School Democracy: where do you stand on Large-Scale assessment?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022016

Keywords:

Medir, Proficiência, Fluxo Escolar

Abstract

The SAEB points to proficiency and school flow as the mechanism that enables the IDEB index, which was created in 2007. Under this scenario, we conclude the bad role of teachers before the goals imposed by the National Education Plan (2014 - 2024), which are subjected to excessive training of the objects of knowledge reinforced by the BNCC (2017), listed in the tests of Portuguese Language and Mathematics. When we launch the possibility of debating such a polemic theme as the educational evaluations in Brazil, especially the Large-Scale Assessment, the present documental and bibliographical study aims at fostering reflection on the broader meaning of the concept of quality, the backbone which sustains and justifies the creation of the aforementioned evaluation. It is also worth noting that the Large-Scale Assessment breaks any opening for democratic spaces within the school space.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antonio Gonçalves Nunes Neto, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutorando em Educação na Universidade Tuiuti do Paraná, Brasil; bolsista CAPES PROSUP; Brasil; membro do Núcleo de Pesquisa em Educação do Campo, Movimentos Sociais e Práticas Pedagógicas (NUPECAMP/UTP).

Poliana Zacarias Verdiano, Universidade Estadual do Paraná

Mestranda em Educação na Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR - Programa de Pós-Graduação Educação Inclusiva – PROFEI; Professora dos Anos Iniciais na Rede Pública Municipal de Educação em Paranaguá, PR.

References

ARROYO, Miguel Gonzáles Arroyo. Currículo, Território em disputa. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Plano Nacional de Educação: 2014-2024: Lei nº. 13.005 Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências: atualizada em 1/12/2014. Brasília, DF, 2014. (Legislação, n. 125). Disponível em: http://www.proec.ufpr.br/download/extensao/2016/creditacao/PNE%202014-2024.pdf. Acesso em: 29 ago. 2022

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 10 set. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_ CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais gerais da Educação básica. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677- diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 30 ago. 2022.

BRASIL. Portaria n.º 250, de 05 de junho de 2021. Estabelece as diretrizes de realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) no ano de 2021. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Ed. 125. Seção 1. p. 39. 06 jul. 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-250-de-5-de-julho-de-2021-330276260. Acesso em: 11 set. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, Luiz Carlos de; SORDI, Mara Regina Lemes de; MALAVASI, Maria Marcia Sigrist; FREITAS, Helena Costa Lopes de. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

GATTI, Bernadete Angelina. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olh@ res: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, v.2, n.1, p.8-26. 2014. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2014.v2.202 DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2014.v2.202

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Educação Básica. IDEB. 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/ideb. Acesso em: 28 ago. 2022.

NUNES NETO, Antonio Gonçalves.; ARCEGA, Fabíola Soares.; FONSECA, Maria Mikaella dos Santos. A Educação do Campo interrogando a Educação Rural e o sistema apostilado de ensino. Revista de Educação Popular, Uberlândia/MG, v. 21, n. 2, p. 78–96, maio-ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2022-64122 DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2022-64122

NUNES NETO, Antonio Gonçalves, REIS, Elisete Silva dos. O IDEB 2017/2019 nas Escolas da Rede Municipal de Ensino de Paranaguá - PR: Aprovação e Proficiência. Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina/PR, v.22, n.4, p. 537-546, dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n4p537-546 DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n4p537-546

PARO, Vitor Henrique. Gestão Escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.

SAWICKI, Simone Salete. Avaliação em Larga Escala: percepções, impactos e variáveis em duas escolas estaduais da 15ª CRE – RS. 2019. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS, Campus Erechim/RS, 2019. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/3836/1/SAWICKI.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

WELTER, Cristiane Backes. WERLE, Flávia Obino Corrêa. Processos de invisibilização na avaliação em larga escala. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [online]. Rio de Janeiro, v.29, n.111, p. 441-460, abr./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802542. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802542

Published

2023-04-10

How to Cite

NUNES NETO, A. G.; VERDIANO, P. Z. School Democracy: where do you stand on Large-Scale assessment?. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e022016, 2023. DOI: 10.51281/impa.e022016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/9195. Acesso em: 22 jul. 2024.