Construction and preliminary validation of a knowledge test on the effects of physical activity on quality of life for 9th-grade students of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10741

Keywords:

Physical Activity, Health, Knowledge, Elementary School

Abstract

The research aimed to elaborate and validate the content of a knowledge test on the effects of physical activity on the quality of life for 9th-grade students. It is a descriptive and exploratory study. We elaborated a knowledge test with 12 multiple-choice items. Physical Education Teachers of Basic and Higher Education performed the content assessment of items from a content evaluation protocol. We conducted a pretest with 10 students of the same level of education for qualitative evaluation of items. Initially, the test contained 12 items we discarded because they did not reach the discrimination rate. The test may be used as a pedagogical planning tool. This validation needs to be improved on larger samples for construct validity and thus collaborate scientifically in other research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Sousa Araújo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Graduada em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

Daiane Araujo de Sousa, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceara- campus Canindé

Licenciada em Educação Física pelo IFCE- campus Canindé. Professora da Rede Municipal de Educação de Fortaleza. Membro do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional- NiAVe.

Leandro Araujo de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor e mestre em educação pela Universidade Federal do Ceará. Docente do Curso de Licenciatura em Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Líder do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe).

References

ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Orpinelli. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 7, p. 3061-3068, jul. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232011000800006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006

BARROS, Fábio; SILVA, Marcelo. Conhecimento sobre atividade física e fatores associados em adolescentes estudantes do ensino médio da zona rural. Revista Brasileira de Atividade Físic, Pelotas (Rs), v. 18, n. 5, p. 594-603, 30 set. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.v.18n5p594. DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.18n5p594

BRASIL, Ministério da Educação. Base Comum Curricular: Educação Física, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Dia mundial da obesidade. Disponível em: https://www.gov.br/ans/pt-br/assuntos/noticias/operadoras/dia-mundial-da-obesidade. Acesso em: 07 set. 2022.

COLUCI, Marina Zambon Orpinelli; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; MILANI, Daniela. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Online, v. 20, n. 3, p. 925-936, mar. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013

DEVIDE, Fabiano Pries. Educação física, qualidade de vida e saúde: campos de intersecção e reflexões sobre a intervenção. Movimento, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 77-84, 5 set. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.2644. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2644

FERREIRA, José Iron; SEDORKO, Clóvis Marcelo. Nível de atividade física entre os estudantes do ensino médio de colégios públicos da cidade de Ponta Grossa. Temas em Educação Física Escolar, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2022. DOI: https://doi.org/10.33025/tefe.v7i1.3257 DOI: https://doi.org/10.33025/tefe.v7i1.3257

FERREIRA, Marcos Santos. Aptidão física e saúde na educação física escolar: ampliando o enfoque. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 2, p. 41-54, jan. 2001. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/411. Acesso em: 30 abr. 2023.

FONSECA, Otávio Miguel Pires et al. Nível de atividade física em adolescentes. Caderno Científico UNIFAGOC de Graduação e Pós-Graduação, v. 6, n. 2, 2020. Disponível em: https://revista.unifagoc.edu.br/index.php/caderno/article/view/774. Acesso em: 06 set. 2022.

HALLAL, Pedro Curi et al. Prática de atividade física em adolescentes brasileiros. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, n. 2, p. 3035-3042, out. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232010000800008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000800008

KNUTH, Alan Goularte et al. Conhecimento de adultos sobre o papel da atividade física na prevenção e tratamento de diabetes e hipertensão: estudo de base populacional no sul do brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 513-520, mar. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0102-311x2009000300006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2009000300006

KNUTH, Alan Goularte et al. Prática de atividade física e sedentarismo em brasileiros: resultados da pesquisa nacional por amostra de domicílios (pnad) 2008. Ciência & Saúde Coletiva, v. 9, n. 16, p. 3697-3705, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011001000007 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011001000007

LEITE, Sarah de Sá et al. Construção e validação de Instrumentos de Validação de Conteúdo Educativo em Saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. 4, p. 1635-1641, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648

LIMA, Ramon de Brito Costa Pinheiro et al. Padrão de atividade física em crianças e jovens: um breve resumo do estado de conhecimento. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, p. 69-76, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-0037.2010v12n1p68

NAHAS, Markus Vinicius. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. 7. ed. Florianópolis: Ed. do Autor, 2017. 362 p.

