Theory of objectification and democratic management: contributions to training
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510426Keywords:
Theory of Objectification, Training, School ManagersAbstract
This research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices.
Downloads
References
BIZOL, K. M. F.; DUTRA, J. C. O papel do gestor na unidade escolar: desafios e possibilidades. 2018. 14f. Artigo (especialização em educação). Instituto Federal Catarinense. Abelardo Luz (SC), 2018.
CAMILOTTI, D. C.; GOBARA, S.T. Contribuições da Teoria da Objetivação para delineamento de uma formação continuada para professores de ciências dos anos iniciais do ensino fundamental. In: Revista Tecné, Episteme y Didaxis. 2018. n. Extraordinário. ISSN impresso: 0121-3814, ISSN web: 2323-0126.
CAMILOTTI, D. C.; GOBARA, S. T. Formação continuada e permanente de professores: emancipação coletiva das práticas pedagógicas alienantes. REMATEC, Belém (PA), v. 16, n.39, p.1-18, set./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2021.n39.p01-18.id493
FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Roberto Cataldo Costa (Trad.). Coleção Pesquisa Qualitativa, São Paulo: Bookman; Artmed, 2009.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.
LÜCK, H. et al. Liderança e gestão escolar. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MATOS, F. C. C. Formação docente em ensino de matemática anos iniciais do ensino fundamental: caminhos trilhados a partir da metodologia Sequência Fedathi e da Teoria da Objetivação. 2020. 124f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2020.
MELO, L. L. et al. Formação continuada de gestores escolares. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 12, n. 28, p. 10-23, set./dez. 2020.
MENDES, I. A. SILVA, C. A. F. Problematização de práticas socioculturais na formação de professores de matemática. In: Revista Exitus, v. 7, n. 2, 100-126, 2017. Disponível em: DOI: 10.24065/2237-9460.2017v7n2ID303. Acesso em: 12 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n2ID303
PLAÇA, S. V.; RADFORD, L. A formação de professores para o ensino de ciências na perspectiva na Teoria da Objetivação. Interfaces da Educação, v. 12 n. 36, p. 308-328. 2021. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v12i36.6284
RADFORD, L. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia / Luis Radford; organização e revisão técnica da tradução Bernadete Morey, Iran Abreu Mendes. – São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
RADFORD, L. De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 132 - 150. 2014.
RADFORD, L. Methodological Aspects of the Theory of Objectification. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18), 547-567. 2015.
RADFORD, L. El aprendizaje visto como saber y devenir: una mirada desde la teoría de la objetivación. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 15, n.36, p. 27-42, 2020a. DOI: https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n16.p27-42.id306
RADFORD, L. Un recorrido a través de la teoría de la objetivación [A journey through the theory of objectification]. In GOBARA, S. Takeco; RADFORD, Luis (Orgs.), Teoria da Objetivação: Fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020b, p. 15-42.
RADFORD, L. Teoria da objetivação: uma perspectiva Vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática / Luis Radford; tradução de Bernadete B. Morey e Shirley T. Gobara. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.
RADFORD, L. Ethics in the Mathematics Classroom. Hiroshima Journal of Mathematics Education. No prelo, 2022. Disponível em: < http://www.luisradford.ca/pub/Radford%20-%20Hiroshima%20paper_Ethics.pdf>. Acesso em: 20 set. 2022.
RIBEIRO, M. D.; SÍVERES, L.; BRITO, R. O. A Formação de gestores escolares: a dimensão ética em questão. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 10, n. 2, jul.-dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.36685
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13ª Ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Edney Araújo Lima, Claudianny Amorim Noronha (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.