Efficiency and productivity: teacher dilemmas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e020018

Keywords:

Assessment, Literacy Teacher, Subjectivity

Abstract

This work aims to discuss one of the strategies used by school managers upon the requirements for results in large-scale assessments, especially for teachers of the second year of elementary school. It presents a reflection that emerges a posteriori from the collection of data from a multiple case study about the Permanent System of Evaluation of Basic Education of Ceará - Literacy (SPAECE-Alfa), carried out in four municipal schools of Fortaleza. Data collection occurred through semi-structured interviews with four school managers. The analyses indicate that one of the strategies implemented in schools to improve the performance of evaluated students is transferring those teachers considered "unfit" for teaching literacy to unassessed classes. However, other studies are required to verify the effectiveness of such strategy on educational indicators, as well as to analyze its impact on the actions and subjectivities of these professionals.

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Author Biographies

Erineuda do Amaral Soares, Universidade Estadual do Ceará

Professora da Rede Municipal de Fortaleza. Mestra em Gestão Educacional (MPGE/ UNISINOS) e Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE).

Flávia Obino Corrêa Werle, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Realizou pós-doutorado na Universidade do Minho (2003). Professora titular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação. Exerce docência e orientação no Mestrado Profissional em Gestão Educacional, no qual foi coordenadora de março de 2015 a julho de 2017. É bolsista produtividade 1A CNPq.

Published

2020-10-19

How to Cite

SOARES, E. do A.; WERLE, F. O. C. Efficiency and productivity: teacher dilemmas. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 1, n. 3, p. e020018, 2020. DOI: 10.51281/impa.e020018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/4166. Acesso em: 22 jul. 2024.