Scientific productions on teacher training in the pedagogy course at UNEB, Campus XII
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10565Keywords:
preparing teachers, teacher training, pedagogy, UNEBAbstract
The objective of this study was to map and present the scientific production on teacher training produced by teachers of the pedagogy course at Campus XII of UNEB in Guanambi, which resulted in publication in scientific journals between 2012 and 2022. It was a documentary work through a survey bibliographic, and followed four procedures: a) survey of the number of professors who work in the Pedagogy course and their respective qualifications; b) consultation of the teachers' Curriculum Lattes to identify complete articles published in journals within a time frame from 2012 to 2022; c) classification of productions into six categories; d) analysis of the content of articles on teacher education. Eighteen articles were identified, which are presented and analyzed in six categories, grouped as follows: a) teacher training in rural education; b) continuing education; c) teacher training in the field of mathematics; d) shared training; e) recreational training; and f) training of teachers in the field of Literature.
Downloads
References
ALVES, Sandra de Oliveira; ALMEIDA, Júlia Caroline de Araújo; COLUS, Vanessa Aparecida; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Jogos e resolução de problemas na formação continuada e em aulas de matemática do 1º ano do ensino fundamental. Revista do NUPEM, v. 10, p. 44-59, 2017. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/5526. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.33871/nupem.v9i17.319
BARBOSA, Luciana Leal da Silva; ALVES, Sandra de Oliveira; PELLI, Débora; ALVES, Eliane Santos; MENDONÇA, Thiago Neves. Aprendizagem colaborativa online na formação e na prática docente: vivências da programação e do pensamento computacional para aprender matemática usando o Scratch. Ensino da matemática em debate, v. 9, p. 41-66, 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/56088. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i156088
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Resolução CNE/CP nº 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 11, 16 maio 2006.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 jun. 2022.
BRITO, Regivane dos Santos; PRADO, Jany Rodrigues; NUNES, Claudio Pinto. Políticas de formação docente no Brasil a partir dos anos 1990. Temas em Educação, v. 28, p. 02, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/43571. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.43571
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogía do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1992.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2012.
MARQUES, Tatyanne Gomes. Os cursos de licenciatura e a formação para a docência em escolas no/do campo. Revista Cocar (online), v. único, p. 76-97, 2016. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1700. Acesso em: 12 dez. 2022.
MAUÉS, Olgaíses Cabral. Reformas internacionais da educação e formação de professores. Cad. Pesqui., Mar 2003, n.118, p. 89-117. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100005
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2002.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; CARVALHO, Maria de Fátima Pereira; PRADO, Jany Rodrigues. Atividades lúdicas na educação infantil: re-significando a prática pedagógica. Revista eletrônica de Educação e psicologia, v. 1, p. 39-46, 2014. Disponível em: http://edupsi.utad.pt/index.php/component/content/article?layout=edit&id=78. Acesso em: 12 dez. 2022.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; PASSOS, Carmen Lucia Brancaglion. Jogos e Resolução de Problemas na Formação Continuada e em Aulas de Matemática nos Anos Iniciais. Acta Scientiae (ULBRA), v. 15, p. 76-92, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/360. Acesso em: 12 dez. 2022.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; PASSOS, Carmen Lucia Brancaglion. O trabalho colaborativo e o desenvolvimento profissional de um grupo de professores dos anos iniciais: olhar para resolução de problemas. Cadernos de pesquisa, v. 24, p.192-207, 2018. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/8077. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v24n.especialp192-207
OLIVEIRA, Sandra Alves de; PASSOS, Carmen Lucia Brancaglion. Resolução de problemas na formação continuada e em aulas de matemática nos anos iniciais: saberes e aprendizagens docentes. Educação Matemática Pesquisa (Online), v. 15, p. 873-893, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/17751. Acesso em: 12 dez. 2022.
OLIVEIRA, Sandra Alves de; REZENDE, Dayselane Pimenta Lopes; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Processos formativos de professores supervisores no âmbito do PIBID: sentidos atribuídos às atividades experienciadas na universidade e na escola. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, p. 982-998, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14932. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iEsp.1.14932
OLIVEIRA, Sandra Alves de; REZENDE, Dayselane Pimenta Lopes; GARCIA-REIS, Andreia Rezende; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Vivências de professoras dos anos iniciais no trabalho com a resolução de problemas em uma formação continuada. Educação Matemática Debate, v. 5, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2814. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.46551/emd.e202102
OLIVEIRA, Solange Montalvão de; FARIAS, Sandra Aparecida Lima Silveira. Os gêneros textuais desfilam na passarela da leitura: um relato das práticas de professores em formação no curso de Letras da Plataforma Freire. Linha Mestra, v. X, p. 934-938, 2016. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/689. Acessado em: 12 dez. 2022.
SANTOS, Elinete Pereira dos; TRINDADE, Domingos Rodrigues. Formação docente na licenciatura em educação do campo da Universidade de Brasília, Campus Planaltina. ComCiência uma revista multidisciplinar, v. 3, p. 57-67, 2018. Disponível em: http://www.revistacomciencia.com/resumo.php?linguagem=1&idArtigo=17. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v3i1.p57-67
SANTOS, Elismárcia dos; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. À luz das experiências no Pibid: reflexões sobre a formação docente. Educação Básica Revista, v. 6, p. 187-196, 2021. Disponível em: http://www.educacaobasicarevista.com.br/index.php/ebr/article/view/6. Acesso em: 12 dez. 2022.
SILVA, Adelson Ferreira da. A questão epistemológica da formação de professores no curso de Pedagogia [manuscrito]: a ciência da Educação entre a teoria pedagógica e o praticismo. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação. Belo Horizonte, 2022.
SILVA, Maria das Graças Gonçalves da. Formação continuada do professor alfabetizador: o papel do orientador de estudo no processo formativo do PNAIC. 2015. 198 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
SILVA, Michelle Dourado; SANTOS, Gabriel Nardes; OLIVEIRA, Sandra Alves de; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. Formação de Professores no Pibid:Inferências entre Bolsistas de Iniciação à Docência e Professoras Coformadoras. REVASF - Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, v. 10, p. 245-267, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1367. Acesso em: 12 dez. 2022.
TRINDADE, Domingos Rodrigues. A Alternância como elo articulador na formação de educadores e educadoras do campo. Cadernos Ceru (USP), v. 22, p. 257-267, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/29475. Acesso em: 12 dez. 2022.
UNEB. Portal Uneb. Página Inicial. Disponível em: https://portal.uneb.br/. Acesso em: 24 de novembro de 2022.
VASCONCELOS, Elicinalva Nunes; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. Projeto de intervenção proposto no PIBID/UNEB/campus XII: relato das vivências na iniciação à docência. Educação em Debate (UFC), v. 1, p. 180-194, 2016. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/educacaoemdebate/article/view/82244. Acesso em: 12 dez. 2022.
VIEIRA JUNIOR, Wagner Alvarenga; OLIVEIRA, Sandra. Narrativas da formação e da atuação do pedagogo no processo de ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 9, p. 704-730, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6203. Acessado em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2020.9.19.704-730
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Áurea Silva Moura, Claudio Pinto Nunes, José Aparecido Alves Pereira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.