Construction and preliminary validation of a knowledge test on the effects of physical activity on quality of life for 9th-grade students of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10741Keywords:
Physical Activity, Health, Knowledge, Elementary SchoolAbstract
The research aimed to elaborate and validate the content of a knowledge test on the effects of physical activity on the quality of life for 9th-grade students. It is a descriptive and exploratory study. We elaborated a knowledge test with 12 multiple-choice items. Physical Education Teachers of Basic and Higher Education performed the content assessment of items from a content evaluation protocol. We conducted a pretest with 10 students of the same level of education for qualitative evaluation of items. Initially, the test contained 12 items we discarded because they did not reach the discrimination rate. The test may be used as a pedagogical planning tool. This validation needs to be improved on larger samples for construct validity and thus collaborate scientifically in other research.
Downloads
References
ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Orpinelli. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 7, p. 3061-3068, jul. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232011000800006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006
BARROS, Fábio; SILVA, Marcelo. Conhecimento sobre atividade física e fatores associados em adolescentes estudantes do ensino médio da zona rural. Revista Brasileira de Atividade Físic, Pelotas (Rs), v. 18, n. 5, p. 594-603, 30 set. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.v.18n5p594. DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.18n5p594
BRASIL, Ministério da Educação. Base Comum Curricular: Educação Física, 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Dia mundial da obesidade. Disponível em: https://www.gov.br/ans/pt-br/assuntos/noticias/operadoras/dia-mundial-da-obesidade. Acesso em: 07 set. 2022.
COLUCI, Marina Zambon Orpinelli; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; MILANI, Daniela. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Online, v. 20, n. 3, p. 925-936, mar. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013
DEVIDE, Fabiano Pries. Educação física, qualidade de vida e saúde: campos de intersecção e reflexões sobre a intervenção. Movimento, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 77-84, 5 set. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.2644. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2644
FERREIRA, José Iron; SEDORKO, Clóvis Marcelo. Nível de atividade física entre os estudantes do ensino médio de colégios públicos da cidade de Ponta Grossa. Temas em Educação Física Escolar, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2022. DOI: https://doi.org/10.33025/tefe.v7i1.3257 DOI: https://doi.org/10.33025/tefe.v7i1.3257
FERREIRA, Marcos Santos. Aptidão física e saúde na educação física escolar: ampliando o enfoque. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 2, p. 41-54, jan. 2001. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/411. Acesso em: 30 abr. 2023.
FONSECA, Otávio Miguel Pires et al. Nível de atividade física em adolescentes. Caderno Científico UNIFAGOC de Graduação e Pós-Graduação, v. 6, n. 2, 2020. Disponível em: https://revista.unifagoc.edu.br/index.php/caderno/article/view/774. Acesso em: 06 set. 2022.
HALLAL, Pedro Curi et al. Prática de atividade física em adolescentes brasileiros. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, n. 2, p. 3035-3042, out. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232010000800008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000800008
KNUTH, Alan Goularte et al. Conhecimento de adultos sobre o papel da atividade física na prevenção e tratamento de diabetes e hipertensão: estudo de base populacional no sul do brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 513-520, mar. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0102-311x2009000300006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2009000300006
KNUTH, Alan Goularte et al. Prática de atividade física e sedentarismo em brasileiros: resultados da pesquisa nacional por amostra de domicílios (pnad) 2008. Ciência & Saúde Coletiva, v. 9, n. 16, p. 3697-3705, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011001000007 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011001000007
LEITE, Sarah de Sá et al. Construção e validação de Instrumentos de Validação de Conteúdo Educativo em Saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. 4, p. 1635-1641, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648
LIMA, Ramon de Brito Costa Pinheiro et al. Padrão de atividade física em crianças e jovens: um breve resumo do estado de conhecimento. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, p. 69-76, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-0037.2010v12n1p68
NAHAS, Markus Vinicius. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. 7. ed. Florianópolis: Ed. do Autor, 2017. 362 p.
