Pedagogical possibilities for an anti-racist education based on the movie Provisional Measure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10883

Keywords:

Black cinema, Education, Executive Order movie, Racism

Abstract

This work presents black cinema as an important pedagogical tool for the recovery and appreciation of Afro History and Culture, in accordance with Law No. 10,639, of January 9, 2003. It presents the movie Executive Order (2022), written and directed by Lázaro Ramos, as a didactic possibility. It makes a bibliographical review based on the theoretical assumptions of Abdias Nascimento (1840) and Frantz Fanon (2008), in addition to basing itself on three recent articles published by the Revistas Educação & Formação, and Educative Practices, Memories and Orality of the State University of Ceará – UECE. It discusses the need to break with the predominant colonizing thinking in Brazilian schools and encourages anti-racist education.

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Author Biographies

Beatriz Moraes de Abreu, Faculdade Sesi de Educação

Pesquisadora, artista e escritora. Professora do curso Licenciatura em Linguagens da FASESP (Faculdade SESI-SP de Educação). Mestra em Artes da Cena pela Escola Superior de Artes Célia Helena (2022), Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa e Estrangeira e Licenciada em Letras-Português/Inglês. Atualmente, na ECA-USP, dedica-se aos estudos sobre a necessidade de se resgatar e valorizar os saberes ancestrais, sobretudo indígenas, na Literatura e nas Artes da Cena. 

Orivaldo Rocha da Silva, Faculdade Sesi de Educação

Doutor em letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM (2020), com bolsa do programa de pós-graduação em letras. Mestre em letras pela Universidade de São Paulo - USP (2015). Docente de ensino superior.

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Published

2023-10-01

How to Cite

ABREU, B. M. de; SILVA, O. R. da. Pedagogical possibilities for an anti-racist education based on the movie Provisional Measure. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10883, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10883. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10883. Acesso em: 16 jul. 2024.