Evaluation of Human Physiology process: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021003Keywords:
Tutoring, Higher education, TeachingAbstract
The present work had as objective to evaluate the monitoring process of the monitoring in the Human Physiology discipline in the course of Degree in Physical Education of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, Campus Canindé. This is a descriptive study exposed as experience report. The monitoring activities started in December 2019 and continued until December 2020. The results indicated that the experience in monitoring was of paramount importance for the personal and academic life of the student monitors, since it provided the improvement of knowledge, development of skills and experiences that will serve as a real view of teaching activities. It is noteworthy to report how difficult the little participation of students in monitoring mainly due to problems faced in remote education in a pandemic context, with emphasis on the limited access to the internet or use of technological devices able to provide the attendance of the students on the classes.
Metrics
References
ALMEIDA, Rodrigo da Silva; XAVIER JÚNIOR, Antonio Fernando da Silva; MOURA, Gabriela Costa. Contribuições da monitoria em elementos de anatomia para a formação acadêmica do aluno de psicologia: um relato de experiência. Ciências Humanas e Sociais, v. 3, n. 3, p. 169-180, 2016. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/fitshumanas/article/view/3331/2300 Acesso em: 03 mar. 2021.
ASSIS, Fernanda et al. Programa de Monitoria Acadêmica: percepções de monitores e orientadores. Revista de Enfermagem da UERJ, v. 14, n. 3, p. 391-397, 2006. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/pdf/reuerj/v14n3/v14n3a10.pdf Acesso em: 03 mar. 2021.
BARRETO, Andreia Cristina Freitas; ROCHA, Daniele Santos. COVID 19 e Educação: Resistências, Desafios e (IM) possibilidades. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade - Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-11, jan./dez. 2020.
DOI: http://dx.doi.org/10.46375/encantar.v2.0010
CUNHA, Lorena de Sousa; COSTA, Flávio Nogueira da. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Encontro de extensão, docência e iniciação científica (EEDIC), v. 4, n. 1 (2017). Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/eedic/article/view/2715/0 Acesso em: 22 mar. 2021.
DIESEL, Sheila; CARRAZONI, Guilherme Salgado; RAMBO, Leonardo Magno. Monitoria no ensino superior: Uma ferramenta essencial de aprendizagem. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 9, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/85837 Acesso em: 03 mar. 2021.
FERNANDES, Daniele Cristina Alves. et al. Contribuições da monitoria acadêmica na formação do aluno-monitor do curso de Enfermagem: relato de experiência. Debates em Educação. v . 12, n. 27, 2020.
DOI: http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p316-329
FORJAZ, Cláudia Lúcia de Moraes; TRICOLI, Valmor. A fisiologia em educação física e esporte. Rev. bras. educ. fís. esporte, v. 25, São Paulo, dez., 2011.
DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000500002
GUYTON, Arthur Clifton; HALL, John. Tratado de fisiologia médica. 13. ed. Rio de Janeiro: GEN Guanabara Koogan, 2017.
LINS, Leandro Fragoso et al. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor. In: Jornada de Ensino, Pesquisa e Extensão da UFRPE, 9., Recife. Anais. Jepex: UFRPE, 2009. P. 1-2. Disponível em: http://www.eventosufrpe.com.br/jepeX2009/cd/resumos/R0147-1.pdf Acesso em 10 nov. 2020.
MATOSO, Leonardo Magela Lopes. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Revista Científica da Escola da Saúde, 2013. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/catussaba/article/view/567 Acesso em: 17 set. 2020.
OLIVEIRA SOUZA, Joquebede Costa et al. Impactos da monitoria acadêmica de anatomia humana: concepções de estudantes de enfermagem. Revista Enfermagem Atual In Derme v. 94, n. 32, e-020061, 2020. Disponível em: http://www.revistaenfermagematual.com.br/index.php/revista/article/view/877/753 Acesso em: 06 mar. 2021.
OLIVEIRA, Gustavo Coêlho de; SOUZA, Fernanda Pereira; SILVA, Edineide Nunes da. Papel da monitoria na formação acadêmica: um relato de experiência. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, n. 2, suplementar, p. 924-926, set./dez., 2017. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/pesquisainterdisciplinar/article/view/367/pdf Acesso em: 15 set. 2020.
RAMOS, Luiz Armando Vidal et al. Plano de monitoria acadêmica na disciplina de anatomia humana: Relato de experiência. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 3, p. 94-101, 2012. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21015/12490 Acesso em: 22 dez. 2020.
SILVA, Ellery Henrique Barros da; NETO, Jerônimo Gregório da Silva; SANTOS, Marilde Chaves dos; Pedagogia da Pandemia: Reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Revista Latino-Americana de Estudos Cientifico – RELAEC, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/31695 Acesso em: 09 mar. 2021.
SOUZA, Gabrielle Maria et al. Contribuições da monitoria acadêmica de anatomia humana aos estudantes, professores e monitores. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 1, p. 81-95, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/arqmudi.v24i1.50485