Representation of families and children's education in to love, intransitive verb, by Mário de Andrade (1944)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11261

Keywords:

To Love, intransitive verb, History of education, Representation of family, Representation of children's education

Abstract

The purpose of this article is to analyze the modernist work To Love, intransitive verb, by Mário de Andrade (1944), seeking to show, from the novel, how the rich families of São Paulo of the Old Republic were approached in it, as well as what such text can reveal about the education of children. The notion of representation was used in this enterprise, considering that this category is not confused with imitation of the real, but edification made from it, as well as that literature is a cultural artifact capable of revealing meanings attributed to the world, and that these meanings are manifested in words, images, speeches, practices and things. As for the method, the notion of historiographical operation (Certeau, [1975]/2020) was used, which consists of critical analysis of traces of the past transformed into a source.

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Author Biography

Marco Antonio de Santana, Federal University of Uberlândia

Vencedor do Prêmio Capes de Teses 2023 na área da educação. Pós-doutorado EM ANDAMENTO no Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), sob supervisão do Prof. Dr. Carlos Roberto Jamil Cury, com pesquisa historiográfica sobre a educação no processo legislativo da Constituinte do Estado de Goiás de 1947 e do Tocantins de 1989. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2022). Membro do Grupo de Pesquisa Direito à Educação e Cidadania, da Linha de Pesquisa: A educação em constituintes estaduais. Membro do Grupo de Pesquisa Direito à Educação e Cidadania, no âmbito do PGED da PUC Minas. Membro do Grupo de Pesquisa Estudos interdisciplinares em História da Educação (fontes, teoria e metodologia), no âmbito do PPGED da UFU. Possui Especialização em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela UFPI (2023); Especialização em Linguagens, suas tecnologias e o mundo do trabalho pela UFPI (2022); Mestrado Acadêmico em Direito Público (2014) e Especialização em Direito Tributário (2010), ambos pela PUC Minas, Belo Horizonte/MG; Licenciado em História (2022) e Pedagogia (2017); Bacharel em Direito (2009).

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Published

2023-10-01

How to Cite

SANTANA, M. A. de. Representation of families and children’s education in to love, intransitive verb, by Mário de Andrade (1944). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11261, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11261. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11261. Acesso em: 7 jul. 2024.