Pandemic diaries: the mental health of university students in 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10619

Keywords:

Covid-19 Pandemic, Students’ mental health, Higher education

Abstract

Throughout Covid-19 pandemic, besides physical health, our mental health was at risk as well. The main purpose of this research was to achieve an investigation about the mental health status of Pedagogy students in a Public Institute of Higher Education, in Fortaleza-Ceará, in 2021. Specifically, it aimed: describing the students’ mental health status; investigating the impact of a pandemic reality on their learning capacity and collecting suggestions to improve mental health. A qualitative investigation was carried out, with 51 subjects, based on diaries and mixed questionnaires. The collected data, after content analysis, revealed a status of mental suffering mainly composed by fear; grief; anxiety and learning capacity difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victória Mercya Sousa Guerreiro, Universidade Federal do Ceará

Aluna de Graduação do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Ceará. (UFC). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC).

Joyce Duarte de Carvalho, Universidade Federal do Ceará

Aluna de Graduação do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC).

 

 

 

Carina Araújo Dias, Universidade Federal do Ceará

Aluna de Graduação do curso de Direito da Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista do Programa de Acolhimento e Incentivo à Permanência (PAIP). 

Igor de Moraes Paim, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Doutor em Educação (UNESP-Marilia). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UFC). Licenciado em Ciências Biológicas (UECE) e Bacharel em Direito (UFC). 

Tania Vicente Viana Viana, Universidade Federal do Ceará

Professora efetiva da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestre e doutora em Educação pela Faculdade de Educação (Faced) da UFC. Graduada em Psicologia (UFC). 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BIRMAN, J. O trauma na pandemia do coronavírus: suas dimensões políticas, sociais, econômicas, ecológicas, culturais, éticas e científicas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

DACOLMO, M. Um tempo para não esquecer: a visão da ciência no enfrentamento da pandemia do coronavírus e o futuro da saúde. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

FORTALEZA. Câmera Municipal de Fortaleza. Hospitais de Campanha do PV e HGF comemoram 2 pacientes recuperados de Covid-19. Disponível em: https://www.cmfor.ce.gov.br/. Acesso em: 02 ago. 2021.

FRANKL. V. E. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. Petrópolis – RJ: Editora Vozes, 2017.

GUMIERO, G. Pandemia no Brasil: fatos, falhas... e atos. Campinas: Referência, 2022.

IAMARINO, A.; LOPES, S. Coronavírus: explorando a pandemia que mudou o mundo. São Paulo: Moderna, 2020.

ERIKSON, E. H. O ciclo de vida completo. São Paulo: Artmed, 1998.

MANDETTA, L. H. Um paciente chamado Brasil: os bastidores da luta contra o coronavírus. Rio de Janeiro – RJ: Editora Objetiva, 2020.

MEDEIROS, J. C. Possibilidades da em tempos de Covid-19. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, ], v. 3, n. 3, p. e335198, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5198. Acesso em: 3 maio. 2023.

NASCIMENTO, P. Psicologia do luto em tempos de COVID-19: pequeno manual para o acompanhamento de pessoas em luto persistente. Edição Kindle, 2020.

WHO. World Health Organization. Novel Coronavirus (2019-nCoV): situation report-1. Disponível em: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200121-sitrep-1-2019-ncov.pdf?sfvrsn=20a99c10_4. Acesso em: 02 ago. 2021.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim: métodos de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2016. Edição do Kindle.

Published

2023-11-17

How to Cite

GUERREIRO, V. M. S.; CARVALHO, J. D. de; DIAS, C. A.; PAIM, I. de M.; VIANA, T. V. V. Pandemic diaries: the mental health of university students in 2021. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10619, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10619. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10619. Acesso em: 21 nov. 2024.