Perception Assessment in Teacher Training: A Psychometric Study of the Data Collection Instrument

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025011

Keywords:

Teacher Education, Assessment Instruments, Educational Evaluation Programs

Abstract

This article presents the psychometric validation process of a questionnaire designed to assess teachers' perceptions of continuing education programs conducted in 2024. The instrument, mostly composed of items structured on a Likert-type scale, was administered to a voluntary sample of teachers and analyzed using statistical and psychometric procedures. Cronbach’s alpha coefficient, corrected item-total correlation, descriptive statistics, the Shapiro-Wilk normality test, and Spearman's correlation were applied. The results indicate satisfactory internal consistency and suggest that the questionnaire has a coherent structure among thematic blocks, as well as the ability to capture homogeneous response patterns. These findings show that the instrument is methodologically robust and has potential for use in institutional assessments aimed at analyzing the effectiveness of training initiatives. The study contributes to the literature by providing a validated tool that can support the evaluation of policies and practices in continuing teacher education within the educational context.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Felipe Moura Fontele, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Licenciado em Física (IFCE), mestre em Ensino de Física e doutorando em Educação (UECE), com especializações em áreas da educação e gestão. Atua como professor da rede pública do Ceará, com experiência em coordenação pedagógica. Pesquisa formação docente, avaliação, subjetividade e adoecimento profissional.

Francisco Marcones Moura Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Educação e Ensino pela Universidade Estadual do Ceará (MAIE/FAFIDAM – Limoeiro do Norte/CE). Atua na área de formação docente e práticas educativas.

Milena da Costa Sousa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). É mestre em Ciências Físicas Aplicadas (UECE), licenciada em Física e especialista em Ensino de Física (em curso). Professora efetiva da SEDUC-CE, com experiência em Física da Atmosfera e formação de professores.

References

ALEXANDRE, N. M. C.; COLUCI, M. Z. O. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, n. 7, p. 3061–3068, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006

ANASTASI, Anne; URBINA, Susana. Testagem psicológica. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 674, de 6 de maio de 2022. Altera a Resolução CNS nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 maio 2022. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/reso_2022/Reso674.pdf. Acesso em: 13 jun. 2025.

DANCEY, C. P.; REIDY, J. Estatística sem matemática para psicologia: usando SPSS para Windows. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FIELD, A. Descobrindo a estatística usando o SPSS. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FULLAN, Michael. Liderança em uma cultura de mudança. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GONZÁLEZ‑BERRUGA, Beatriz; ÁLVAREZ‑PÉREZ, Pedro; BARRAGÁN‑MARTÍN, Ana Belén. Measuring educational quality in the classroom: validation of the Effective Teaching in Secondary Education Scale (ETSES). European Journal of Psychology of Education, v. 40, p. 93–117, 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s10212-024-00652-0

GOOGLE. Formulários Google. Mountain View, CA: Google LLC, [s.d.]. Disponível em: https://www.google.com/forms. Acesso em: 17 abr. 2025.

GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna S. Avaliação de quarta geração. Campinas: UNICAMP, 2011.

GUINOVART‑PEDESCOLL, M.; PALAU, R. Design and validation of a self‑perception instrument on the use of scientific knowledge in teaching practice. Journal of New Approaches in Educational Research, v. 14, n. 1, fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s44322-024-00026-5

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

LIKERT, Rensis. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, v. 22, n. 140, p. 1–55, 1932.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Planejamento participativo na escola: princípios e técnicas. São Paulo: Cortez, 1991.

LÜCK, Heloísa. Avaliação da prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2009.

LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2009.

MAROCO, J. Análise estatística com o SPSS Statistics. 6. ed. Lisboa: ReportNumber, 2014.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, Kátia Lilian; FREITAS, Sônia Nogueira de. Avaliação da formação docente: desenvolvimento e evidências de validade de um instrumento psicométrico. Educação & Formação, v. 32, e099983, 2021. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32i00.4997

PASQUALI, Luiz. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. Version 4.4. [S.l.]: R Foundation for Statistical Computing, 2024. Disponível em: https://cran.r-project.org. Acesso em: 17 abr. 2025.

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TAVAKOL, M.; DENNICK, R. Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, v. 2, p. 53–55, 2011. DOI: https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd

THE JAMOVI PROJECT. Jamovi. Version 2.6. [S.l.]: The jamovi project, 2024. Disponível em: https://www.jamovi.org. Acesso em: 17 abr. 2025.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem. São Paulo: Libertad, 2000.

YANG, J.; WEI, H. Development of a scale of teachers’ perceived training quality from the perspective of TPACK. Humanities and Social Sciences Communications, fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-024-04271-z

Published

2025-08-05

How to Cite

FONTELE, F. F. M.; SILVA, F. M. M.; SOUSA, M. da C. Perception Assessment in Teacher Training: A Psychometric Study of the Data Collection Instrument. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025011, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025011. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15748. Acesso em: 5 dec. 2025.