Encouraging reading through ICTs: an analysis of the Monica's gang video

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10607

Keywords:

Incentive, Reading, ICTs, Turma da Mônica

Abstract

This work presents a discussion on the theme of Information and Communication Technologies - ICTs as a support capable of influencing children and adolescents, encouraging a taste for reading literary texts. In this analysis, when discussing possible uses of these tools to encourage reading, a video from Turma da Mônica (Maurício de Sousa), available on YouTube, was analyzed. The theoretical basis is based uses a bibliographical on the subject and from the perspective of video taxonomy to analyze the video. So, the results demonstrate that the use of ICTs can arouse interest in reading, expanding the possibilities of training readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naiara Porto da Silva Coqueiro, Prefeitura de Brumado

Professora na Escola Miguel Mirante em Brumado-BA. Prefeitura de Brumado-BA; Mestra em Letras, Cultura, Educação e Linguagens pela UESB; Especialista em Alfabetização e Letramento pela UFBA; em Educação a Distância pela UNEB.

Erivan Coqueiro Sousa, Universidade do Estado da Bahia

Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Mestre em Educação pela UESB; Especialista em Língua Portuguesa e Literatura no Contexto Educacional, pela UNICESUMAR; Professor no curso de Letras - Português da UNEB e Professor na Escola Suzana Maria Guimarães, em Brumado-BA.

 

Handherson Leyltton Costa Damasceno, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano – IFSertãoPE

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano – IF Sertão PE. Doutor e Mestre em Educação pela UFBA. Licenciado em Pedagogia (UEFS) e em Letras – Português (Centro Universitário Claretiano). Professor do IF Sertão PE – Campus Salgueiro.

References

ABREU, Marcia. Diferentes Formas de ler. Campo Grande: XXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2001. Disponível em:

http://www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/Marcia/marcia.htm. Acesso em: 26 de jan. 2023.

BENTO, Franciele; NEVES, Fátima Maria. Turma da Mônica: o que permeia a relação entre cinema de animação e educação? Universidade Estadual de Maringá: Paraná, 2009.

CAMPOS, Bruna Sawa de. Turma da Mônica: reflexões sobre os diferentes posicionamentos dos personagens no mercado. Trabalho de Conclusão de Curso. Orientadora: Loriza Lacerda de Almeida. Bauru: Unesp, 2008.

CHARTIER, Roger. A força das representações: história e ficção. João Cezar Rocha (Orgs.) – Chapecó, SC: Argos, 2011.

GONZÁLEZ, José Antônio Moreiro & ARILLO, Jesús Robledano. O Conteúdo da Imagem. Curitiba: ed. da UFPR, 2003.

JORDÃO, Tereza Cristina. A formação do professor para a educação em um mundo digital. IN: BRASIL, Ministério da Educação. Saldo para o futuro. Tecnologias digitais na educação. Ano XIX. Boletim 19. Nov.- dez, 2009, p. 10.

MENEZES, Karina Moreira; COUTO, Raqueline de Almeida; SANTOS, Sheila Carine Souza. Alfabetização, letramento e tecnologias. - Salvador: UFBA, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências; Superintendência de Educação a Distância, 2019. Disponível em https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/553784/2/eBook%20-%20Alfabetizacao%2C%20Letramento%20e%20Tecnologias.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.

MILL, Daniel (Org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação à Distância. Campinas, SP: Papirus, 2018.

NOGUEIRA, Deisy Léia Silveira dos Santos; SOUSA, Erivan Coqueiro. Práticas de leitura e escrita no processo de alfabetização e letramento na educação infantil. Revista Educação em Páginas, UESB - ISSN 2764-8028 - v. 02, e 11957, p. 1-15, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11957/7321. Acesso em: 15 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/redupa.v2.11957

OLIVEIRA, Taynná Danyelly Lemos de; QUEIROS, Emanuela Carla Medeiros de. Fanfictions no ciberespaço: novos modos de ler e formar leitores. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 4, e48689, p. 1-16, 2022. UECE. ISSN: 2675-519X. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8689/8240. Acesso em: 18 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48689

SANTOS, Rosiane de Jesus Uma Taxonomia para o uso de Vídeos Didáticos para o Ensino de Matemática. 2015. f.131. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais. 2015. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/335/1/rosianedejesussantos.pdf. Acesso em: 05 ago. 2023.

SOUSA, Erivan Coqueiro; COQUEIRO, Naiara Porto da Silva; NUNES, Claudio Pinto. Prática Pedagógica no Ensino Remoto Emergencial (ERE) Durante a Pandemia da covid 19. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, UFES, UNEB, UNIVASF e UFBA – ISSN 2675-3855 – v. 02, n.10, p. 124-135. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/35977. Acesso em: 21 abr. 2023.

SOUSA, Maurício de. Turma da Mônica – Provas Comprometedoras. Vídeo de 7min50s. Publicado em 18/09/2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VQcu-97EsPQ. Acesso em: 13 abr. 2023.

SOUSA, Mauricio de. Entrevista sobre a Turma da Mônica. Disponível em: http://www.producaocultural.org.br/slider/mauricio-de-sousa/. Acesso em: 05 dez. 2014.

ZILBERMAN, Regina. A Escola e a Leitura da Literatura. In: ZILBERMAN, Regina; ROSING, Tânia Mariza Kuchenbecker. Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 20-32.

Published

2023-10-11

How to Cite

COQUEIRO, N. P. da S.; SOUSA, E. C.; DAMASCENO, H. L. C. Encouraging reading through ICTs: an analysis of the Monica’s gang video. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10607, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10607. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10607. Acesso em: 22 jul. 2024.