Emotional self-regulation and affective states of Stricto Sensu graduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10621

Keywords:

Aspectos emocionais. Estratégias adaptativas. Contexto acadêmico.

Abstract

The objective was to identify the levels of adaptation of emotion regulation strategies and the probabilities of association between emotional self-regulation for sadness, joy and anger, and affective states of graduate students. For this, 58 graduate, master and doctoral students from two programs at a Federal University participated, who filled out a characterization questionnaire and the Life Satisfaction, Positive Affect and Assessment of Emotional Regulation Strategies scales. of Adults. Data were analyzed quantitatively, using descriptive statistics with a measure of central tendency, with the help of SPSS 20 software. The results show that, despite the difference between the number of participants per program, students have used satisfactory strategies, since there was no minimum score on any of the subscales – sadness, anger and fear. When associated with the study categories, it was found that Life Satisfaction has a high positive correlation with Joy and positive Affect. In addition, it is clear that students who had a low feeling of satisfaction with life, do not show animation and engagement in everyday activities. The absence of adaptive strategies for negative emotions tends to directly affect the subjects' positive affect and feelings of well-being. It is suggested the development of new studies, with an enlarged sample and that accompany the formative process of the students, in order to understand the influences of the strategies used in the academic performance.

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Author Biographies

Jamille Gabriela da Silva Torquato , Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFPA). Mestre em Educação na linha Formação de Professores, Trabalho Docente, Teorias e Práticas Educacionais (PPGED/UFPA). Licenciada em Pedagogia na Universidade Federal do Pará. Acadêmica de História no Centro Universitário UniBTA. 

Maria Roberta Miranda Furtado, Universidade Federal do Pará

Doutoranda e Mestra em Educação pelo PPGED-UFPA, na linha de pesquisa Formação de Professores, Trabalho Docente, Teorias e Práticas Educacionais. E graduação em Pedagogia também pela Universidade Federal do Pará - UFPA (2012)

Emmanuelle Pantoja Silva Silva, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação (Universidade Federal do Pará/ UFPA); Mestre em Educação (Universidade Federal do Pará/ UFPA); Especialista em Gestão Educacional e Docência no Ensino Básico e Superior (Instituto Carreira/ FAAM); Licenciada em Ciências Naturais com Habilitação em Química (Universidade Estadual do Pará/ UEPA). 

Edson Marcos Leal Soares Ramos, Universidade Federal do Pará

Bacharel em Estatística pela Universidade Federal do Pará (1994), mestre em Estatística pela Universidade Federal de Pernambuco (1999) e Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). É professor Titular da Universidade Federal do Pará. É Professor do Programa de Pós-graduação em Segurança Pública da Universidade Federal do Pará. É Conselheiro do Fórum Brasileiro de Segurança Pública. É professor colaborador da Universidade de Cabo Verde no mestrado de Segurança Pública. 

Maély Ferreira Holanda Ramos , Universidade Federal do Pará

Doutora em Teoria e Pesquisa do Comportamento - Psicologia. Realizou pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento - Psicologia (UFPA). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão, com graduação em Pedagogia (IDEPA). Atualmente é professora adjunta da UFPA, coordenadora do Programa de Pós-graduação em Segurança Pública (PPGSP -UFPA) e é professora permanente da linha de pesquisa Formação de Professores, Trabalho Docente, Teorias e Práticas Educativas do Programa de Pós-graduação em Educação. É docente da Faculdade de Educação, do Instituto de Ciências da Educação (ICED- UFPA). Coordena o Núcleo de Estudos Aplicados ao Comportamento (NEAC). É bolsista produtividade - nível 1 - do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico; consultora had hoc do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Membro do Conselho Editorial da Editora Acadêmica da Segurança Pública (EDASP).

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Published

2023-09-22

How to Cite

TORQUATO , J. G. da S.; FURTADO, M. R. M.; SILVA, E. P. S.; RAMOS, E. M. L. S.; RAMOS , M. F. H. Emotional self-regulation and affective states of Stricto Sensu graduate students. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10621, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10621. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10621. Acesso em: 21 nov. 2024.