Evaluation of pedagogical practices and teacher training on childhood education during the pandemic period
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021006Keywords:
Teacher training, Childhood Education, Pedagogical practices, Remote classesAbstract
Considering the need to reframe the pedagogical practices on Childhood Education, both in the capital and countryside of Ceará, during the pandemic of the new Coronavirus in their online classes. Thus, this article aims to come up with arguments and concepts which aim at reflecting on new experiences and challenges which arose in Childhood Education along thies period. This research used a qualitative approach and was carried out with Early Childhood Education teachers in the capital and countryside of Ceará, during June 2020. As its presented results, the distance learning modality, much more than the classroom learning, needs a committed and collaborative group work, in relation to the pedagogical practices of teachers of early childhood education in this pandemic period, there was an effective adaptation to the new.
Metrics
References
AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. 2 ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
AQUINO, Pedro Neto Oliveira de; MARTINS, Cristiane Amorim. As múltiplas linguagens na educação infantil. Educação & Formação, v. 3, n. 9, p. 36-54, 2018. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i9.211
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 10 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº5/2005 - Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp05_05.pdf Acesso em: 20 set. 2020.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://secon.udesc.br/leis/ldb/ldb5cap2.html. Acesso em: 10 ago. 2020.
BRASIL, Resolução Nº 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.htmlAcesso em: 21 dez. 2020.
BRASIL. Referenciais para a formação de professores. Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília, 1999.
Carta aberta da Rede Nacional Primeira Infância (RNPI) dirigida ao presidente do Conselho Nacional de Educação, sobre a EaD na Educação Infantil: Disponível em: http://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Carta-Aberta-ao-CNE.pdf. Acesso em: 29 ago. 2020.
CHAVES, Edlane de Freitas. A Relação entre a formação continuada e as práticas pedagógicas na perspectiva de professores da Educação Infantil em um município do Ceará. 2015. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. São Paulo: Papirus, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
GOMES, Marineide de Oliveira. As identidades de educadoras de crianças pequenas: um caminho do “eu” ao “nós”. 2003. 62p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Continuada de Professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LIMA, Juliana dos Santos; SANTOS, Gilberto Lima dos. Valores, educação infantil e desenvolvimento moral: concepções dos professores. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 153–170, 2018. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.275
MACHADO, M. L. Educação infantil e currículo. Caxambu, 1996. (Trabalho apresentado na 19ª Reunião Anual da ANPEd).
MINAYO, Maria Cecília de Sousa. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
MOTA, Maria Braga. Integração curricular: proposta de superação da fragmentação do currículo na formação do pedagogo. Currículo: diálogos possíveis. Alice Nayara dos Santos e Pedro Rogério (organizadores). Fortaleza: Edições UFC, 2013.
OLIVEIRA, Klístenes. Braga et al. Avaliação do Contexto de Ensino-Aprendizagem da Educação Física no Ensino Infantil e Fundamental I. In: VII Congresso Internacional em Avaliação Educacional – Avaliação e seus espaços: diálogos e reflexões, Fortaleza: UFC, 2017.
OLIVEIRA, Zilma Moraes Ramos de. O currículo na Educação Infantil: o que propõem as novas diretrizes Nacionais? In: BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7153-2-1-curriculo-educacao-infantil-zilma-moraes/file Acesso em: 2 jan. 2021.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogia(s) da Infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Apezzato (orgs.). Pedagogias(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. (org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, 2000.
PENA, Alexandra Coelho. Formação de professores de educação infantil: memória, narrativa e intereza. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 72-86, 2017. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v2i4.1933
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Convite à viagem. Porto Alegre, Artmed, 2000.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.