Action Plan in Higher Education Management: integrating data beyond the Internal Evaluation Committee
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025031Keywords:
Academic satisfaction, Learning, Institutional EvaluationAbstract
This report presents the methodology adopted for the development of action plans within the coordination of a medical undergraduate program between 2023 and 2025, focusing on the integrated use of institutional data to support management decisions. The study emphasizes the procedures of analysis, triangulation, and validation of information derived from institutional self-assessment (CPA), the Ombudsman, and the academic support center (CAIP), prioritizing the construction of evidence-based and planned responses. The experience describes the stages of plan formulation, approval by academic boards, and dissemination to the university community, as well as the institutionalization of formal spaces for student engagement and dialogue. By systematizing this process, the study contributes to the consolidation of a data-driven academic management model grounded in institutional accountability, transparency, and the valuing of qualified listening as a tool for continuous improvement.
Metrics
References
ABREU, J. C. A.; SANTOS, P. M. P.; MACARIO, N. M.; CASIRAGHI, B.; DELGADO, M. V. A.; DA SILVA CAMPOS, A. M.; SOARES, G. A.; DA SILVA, M. M.; GONÇALVES, V. O. A. Indicadores e inteligência de dados para gestão educacional: a experiência do Observatório da Educação do Médio Paraíba do Sul. Revista Valore, v. 7, 2022. Disponível em: https://valore.homologacao.emnuvens.com.br/valore/article/view/1195 Acesso em: 29 out. 2023.
ANJOS, D. R. L.; AGUILAR-DA-SILVA, R. H. Questionário de Vivências Acadêmicas (QVA-R): avaliação de estudantes de medicina em um curso com currículo inovador. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 22, n. 1, p. 105–123, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=219150561006 Acesso em: 5 set. 2020.
ARAGÃO, J. Introdução aos estudos quantitativos utilizados em pesquisas científicas. Revista Práxis, v. 3, n. 6, 2013. DOI: https://doi.org/10.25119/praxis-3-6-566
BIANCOLINO, C. A.; KNIESS, C. T.; MACCARI, E.; RABECHINI JR, R. Protocolo para elaboração de relatos de produção técnica. 2011. Disponível em: http://repositorio.uninove.br/xmlui/handle/123456789/331 Acesso em: 7 nov. 2019.
CARDOSO, R. R.; NETO, M. M. F.; FREITAS, A. L. P. Proposta de emprego do ciclo PDCA e de ferramentas da qualidade na melhoria continua do sistema de gestão de uma instituição pública de ensino. Congresso Nacional de Excelência em Gestão, p. 21, 2014.
CASIRAGHI, B.; FERREIRA, S. R. Apoio e cuidado para o estudante universitário: uma proposta de intervenção. In: PERALBO, M. (ed ); RISSO, A. (ed ); BARCA-LOZANO, A. (ed ); SILVA, B. (ed ); ALMEIDA, L. S. (ed ); BRENLLA-BLANCO, J.-C. (ed ) (org.). Actas del XV Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía / II Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía: (A Coruña, 4-6 de septiembre de 2019). La Coruña: Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións, 2019. p. 4411–4420. E-book. Disponível em: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/23486 Acesso em: 24 fev. 2020.
FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, v. 15, n. 42, p. 259–268, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013
GREGOLIN, M. do R. V. A análise do discurso: conceitos e aplicações. ALFA: Revista de Linguística, v. 39, 1995.
LACERDA, L. L. V. de. Sinaes: Sistema de Avaliação ou Verificação de Desempenho? [S. l.]: Editora Appris, 2020.
LACERDA, L. L.; FERRI, C. Relações entre indicadores de qualidade de ensino e desempenho de estudantes dos cursos de Pedagogia do Brasil no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 96, n. 242, 2015. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.96i242.1616
LANA, M. R. V.; GUIMARÃE, I. B.; SALEME, C. S.; LANA, M. R. V.; GUIMARÃE, I. B.; SALEME, C. S. Ferramentas da qualidade para melhoria de processo de gestão de um curso de graduação. Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v. 12, n. 21, 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/2318133883988
OSTI, A.; CHICO, B. M.; OLIVEIRA, V. de; ALMEIDA, L. da S. Satisfação académica: Pesquisa com estudantes brasileiros de uma universidade pública. Revista E-Psi, v. 9, n. 1, p. 94–106, 2020. Disponível em: https://revistaepsi.com/artigo/2020-ano9-volume1-artigo6/ Acesso em: 4 maio. 2022.
PINTO, N. G. M.; QUADROS, M. R. C. de; CRUZ, F. V. da; CONRAD, C. C. Satisfação acadêmica no ensino superior brasileiro: uma análise das evidências empíricas. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 3, n. 2, p. 3–17, 2017. DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2017.v3i2.1600
POLIDORI, M. M.; MARINHO-ARAUJO, C. M.; BARREYRO, G. B. SINAES: perspectivas e desafios na avaliação da educação superior brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 14, n. 53, p. 425–436, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000400002
SILVA, A. L. da; GOMES, A. M. Avaliação institucional no contexto do sinaes: a cpa em questão. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 16, p. 573–601, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000300005
SOUZA, M. A. R.; WALL, M. L.; THULER, A. C. M. C.; LOWEN, I. M. V.; PERES, A. M. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 52, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353
TROIAN, T. A.; GORI, R. S. L.; LACERDA, D. P.; GAUSS, L.; WEBER, J. R. OKRs as a results-focused management model: a systematic literature review. International Joint Conference on Industrial Engineering and Operations Management Proceedings, p. 13, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.14488/IJCIEOM2022_FULL_0020_37589 Acesso em: 7 jul. 2024.