Embodiment vs bodily practice: (mis)match in Brazilian scientific output

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510321

Keywords:

Body, Theory, Knowledge production, Physical Education

Abstract

We investigate the supposed lack of definition of embodiment and bodily practices that appears in Brazilian published studies. That indeterminacy opens to closer inspection whether both terms are intertwined through studies available on Capes Periódicos website laying out their peculiar features. Once these studies have been peer-reviewed and accepted, we manage a search of the keywords: “embodiment” AND “bodily practices” OR “body actions”, reaching 28 articles. The terms are viewed in the manner of Csordas (2008) and Lazzarotti et al., (2010)/González and Fensterseifer (2014). Both notions are in line with a clustering of lived-through meanings far beyond the mere and constrained biological view of the human body. Finally, the national research needs a deeper clarification about these notions, which seem to be subject to variations in different cultural contexts.

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Author Biographies

Letícia Rodrigues Teixeira e Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais

Docente e coordenadora do curso de licenciatura em Educação Física da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Doutora e mestre em Educação Física pela Universidade de Brasília.

Nargila Mara da Silva Bento, Universidade de Brasília

Doutoranda em Educação Física no Programa de Pós-Graduação da Universidade de Brasília (UnB). Mestra em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF).

Natália Heringer Mendonça, Universidade de Estrasburgo

Mestra em Ciências Sociais e Ética pela Universidade de Estrasburgo- França.

Ester Geraldo Torres, Universidade de Brasília

Mestranda em Educação Física na Universidade de Brasília (UnB).

Dulce Maria Filgueira de Almeida, Universidade de Brasília

Professora Titular da Universidade de Brasília, Faculdade de Educação Física; Pós-doutorado pelas Universidades de Estrasburgo-FR; Maryland-EUA; Salamanca-ES; Doutora em Sociologia pela Universidade de Brasília.

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Published

2023-06-09

How to Cite

SILVA, L. R. T. e; SILVA BENTO, N. M. da; MENDONÇA, N. H.; TORRES, E. G.; ALMEIDA, D. M. F. de. Embodiment vs bodily practice: (mis)match in Brazilian scientific output. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510321, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510321. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10321. Acesso em: 24 nov. 2024.