Scopes of assessment teaching prescription: a study in three South American universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021025

Keywords:

Educational Assessment, Scopes of assessment, Teacher education, Teacher training, Physical Education

Abstract

It aims to analyze the way in which Physical Education teacher training courses at UFES (Brazil), Udelar (Uruguay) and UNLaM (Argentina) prescribe the teaching of assessment in their subject plans. It is characterized as a qualitative, exploratory research, which takes the critical-documental analysis and the comparative method as a theoretical-methodological approach and has discipline plans as sources.The analyzes show that 144 subjects are offered in the three institutions, two of them are specific for assessment and the other 13 mention its teaching. In addition, most of the subjects work with the content of assessment considering it as the final product of the scope of the teaching-learning process, assuming a measurement bias in Argentina and Uruguay, and pedagogical in Brazil. We also emphasize that, albeit timidly, the scopes of institutional assessment and systems worked are configured in the contents of the disciplines.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kézia Alves Moreira Dutra, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduanda em Educação Física pela UFES. Membra do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física- Proteoria.

Jean Carlos Freitas Gama, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorando em Educação Física pela UFES. Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física- Proteoria.

Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela UFES. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física- Proteoria.

References

ARREDONDO, Santiago Castillo; DIAGO, Jesús Cabrerizo. Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación, 2010. 487p.

BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001. 161p.

BLOCH, Marc. Para uma história comparada das sociedades europeias. In: BLOCH, Marc. História e historiadores. Lisboa: Teorema, 1998. p. 119-150.

DIAS SOBRINHO, José.; BALZAN, Newton Cesar. Avaliação institucional: teoria e experiências. 2 ed. San Pablo: Cortez, 2000. 182p.

FROSSARD, Matheus Lima. Avaliação educacional em educação física: um mapa da produção acadêmica de 1930-2014. 2015. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015. Disponível em: https://educacaofisica.ufes.br/pt-br/pos-graduacao/PPGEF/disserta%C3%A7%C3%B5es-defendidas?page=10 Acesso em 05 de fev. 2021.

FROSSARD, Matheus Lima; STIEG, Ronildo; SANTOS, Wagner dos. Prácticas evaluativas en tres cursos de educación física en Sudamérica. ALTERIDAD. Revista de Educación, v. 16, n. 2, p. 211-222, 2021. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.04

FUZII, Fábio Tomio; SOUZA NETO, Samuel de. Formação de professores e avaliação: a educação física em destaque. São Paulo: cultura acadêmica, 2013. 201p.

GINZBURG, Carlo. Mitos, Emblemas, Sinais: Morfologia e história. 2 ed. São Paulo: companhia das letras, 2002. 288p.

JELDRES, Pamela Andrea Saavedra; CAMPOS ESPINOZA, Mónica. Chilean Pre-Service Teachers’ Perceptions Towards Benefits and Challenges of EFL Writing Portfolios. Profile Issues in Teachers Professional Development, v. 21, n. 2, p. 79-96, 2019. DOI: https://doi.org/10.15446/profile.v21n2.73116

MALDONADO-FUENTES, Ana Carolina. Mi participación cuenta: opiniones de estudiantes en formación inicial docente sobre el uso de one minute paper. Espacios en Blanco. Revista De Educación (Serie Indagaciones), 1(30), 81-98. 2019. DOI: https://doi.org/10.15446/profile.v21n2.73116

MATEOS, Joan Andrés. La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. 2000. Barcelona: Horsori. 278p.

PAULA, Sayonara Cunha de et al. Avaliação educacional: currículos de formação de professores em educação física na América Latina. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 42, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.09.005

PAULA, Sayonara Cunha de et al. Ensino da avaliação nos cursos de educação física da América Latina. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 72, p. 802-830, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5326

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000. 352p.

SANTOS, Wagner dos; PAULA, Sayonara Cunha de; STIEG, Ronildo. Avaliações institucionais e de sistemas na formação de professores em Educação Física na América Latina. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 1, p. 99 - 116, 13 dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v26i1.8353

SARNI, Mariana et al. La evaluación del aprendizaje en educación física: aportes surgidos. In: SANTOS, Wagner dos. (org.). Avaliação na educação física: diálogos com a formação inicial do Brasil, Colômbia, Uruguai e Espanha. Curitiba: Appris Editora, 2018. p. 271-288.

STIEG, Ronildo et al. Avaliação educacional nos cursos de licenciatura em educação física nas IES brasileiras: uma análise das disciplinas específicas. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 2, p. 639-667, 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss2articles/stieg-etall.pdf Acesso em: 24 de ago. 2021.

Fontes Citadas

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Instituto Superior de Educación Física. Plano de enseñanza: Gimnasia Artística. Montevideo, 2017.

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Instituto Superior de Educación Física. Plano de enseñanza: Planificación, Metodología y Evaluación de la Educación Física. Montevideo, 2017.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA MATANZA. Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales. Plano de enseñanza: Estadística y Evaluación de las Actividades Físicas. Buenos Aires, 2017.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA MATANZA. Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales. Plano de enseñanza: Medicina Deportiva. Buenos Aires, 2017.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA MATANZA. Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales. Plano de enseñanza: Seminario de Tecnologia Deportiva. Buenos Aires, 2017.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA MATANZA. Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales. Plano de enseñanza: Softbol. Buenos Aires, 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Centro de Educação Física e Desportos. Plano de disciplina: Didática. Vitória, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Centro de Educação Física e Desportos. Plano de disciplina: Educação e Inclusão. Vitória, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Centro de Educação Física e Desportos. Plano de disciplina: Política e Organização da Educação Básica. Vitória, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Centro de Educação Física e Desportos. Plano de disciplina: Seminário Articulador de Conhecimentos III. Vitória, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Centro de Educação Física e Desportos. Plano de disciplina: Seminário Articulador de Conhecimentos IV. Vitória, 2014.

Published

2021-09-23

How to Cite

DUTRA, K. A. M.; GAMA, J. C. F.; SANTOS, W. dos. Scopes of assessment teaching prescription: a study in three South American universities. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021025, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021025. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6842. Acesso em: 22 jul. 2024.