The displacement of the conception of Integrated High School: case of the state of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510439Keywords:
Integrated High School, State Schools of Professional Education, CearáAbstract
High school education, as the last stage of basic education, comprises a fundamental phase for the education of students, and therefore, at this stage there is integration with vocational education. This integration becomes a matter of dispute between two distinct societal projects: a hegemonic project and a counter-hegemonic one. The scope of this article is to reflect and problematize the displacement of meaning, fruit of a field of disputes, existing around the conception of integrated high school used in the state of Ceará, with the creation of the State Schools of Vocational Education in 2008. This article is the result of a qualitative bibliographical and documental research. The conclusion is that the Integrated high school education present in the state of Ceará is configured in a displacement of the conception of integration advocated by a counter-hegemonic project, which was appropriated by the hegemonic project as a synonym of qualification for employability.
Downloads
References
ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: SADER, Emir & GENTILI, Pablo (org.). Pós- neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 9-23.
BRASIL. Decreto n.º 2.208 de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2 º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário oficial da União, Brasília, DF, 18 de abril de 1997, p. 7760.
BRASIL. Decreto n.º 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário oficial da União, Brasília, DF: 23 de julho de 2004. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5154.htm. Acesso: 7 mar. 2006.
BRASIL. Decreto n.º 6.302, de 12 de dezembro de 2007. Diário Oficial da União, Brasília, 2007
CABRAL NETO, A. Mudanças socioeconômicas e políticas e suas representações no campo da política educacional. Natal: mimeo, 2012.
CEARÁ. Lei n.º 14.273, de 19 de dezembro de 2008. Diário Oficial do Estado do Ceará, Fortaleza-Ce, serie 2, ano XI, n.º 245, 23 dez. 2008.
DAGNINO, E. Confluência perversa, deslocamentos de sentido, crise discursiva. In: GRIMSON (org). La cultura en las crisis latino-americanas. 1° ed. Buenos Aires: Clacso, 2004.
DRAIBE, S. M. As políticas sociais e o neoliberalismo: reflexões suscitadas pelas experiências latino-americanas. Revista USP, São Paulo, v. 17, 1993, p.86-101. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i17p86-101
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral de trabalhadores. In: COSTA, H.; CONCEIÇÃO, M. (Org.). Educação integral e sistema de reconhecimento e certificação educacional e profissional. São Paulo: CUT, 2005a. p. 19-62.
KUENZER, A. Z. A formação de professores para o Ensino Médio: velhos problemas, novos desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, p. 667-688, set. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000300004
MACHADO, J.; LIMA, I. P. de; BARRETO, T. P. Instituto de Co-Responsabilidade pela Educação (ICE). Modelo de Gestão – Tecnologia Empresarial Socioeducacional (TESE): Uma Nova Escola para a Juventude Brasileira Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral 2008. Disponível em: https://storage.seduc.ce.gov.br/educacaoprofissional/wp-content/uploads/2023/05/23194100/manual_modelo_gestao.pdf?X-Amz-Content-Sha256=UNSIGNED-PAYLOAD&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=educacaoprofissional%2F20230618%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20230618T171948Z&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Expires=900&X-Amz-Signature=bc93c77a4542250516498bf0f5bd74b23995dbc9bff48581afd04f035fbf1ba4. Acesso em 01 jun. 2019.
MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, n 23, v. 2, 2007. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2007.11
MOURA, D. H. Ensino médio e educação profissional nos anos 2000: movimentos contraditórios. In: Dante Henrique Moura. (Org.). Produção de conhecimento, políticas públicas e formação docente em educação profissional. Campinas/SP: Mercado de letras, 2013, p. 141-200.
MOURA, D. H.; LIMA FILHO, D. L; SILVA, M. R. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação. V.20, n. 63. Out-dez, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v20n63/1413-2478-rbedu-20-63-1057.pdf. Acesso em 18 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206313
NASCIMENTO, A. C. V. do; MOURA, D. H.; DAMASCENA, E. A. Ideologia Empresarial Nas Escolas Estaduais de Educação Profissional Cearenses: breve estudo da TESE. IV Colóquio Nacional e I Colóquio Internacional A Produção do Conhecimento em Educação Profissional. IFRN: NATAL, 2017. Disponível em: https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/anais/2017/trabalhos/eixo1/E1A37.pdf. Acesso em 14 fev. 2021.
RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. In: RAMOS, M. N.; FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (Org.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joice Mara Cesar Bizerro, Dante Henrique Moura (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.