Teaching strategies mediated by information and communication technologies: a systematic review of pandemic dossiers
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e10973Keywords:
Systematic Review, Information and Communication Technology (ICT), Emergency Remote Teaching (ERE), COVID-19Abstract
This article is based on the dissertation Teaching Strategies Mediated by Information and Communication Technologies: A Systematic Review of Pandemic Dossiers, which aimed to analyze educational research carried out during the COVID-19 pandemic, when teachers and students needed to resort to Emergency Remote Teaching to continue their studies. Thus, the study identified and analyzed teaching strategies mediated by ICT. Thematic dossiers were used for the investigation, with theoretical support from authors in the area. The methodology consisted of a Systematic Review to explore the generated data, systematized into categories, based on Bardin. The results and discussions led to the conclusion that ICTs are important for teaching-learning as auxiliary tools and not an end in themselves.
Downloads
References
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2010.
CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. Florianópolis: UFSC, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2012.
MEDINA, Melissa Gomes; PAILAQUILÉN, Maribel Rivera. Revisão sistemática da literatura: uma estratégia para a identificação, avaliação e interpretação da pesquisa em enfermagem. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 12, n. 1, p. 171-179, 2010. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v12/n1/pdf/v12n1a20.pdf. Acesso em: 12 out. 2022.
MINAYO, Maria Cecília. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2016.
MORAN, José Manoel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2015.
MOREIRA, José Antônio; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20, 63438. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/34772. Acesso em: 27 nov. 2022.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 2009.
PRETTO, Nelson De Luca; BONILLA, Maria Helena Silveira; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador: Edição do autor, 2020. Disponível em:
https://blog.ufba.br/gec/files/2020/05/GEC_livro_final_imprensa.pdf Acesso em: 18 nov. 2022.
SALDANHA, Luis Cláudio Dallier. O discurso do ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. Revista Educação e Cultura Contemporânea. Vol. 17, N. 50, 2020 PPGE/UNESA. Rio De Janeiro. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20200080. Acesso em: 15 dez. 2022.
SAMPAIO, Rosana F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/79nG9Vk3syHhnSgY7VsB6jG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 dez. 2022.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação política. São Paulo: Cortez, 2013.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Joselia de Jesus da Fonseca, Ana Valéria Figueiredo da Costa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.