Masculinization through teaching: school education for adolescents in the state of Paraná during the dictatorship (1977-1984)
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11416Keywords:
Gender, History of Education, Educational orientationAbstract
This work aims to analyze the reverberations of the Law of Guidelines and Bases of Education nº. 5,692, of August 11, 1971 (LDB nº. 5,692/1971) in the activities carried out by the Educational Guidance Service (SOE), at Escola Tiradentes, located in Curitiba, between the years 1977-1984). From LDB nº. 5.692/1971 training for work made technical education compulsory. The “aptitude survey” was the way found to supposedly guide students towards their professional choice, but it also served as a strong reinforcement of gender distinctions historically constructed along with a moral discourse in the training of students. Through intersectionality studies raised by Creshaw (2004) and moral panic studies developed by Giddens and Sitton (2016), I investigate the documents of the aforementioned institution. I believe that together with these observations, the teaching proposal of the time and the reflections in the history of education can be understood.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte (MG): Letramento: Justificando, 2018
AREND, Silvia Maria Fávero. Meninas. Trabalho, escola e lazer. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2013.
AREND, Silvia Maria Fávero. Convenção sobre os Direitos da Criança: em debate o labor infantojuvenil (1978–1989). Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v.7, n.14, p.29 ‐ 47. jan./abr. 2015. Doi: http://dx.doi.org/10.5965/2175180307142015029
CHAVES JUNIOR, Sérgio Roberto. A educação física do Ginásio Paranaense ao Colégio Estadual do Paraná: contribuições para a construção de uma história de uma disciplina escolar (1931-1951). Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Paraná - UFPR, 2004.
COWAN, Benjamin. Securing Sex: Morality and Repression in the Making of Cold War Brazil. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2016.
CRENSHAW, Kimberlé. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. VV. AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, 2004.
BOEIRA, Daniel Alves. Uma “solução” para a menoridade na Primeira República: o caso do Patronato Agrícola de Anitápolis/SC (1918-1930). Dissertação de Mestrado em História. Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
DOSSE, François. História do Tempo Presente e Historiografia. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 1 p. 05-22, jan/jun. 2012. DOI: 10.5965/2175180304012012005
GIDDENS, Anthony; SUTTON, Philip W. Conceitos essenciais da Sociologia. São Paulo: Editora Unesp, 2016
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930-1973). Petropólis: Vozes, 20 ed., 1998.
ROUSSO, Henry. A última catástrofe: a história, o presente, o contemporâneo. Trad. Fernando Coelho e Fabrício Coelho. Rio de Janeiro: FGV, 2016.
SILVA, Alicia Mariani. Orientar, Cooperar ou Cooptar? O Serviço de Orientação no Colégio Estadual do Paraná (1971-1975). In: GONÇALVES, Nadia G., RANZI, Serlei M. Educação na Ditadura civil-militar: políticas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba, Ed, UFPR, 2012. p. 37-50.
ZALUSKI, Jorge Luiz. Desenvolvimento urbano e ensino: novas configurações para as infâncias (Paraná 1960-1970). Humana Res, v.5, n.7, p.172–186, 2023. DOI 10.29327/2151838.5.7. Disponível em: https://revistahumanares.uespi.br/index.php/HumanaRes/article/view/142/109
ZALUSKI, Jorge Luiz. Currículo, gênero e ensino: as demarcações de gênero por meio da educação escolar em Guarapuava-PR (1971-1983). Revista Inter Ação, 43(3), 2019. 755–769. https://doi.org/10.5216/ia.v43i3.48975
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jorge Luiz Zaluski (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.