PITANGA, Francisco José Gondim; BECK, Carmem Cristina; PITANGA, Cristiano Penas Seara. Inatividade física, obesidade e COVID-19: perspectivas entre múltiplas pandemias. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 25, p. 1–4, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.25e0114 DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0114
RONCADA, Cristian et al. Instrumentos específicos para avaliação do conhecimento em asma: revisão sitemática. Medicina: (Ribeirão Preto), v. 6, n. 48, p. 619-627, 2015 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i6p619-627 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i6p619-627
SABA, Fabiano. Mexa-se: atividade física, saúde e bem-estar. 3. ed. revisada. São Paulo: Phorte, 2011. 328 p.
SANTOS, Ana Lúcia Padrão dos; SIMÕES, Antonio Carlos. Educação Física e qualidade de vida: reflexões e perspectivas. Saúde e Sociedade, v. 21, n. 1, p. 181-192, mar. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-12902012000100018 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902012000100018
SANTOS, Elane da Silva et al. Instrumento de avaliação do conhecimento cognitivo sobre os jogos e brincadeiras populares. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 4, p. e44825, 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.4825 DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.4825
SANTOS, Fábio; MARTINS, João; MARQUES, Adilson. Conhecimento dos alunos acerca das recomendações para a prática de atividade física. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, v. 3, n. 1, p. 15-19, 2014. Disponível em: http://www.ipg.pt/scpd/files/revista_scpd_n3.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.
SILVA, Vitor Tavares da et al. Nível de atividade física de estudantes de educação física no Brasil: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 26, p. 1–8, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.26e0197 DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.26e0197
SILVA, Adiel Oliveira da et. Validação de itens para avaliação do conhecimento de atividade física para Educação Física no Ensino Fundamental. Research, Society And Development, [S.L.], v. 8, n. 7, p. 1-15, 29 maio 2019. Research, Society and Development. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1142. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1142
SILVA, Gilvan Souza. A educação física escolar como alternativa no combate ao sedentarismo em alunos do ensino médio: uma proposta de intervenção com a utilização do pedômetro. 2022. 23 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Práticas Pedagógicas para Professores) Instituto Federal do Espírito Santo, Colatina, 2022. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1933 Acesso em: 20 mai. 2023.
SILVEIRA, Eder Fontoura; SILVA, Marcelo Cozzensa da. Conhecimento sobre atividade física dos estudantes de uma cidade do sul do Brasil. Motriz: Revista de Educação Física, v. 17, n. 3, p. 456-467, set. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1980-65742011000300009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-65742011000300009
SPOHR, Carla et al. Atividade física e saúde na Educação Física escolar: efetividade de um ano do projeto educação física +. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 19, n. 3, p. 300-313, 31 maio 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.v.19n3p300 DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.19n3p300
VAN WIDENFELT, Brigit M. et al. Translation and Cross-Cultural Adaptation of Assessment Instruments Used in Psychological Research With Children and Families. Clinical Child And Family Psychology Review, v. 8, n. 2, p. 135-147, jun. 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10567-005-4752-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10567-005-4752-1
VILARINHO, Ana Paula Lima. Uma Proposta de Análise de Desempenho dos Estudantes e de Valorização da Primeira Fase da OBMEP. 2015. 98 f. Tese (Doutorado) - Curso de Matemática, Departamento de Matemática, Universidade de Brasília, Brasília-Df, 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/33552126.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.
ZANCHA, Daniel; MAGALHÃES, Gabriela Bongiorno Sica; MARTINS, Jéssica; SILVA, Thais Argentini da; ABRAHÃO, Thais Borges. Conhecimento dos professores de Educação Física Escolar sobre a abordagem saúde renovada e a temática saúde. Conexões, Campinas, v. 11, n. 1, p. 204-217, 27 mar. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/conex.v11i1.8637638 DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v11i1.8637638
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bruna Sousa Araújo, Daiane Araujo de Sousa, Leandro Araujo de Sousa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.