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2016.

CRENSHAW, Kimberlé. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. VV. AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, 2004.

BOEIRA, Daniel Alves. Uma “solução” para a menoridade na Primeira República: o caso do Patronato Agrícola de Anitápolis/SC (1918-1930). Dissertação de Mestrado em História. Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

DOSSE, François. História do Tempo Presente e Historiografia. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 1 p. 05-22, jan/jun. 2012. DOI: 10.5965/2175180304012012005

GIDDENS, Anthony; SUTTON, Philip W. Conceitos essenciais da Sociologia. São Paulo: Editora Unesp, 2016

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930-1973). Petropólis: Vozes, 20 ed., 1998.

ROUSSO, Henry. A última catástrofe: a história, o presente, o contemporâneo. Trad. Fernando Coelho e Fabrício Coelho. Rio de Janeiro: FGV, 2016.

SILVA, Alicia Mariani. Orientar, Cooperar ou Cooptar? O Serviço de Orientação no Colégio Estadual do Paraná (1971-1975). In: GONÇALVES, Nadia G., RANZI, Serlei M. Educação na Ditadura civil-militar: políticas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba, Ed, UFPR, 2012. p. 37-50.

ZALUSKI, Jorge Luiz. Desenvolvimento urbano e ensino: novas configurações para as infâncias (Paraná 1960-1970). Humana Res, v.5, n.7, p.172–186, 2023. DOI 10.29327/2151838.5.7. Disponível em: https://revistahumanares.uespi.br/index.php/HumanaRes/article/view/142/109

ZALUSKI, Jorge Luiz. Currículo, gênero e ensino: as demarcações de gênero por meio da educação escolar em Guarapuava-PR (1971-1983). Revista Inter Ação, 43(3), 2019. 755–769. https://doi.org/10.5216/ia.v43i3.48975

Published

2023-10-11

How to Cite

ZALUSKI, J. L. Masculinization through teaching: school education for adolescents in the state of Paraná during the dictatorship (1977-1984). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11416, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11416. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11416. Acesso em: 22 jul. 2024.