Course monitoring in Introduction to the Biology Laboratory: an experience report during the remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022003

Keywords:

Adaptation, Description, Graduation, Practice

Abstract

This work aimed to report activities and daily experience of monitoring in Introduction to the Biology Laboratory, a discipline of the Teaching Degree in Biological Sciences at IFPI Campus Uruçuí (PI), in the context of remote classes. The student-monitor provided to tge students a schedule and her contact, which allowed her to help them during the school semester with activities, in practical classes developed remotely and with materials that are easily accessible to students. It was possible to notice that the experience in monitoring stimulated communication skills and teaching methodology, as well as it was challenging situations in which students were inattentive and with poorly formed knowledge base. This report is clear in showing that monitoring in higher education is an academic activity with benefits both for monitored students and for the student-monitor, in addition to contributing to the debate regarding the application of remote monitoring.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vick Mariana Santos Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, campus Uruçuí.

   

Valesca Paula Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Docente do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, campus Uruçuí. Mestre e Doutora em Ciências Marinhas Tropicais.

 

References

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, poder Executivo, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 3 mai. 2021.

BRASIL. Portaria no 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Ministério da Educação, Governo Federal, 17 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em: 3 mai. 2021.

COGO, Ana Luísa Petersen; ROZENO, Raquel; BONMANN, Débora Marie da Silva; AZAMBUJA, Monique Lesbick. Monitoria a distância em disciplina do curso de graduação em enfermagem: relato de experiência. In: Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, 2012, São Luís. Anais do Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. São Luís, 2012. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/104369/000873180.pdf?sequence=1 Acesso em: 6 ago. 2021.

CUNHA, Lorena de Sousa; COSTA, Flávio Nogueira. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Revista Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica, v. 4, n. 1, 2017. Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/eedic/article/view/2715 Acesso em: 6 mai. 2021.

DA COSTA, Luiz Felipe Dias; PIMENTEL, João Henrique Correia; CRUZ, Maria Lencastre Pinheiro de Menezes. Levantamento do Ensino de Engenharia de Requisitos em cursos à distância no Brasil. Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada, v. 2, n. 2, 27 jul. 2017. Disponível em: http://www.revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/561 Acesso em: 25 mai. 2021.

GALVÃO, Ana; PINHEIRO, Marco; GOMES, Maria José; ALA, Silva. Ansiedade, stress e depressão relacionados com perturbações do sono-vigília e consumo de álcool. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Bragança (Spe. 5), p.08-12, 2017. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/16982/1/nspe5a02.pdf Acesso em 21 set. 2021.

GARCIA, Silas Alberto; MIRANDA, Made Júnior; COSTA, Katianny Santana Lúcio; SOUSA, Rodrigo Pereira; SOUZA, Samuel Gomes. Possibilidades Contributivas do Ensino Desenvolvimental Para a Problemática da Falta de Atenção dos Alunos nas Aulas de Educação Física no Ensino Fundamental. Horizontes - Revista de Educação, Dourados-MS, v.8, n.15, p.194-208, jan/jun, 2020. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/10113 Acesso em: 24 jun. 2021.

MARTINS, Mariane Denise. Educação e Tecnologia: Reflexões Incipientes dos Processos Educacionais em Tempos de Pandemia. In: XXI Encontro Nacional de Educação (ENACED) e I Seminário Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação (SIEPEC), 2020, Rio Grande do Sul: UNIJUÍ. Anais do XXI Encontro Nacional de Educação (ENACED) e I Seminário Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação (SIEPEC) 2020. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/enacedesiepec/article/view/18801 Acesso em: 20 ago. 2021.

MATOSO, Leonardo Magela Lopes. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Revista Científica da Escola da Saúdes, no 2, 2014. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/catussaba/article/view/567 Acesso em: 3 mai. 2021.

PORTAL IFPI (2021). Instituto Federal do Piauí/Notícias. Disponível em: https://www.ifpi.edu.br/urucui/noticias. Acesso em: 02 set. 2021.

SILVA, Rosineide Nascimento; BELO, Maria Lusia Morais. Experiências e reflexões de monitoria: contribuição ao ensino-aprendizagem. Scientia Plena, v. 8, n. 7., p. 1 – 6, 2012. Disponível em: https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/822 Acesso em: 15 jul. 2021.

SILVA, Vinícius Gomes da. A importância da experimentação no ensino de química e ciências. Bauru, 2016. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso: licenciatura em química) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/136634 Acesso em: 18 dez. 2021.

YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima; FURTADO, Maria Aparecida Silva. Dificuldades na leitura e na escrita de textos científicos de estudantes universitários do interior do Amazonas. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 28, mai-ago 2018, p. 108-125. Disponível em: http://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/445 Acesso em: 28 jul. 2021.

Published

2022-01-08

How to Cite

ROCHA, V. M. S.; ROCHA, V. P. Course monitoring in Introduction to the Biology Laboratory: an experience report during the remote education. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e022003, 2022. DOI: 10.51281/impa.e022003. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/7206. Acesso em: 3 jul. 2024.