Educational assessment training of school teachers of elementary final years
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e022011Keywords:
Educational assessment, Teacher training, Formative assessment, Assessment in the service of learningAbstract
The teaching domain in school evaluation, understood here as the one that occurs integrated to the teaching and learning processes and developed in the classrooms, is of paramount importance for the development of a better quality education. With this understanding, the research in question aimed to study the teaching concepts and practices in evaluation in the final years of elementary school. Its approach is qualitative, exploratory and descriptive, using field and bibliographic research. It took, as collaborators, teachers from the 9th year of the curricular components of Science, Mathematics and Portuguese Language, from municipal public schools in the city of Arez/RN and concluded, among other aspects, that the lack of solid training in the initial or continued training courses in educational assessment has left teachers insecure in the development of the assessment process in the classroom.
Metrics
References
ALMEIDA, Maria Doninha de. Para discutir avaliação escolar a serviço da aprendizagem. In: GOMES, Maria Carmozi de Souza. (Org.). Tecendo saberes e compartilhando experiências sobre avaliação. Natal: EDUFRN, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BLACK, Paul et al. Trabalhando por dentro da caixa preta: avaliação para a aprendizagem na sala de aula. Cadernos Cenpec | Nova série, v. 8, n. 2, mai., 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v8i2.445
BORRALHO, Antônio. Avaliação pedagógica e a avaliação em larga escala: perspectivas, limites e relações. In: PERREIRA, Talita Vidal. (Org.). Avaliação pedagógica: limites e possibilidades. Curitiba: CRV, 2021.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.
BRASIL. FUNDEF: manual de orientação. Brasília: MEC, 1998.
FERNANDES, Cláudia de Oliveira; FREITAS, Luiz Carlos de. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Brasília: MEC/SEB, 2008.
FERNANDES, Domingos. Avaliação formativa. Folha de apoio à formação – Projeto de Monitoração, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Ministério da Educação/Direção Geral da Educação. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2020a.
FERNANDES, Domingos. Avaliação sumativa. Folha de apoio à formação – Projeto de Monitoração, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Ministério da Educação/Direção Geral da Educação. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2020b.
FERNANDES, Domingos. Diversificação dos processos de recolha de informação (fundamentos). Folha de apoio à formação – Projeto de monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação. 2021.
FERNANDES, Domingos. Para um enquadramento teórico da avaliação formativa e da avaliação sumativa das aprendizagens escolares. Curitiba: CRV, 2019.
FREITAS, Luiz Carlos de. et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
GATTI, Bernadete Angelina. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olhares: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, v. 2, n. 1, p. 08–26. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2014.v2.202
GATTI, Bernadete Angelina. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.
LIMA, Fernando Henrique. Um método de transcrição e análise de vídeos: a evolução de uma estratégia. s.d. Disponível em: http://docplayer.com.br/15960139-Um-metodo-de-transcricoes-e-analise-de-videos-a-evolucao-de-uma-estrategia-fernando-henrique-de-lima-1.html Acesso em: 26 de mai. 2022.
LIMA, Maria do Socorro. A formação contínua do professor nos caminhos e descaminhos do desenvolvimento. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Pós-Graduação em educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, USP, 2001. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001183634 Acesso em 26 de mai. de 2022.
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.
MORIN, Edgar. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. 2. ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2007.
PERRENOUD, Phillipe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, v. 16, n. 1, maio 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18391/qualitas.v16i1.2113
SILVA, Geraldo Vicente da. A qualidade da educação básica e as avaliações externas: proposições. In: Anais da Reunião da ABAVE e do CONBRATRI. Anais...Juiz de Fora (MG) On-line, 2021. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/xiabave/395087-a-qualidade-da-educacao-basica-e-as-avaliacoes-externas--proposicoes/. Acesso em 28 de mai. 2022. DOI: 10.29327/156288.1-3
SILVA, Geraldo Vicente da. Avaliação escolar a serviço da aprendizagem: uma proposta para auxiliar os professores da educação básica na tarefa de avaliar. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino e Formação Docente) – programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Maranguape, 2021. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11496935. Acesso em 26 de mai. 2022.
SILVA, Geraldo Vicente da; MOREIRA, Eugênio Eduardo Pimentel. A avaliação a serviço da aprendizagem. Natal: Caule de Papiro, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.34409.77921
ZALUCA, Cheila Cristina. Qualidade em educação no Brasil no contexto das reformas neoliberais. Curitiba: CRV, 2020.