External assessments and active methodologies: practices, learning, and student performance
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025030Keywords:
Avaliações externas, Metodologias Ativas, Aprendizagem, ResultadosAbstract
The objective of this study is to reflect on and examine academic works that address active methodologies and external assessments, investigating how schools develop strategies and engage in order to respond to the demands and challenges imposed by these evaluative processes. External assessments are already part of the daily routine of Brazilian schools and, in recent years, have gained prominence in educational debates. The study is justified by a data survey, which revealed that few works address the relationship between external exams and active methodologies. In this survey, only three studies showed similarities with this research, which were analyzed as part of the study’s results. For the methodological framework, a qualitative approach was adopted, based on the analysis of studies and research on active methodologies and external assessments, with a focus on the commitment of pedagogical practices to learning outcomes. For theoretical support, we used reference authors who discuss external assessments and active methodologies, such as Moran (2018), Diesel, Baldez and Martins (2017), Silva, Castro and Sales (2018), SPAECE (2022), as well as the contributions of Paulo Freire and Ausubel. We conclude that the combination of technologies and active methodologies, as pedagogical support, significantly contributes to achieving positive school outcomes. These strategies can be applied in different ways to make classes more modern and dynamic, thereby raising the performance indexes of external assessments.
Metrics
References
BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Lei de Diretrizes de Bases da Educação Nacional- LDB nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Brasília: Diário Oficial da União, 23 de dezembro de 1996.
BRASIL. Presidência da República. Ministério da Educação. Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Portaria Ministerial nº 931, de 21 de março de 2005. Brasília: MEC, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Avaliação institucional da educação básica: orientações gerais. Brasília: MEC/INEP, 2010.
BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.
DEWEY, John. Democracia e Educação. São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional, 1979, p. 373.
FREITAS, Luiz Carlos de. Qualidade da escola: avaliação, meritocracia e responsabilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, p. 769-787, jul./set. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/4kwdqWfKxj7CwZ6h5Q9C6hh/ Acesso em: 17 set. 2025.
FREITAS, Luís Carlos de. Avaliação Escolar Caminhando pela Contramão. Petrópolis, Vozes, 2009.
GATTI, Bernardete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano (Pesquisa em Educação, v. 1), 2002.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2010.
OLIVEIRA, Ana Paula de Matos. A Prova Brasil como política de regulação da rede pública do Distrito Federal. 2011. 276 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
PISCHETOLA, Magda; MIRANDA, Lyana Thédiga de. A sala de aula como ecossistema: tecnologias, complexidade e novos olhares para a educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2021.
SILVA, Diego de Oliveira; CASTRO, Juscileide Braga de; SALES, Gilvandenys Leite. Aprendizagem baseada em projetos: contribuições das tecnologias digitais. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 7, n. 1, p. 1-19, dez. 2018.
SOUZA, Sandra Zákia Lian de. Avaliação da educação básica no Brasil: perspectivas e desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 407-424, abr./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152300