Theory of objectification and democratic management: contributions to training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510426

Keywords:

Theory of Objectification, Training, School Managers

Abstract

This research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edney Araújo Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da UFRN. Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (UFRN). Professor de Matemática da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Ceará (SEDUC).

Claudianny Amorim Noronha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECM) and the Graduate Program in Education (PPGED).

References

BIZOL, K. M. F.; DUTRA, J. C. O papel do gestor na unidade escolar: desafios e possibilidades. 2018. 14f. Artigo (especialização em educação). Instituto Federal Catarinense. Abelardo Luz (SC), 2018.

CAMILOTTI, D. C.; GOBARA, S.T. Contribuições da Teoria da Objetivação para delineamento de uma formação continuada para professores de ciências dos anos iniciais do ensino fundamental. In: Revista Tecné, Episteme y Didaxis. 2018. n. Extraordinário. ISSN impresso: 0121-3814, ISSN web: 2323-0126.

CAMILOTTI, D. C.; GOBARA, S. T. Formação continuada e permanente de professores: emancipação coletiva das práticas pedagógicas alienantes. REMATEC, Belém (PA), v. 16, n.39, p.1-18, set./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2021.n39.p01-18.id493

FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Roberto Cataldo Costa (Trad.). Coleção Pesquisa Qualitativa, São Paulo: Bookman; Artmed, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LÜCK, H. et al. Liderança e gestão escolar. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MATOS, F. C. C. Formação docente em ensino de matemática anos iniciais do ensino fundamental: caminhos trilhados a partir da metodologia Sequência Fedathi e da Teoria da Objetivação. 2020. 124f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2020.

MELO, L. L. et al. Formação continuada de gestores escolares. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 12, n. 28, p. 10-23, set./dez. 2020.

MENDES, I. A. SILVA, C. A. F. Problematização de práticas socioculturais na formação de professores de matemática. In: Revista Exitus, v. 7, n. 2, 100-126, 2017. Disponível em: DOI: 10.24065/2237-9460.2017v7n2ID303. Acesso em: 12 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n2ID303

PLAÇA, S. V.; RADFORD, L. A formação de professores para o ensino de ciências na perspectiva na Teoria da Objetivação. Interfaces da Educação, v. 12 n. 36, p. 308-328. 2021. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v12i36.6284

RADFORD, L. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia / Luis Radford; organização e revisão técnica da tradução Bernadete Morey, Iran Abreu Mendes. – São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

RADFORD, L. De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 132 - 150. 2014.

RADFORD, L. Methodological Aspects of the Theory of Objectification. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18), 547-567. 2015.

RADFORD, L. El aprendizaje visto como saber y devenir: una mirada desde la teoría de la objetivación. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 15, n.36, p. 27-42, 2020a. DOI: https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n16.p27-42.id306

RADFORD, L. Un recorrido a través de la teoría de la objetivación [A journey through the theory of objectification]. In GOBARA, S. Takeco; RADFORD, Luis (Orgs.), Teoria da Objetivação: Fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020b, p. 15-42.

RADFORD, L. Teoria da objetivação: uma perspectiva Vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática / Luis Radford; tradução de Bernadete B. Morey e Shirley T. Gobara. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.

RADFORD, L. Ethics in the Mathematics Classroom. Hiroshima Journal of Mathematics Education. No prelo, 2022. Disponível em: < http://www.luisradford.ca/pub/Radford%20-%20Hiroshima%20paper_Ethics.pdf>. Acesso em: 20 set. 2022.

RIBEIRO, M. D.; SÍVERES, L.; BRITO, R. O. A Formação de gestores escolares: a dimensão ética em questão. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 10, n. 2, jul.-dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.36685

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13ª Ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2023-04-25

How to Cite

LIMA, E. A.; NORONHA, C. A. Theory of objectification and democratic management: contributions to training. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510426, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510426. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426. Acesso em: 21 nov. 2024.