Possibilities for intervention and assessment in School Physical Education in remote teaching: collaborative partnership through PIBID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021022

Keywords:

Teaching, Teacher work, Pandemic, Possibilities, Limitations

Abstract

This paper consists of a collective experience report, where we needed to adapt the physical education classes at one municipal school in Fortaleza/CE to new demands and challenges due to the social isolation decisions caused by the Covid-19 (SARS-CoV-2) pandemic. Thus, it was necessary to reflect upon searching strategies to teach remotely. The paper aims to present the advances and limitations during the pandemic context which the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) in Physical Education is carried out, altogether with a supervising teacher, in an elementary education field-school . It is concluded that even in the face of the complexities provided by remote teaching, the collaborative partnership exercised by the school teacher and the PIBID fellows has been successful in improving the attendance and achieving greater involvement of the students present in the classes in synchronous meetings, as well as enabling moments of dialogues, active listening and interaction.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Felipe Néo dos Santos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Mestrando em Ensino e Formação Docente pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Professor da Rede Pública Estadual do Ceará. Professor da Rede Pública Municipal de Fortaleza. Supervisor PIBID.

Francisco Pereira Sá Neto, Universidade Federal do Ceará

Graduando em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará. Bolsista do PIBID.

Luciana Venâncio, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista – Presidente Prudente com Pós-Doutorado em Educação na Universidade Federal de Sergipe. Docente da Universidade Federal do Ceará no Instituto de Educação Física e Esportes (IEFEs). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Coordenadora da Residência Pedagógica. Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física Escolar e Relações com os saberes (GEPEFERS).

Luiz Sanches Neto, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Pedagogia da Motricidade Humana com Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista. Docente da Universidade Federal do Ceará no Instituto de Educação Física e Esportes (IEFEs). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Coordenador do PIBID. Coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação Física Escolar e Processos Formativos Colaborativos.

References

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo #22, v. 7, n. 3, 2020. Disponível: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924/553 Acesso em: 17 jul. 2021.

COLLIER, Luciana Santos. Planejamento participativo em educação física escolar e a construção de um currículo multicultural. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3 p. 2158 - 2175 out./dez. 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/766/76632904020.pdf Acesso em: 18 jul. 2021

DALTRO, Mônica Ramos; DE FARIA, Anna Amélia. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v19n1/v19n1a13.pdf Acesso em: 18 jul. 2021

FARIAS, Uirá de Siqueira et al. Educação Física escolar no ensino fundamental: o planejamento participativo na organização didático-pedagógica. Motrivivência, v. 31, n. 58, p. 1-24, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e55270/40209 Acesso em: 19 jul. 2021

FLOR, Breno José Mascarenhas Sá de et al. Lugar de fala e escuta sensível como saberes necessários à prática docência. In: ENCONTROS UNIVERSITÁRIOS, 2021, Fortaleza. In: XIV Encontro de Práticas Docentes. Fortaleza: Eu2020/UFC, 2021. p. 2. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/eu/article/view/63052/167052 Acesso em: 20 jul. 2021.

LIMA, Cyntia Emanuelle Sousa; VENÂNCIO, Luciana. Planejamento participativo como estratégia política e pedagógica nas aulas de educação física escolar. In: Encontros Universitários da UFC, Fortaleza, v. 4, 2019. In: XII Encontro de Pesquisa e Pós-Graduação. Fortaleza: Eu2019/UFC, 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/eu/article/view/56165 Acesso em: 21 jul. 2021.

MACIEL, Francisca Andreia Sousa; LOPES, Jayane Mara Rosendo; DOS SANTOS, Maria Irilene Alves. Percepção docente sobre práticas e instrumentos de avaliação na Educação Física. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 1, p. e021002, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021002

MARQUES, Ronualdo; FRAGUAS, Talita. A ressignificação da educação: virtualização de emergência no contexto de pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 11, p.86159-86174, nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n11-148

MENDES, Mariane Cristina; OLIVEIRA, Silmara Santoreto de. Ensino remoto em tempos de pandemia: o perfil e as demandas educacionais e sociais dos professores. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68530 Acesso em: 20 jul. 2021

SANTOS, Sâmyla Maria Aparecida Duarte dos.; FERREIRA JÚNIOR, Paulo Maia; MEDEIROS FILHO, Antônio Evanildo Cardoso de. Percepção dos acadêmicos acerca das práticas avaliativas nas aulas de Educação Física no ensino médio. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 1, p. e021001,2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020021

SILVA, Francisca Feitosa da et al. A não participação dos alunos nas aulas de educação física no Ensino Médio: Avaliação das práticas de ensino no estágio. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 2, p. e021008, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021008

SILVA, Iury Crislano de Castro et al. Racismo nas relações entre əs professorəs e com əs alunəs. In: ENCONTROS UNIVERSITÁRIOS, 2021, Fortaleza. XIV Encontro de Práticas Docentes. Fortaleza: Eu2020/UFC, 2021. p. 3 Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/eu/article/view/63069 Acesso em: 22 jul. 2021.

SKOWRONSKI, Marcelo. Práticas corporais para além das quadras: educação física escolar ao alcance de todos no ensino remoto. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação-SIMEDUC, n. 10, 2021. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/14873/6401 Acesso em: 22 jul. 2021.

VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcenti et al. Remote teaching in the face of the demands of the pandemic context: Reflections on teaching practice. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e843998153, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8153

VENÂNCIO, Luciana. A relação com o saber e o tempo pedagogicamente necessário. Revista de Estudos de Cultura, v. 5, n. 14, p. 89-102, 2019. DOI: https://doi.org/10.32748/revec.v5i14.13268

VENÂNCIO, Luciana et al. Temas e desafios (auto)formativos para professorǝs de educação física à luz da didática e da justiça social. Cenas Educacionais, v. 4, p. e10778-e10778, mar 2021. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/10778/7724 Acesso em: 22. Jul. 2021.

Published

2021-09-11

How to Cite

SANTOS, F. N. dos .; SÁ NETO, F. P.; VENÂNCIO, L. .; SANCHES NETO, L. . Possibilities for intervention and assessment in School Physical Education in remote teaching: collaborative partnership through PIBID. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021022, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6698. Acesso em: 16 jul. 2024.