PITANGA, Francisco José Gondim; BECK, Carmem Cristina; PITANGA, Cristiano Penas Seara. Inatividade física, obesidade e COVID-19: perspectivas entre múltiplas pandemias. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 25, p. 1–4, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.25e0114 DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0114

RONCADA, Cristian et al. Instrumentos específicos para avaliação do conhecimento em asma: revisão sitemática. Medicina: (Ribeirão Preto), v. 6, n. 48, p. 619-627, 2015 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i6p619-627 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i6p619-627

SABA, Fabiano. Mexa-se: atividade física, saúde e bem-estar. 3. ed. revisada. São Paulo: Phorte, 2011. 328 p.

SANTOS, Ana Lúcia Padrão dos; SIMÕES, Antonio Carlos. Educação Física e qualidade de vida: reflexões e perspectivas. Saúde e Sociedade, v. 21, n. 1, p. 181-192, mar. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-12902012000100018 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902012000100018

SANTOS, Elane da Silva et al. Instrumento de avaliação do conhecimento cognitivo sobre os jogos e brincadeiras populares. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 4, p. e44825, 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.4825 DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.4825

SANTOS, Fábio; MARTINS, João; MARQUES, Adilson. Conhecimento dos alunos acerca das recomendações para a prática de atividade física. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, v. 3, n. 1, p. 15-19, 2014. Disponível em: http://www.ipg.pt/scpd/files/revista_scpd_n3.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.

SILVA, Vitor Tavares da et al. Nível de atividade física de estudantes de educação física no Brasil: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 26, p. 1–8, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.26e0197 DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.26e0197

SILVA, Adiel Oliveira da et. Validação de itens para avaliação do conhecimento de atividade física para Educação Física no Ensino Fundamental. Research, Society And Development, [S.L.], v. 8, n. 7, p. 1-15, 29 maio 2019. Research, Society and Development. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1142. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1142

SILVA, Gilvan Souza. A educação física escolar como alternativa no combate ao sedentarismo em alunos do ensino médio: uma proposta de intervenção com a utilização do pedômetro. 2022. 23 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Práticas Pedagógicas para Professores) Instituto Federal do Espírito Santo, Colatina, 2022. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1933 Acesso em: 20 mai. 2023.

SILVEIRA, Eder Fontoura; SILVA, Marcelo Cozzensa da. Conhecimento sobre atividade física dos estudantes de uma cidade do sul do Brasil. Motriz: Revista de Educação Física, v. 17, n. 3, p. 456-467, set. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1980-65742011000300009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-65742011000300009

SPOHR, Carla et al. Atividade física e saúde na Educação Física escolar: efetividade de um ano do projeto educação física +. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 19, n. 3, p. 300-313, 31 maio 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.v.19n3p300 DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.19n3p300

VAN WIDENFELT, Brigit M. et al. Translation and Cross-Cultural Adaptation of Assessment Instruments Used in Psychological Research With Children and Families. Clinical Child And Family Psychology Review, v. 8, n. 2, p. 135-147, jun. 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10567-005-4752-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10567-005-4752-1

VILARINHO, Ana Paula Lima. Uma Proposta de Análise de Desempenho dos Estudantes e de Valorização da Primeira Fase da OBMEP. 2015. 98 f. Tese (Doutorado) - Curso de Matemática, Departamento de Matemática, Universidade de Brasília, Brasília-Df, 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/33552126.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.

ZANCHA, Daniel; MAGALHÃES, Gabriela Bongiorno Sica; MARTINS, Jéssica; SILVA, Thais Argentini da; ABRAHÃO, Thais Borges. Conhecimento dos professores de Educação Física Escolar sobre a abordagem saúde renovada e a temática saúde. Conexões, Campinas, v. 11, n. 1, p. 204-217, 27 mar. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/conex.v11i1.8637638 DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v11i1.8637638

Published

2023-09-18

How to Cite

ARAÚJO, B. S.; SOUSA, D. A. de; SOUSA, L. A. de. Construction and preliminary validation of a knowledge test on the effects of physical activity on quality of life for 9th-grade students of elementary school. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10741, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10741. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10741. Acesso em: 3 jul. 2024.