Guidelines for the return of presential judo classes in Ceará: evaluation in the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025001

Keywords:

COVID-19, Pandemia, Judo

Abstract

The object of the study was to analyze judo teachers' perceptions of the safety measures proposed by the FECJU when returning to face-to-face classes after social distancing. This study investigated the perception of 29 judo teachers in Ceará, aged between 18 and 66 and with at least one year's teaching experience, about the safety measures adopted. Using a semi-structured survey, the results showed that the greatest difficulties were: understanding safety recommendations and social distancing during classes. On the other hand, the language used with specific terms and the pedagogical division of the lessons into phases helped in the process of using the guide. We concluded that the application of safety measures was mentioned as a preponderant factor in demotivation and evasion. In addition to other factors mentioned, such as the lack of contact during practice and the difficulty of carrying out physical training.

Metrics

PDF views
29
Feb 07 '25Feb 10 '25Feb 13 '25Feb 16 '25Feb 19 '25Feb 22 '25Feb 25 '25Feb 28 '25Mar 01 '25Mar 04 '25Mar 07 '254.0
|

Author Biographies

Thiago Cavalcante Ferreira Costa, Colégio Santa Cecília

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Faixa Preta de Judô 2° Dan, Atuação em Educação Física Escolar nos níveis infantil e fundamental e em Lutas com ensino do Judô.

André Accioly Nogueira Machado, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor Adjunto do Curso de Graduação em Educação Física da Universidade Estadual do Ceará. Doutor em Ciências-Fisiologia – UFRJ. Mestre em Ciências Fisiológicas – UECE. Graduado em Educação Física – UNIFOR. Professor e pesquisador do Núcleo de Investigação em Atividade Física na Escola (NIAFE - UECE).

References

BARDIN, Laurence. L'analyse de contenu. Paris: Presses universitaires de France, 1977.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE (org.). Sobre a doença: como é transmitido. Como é transmitido. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/covid-19/transmissao. Acesso em: 11 dez. 2024.

CAVALCANTI, Edmar de Carvalho. A resistência do professor as mudanças de metodologia de ensino. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) - Instituto de Seleção e Orientação Profissional, Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 1980. Disponível em: https://repositorio.fgv.br/items/40a8edad-cca2-4a45-b091-ff893c4f3b94/full Acesso em 10 de dez. 2024.

DRID, P. et al. Health Implications of Judo Training. Sustainability, v. 13, n. 20, p. 11403, 15 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/su132011403

EUA. CENTER FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION (CDC). (org.). Social Distancing: Keep a safe distance to slow the spread. Keep a Safe Distance to Slow the Spread. 2024. Disponível em: https://www.cdc.gov/respiratory-viruses/prevention/precautions-when-sick.html. Acesso em: 10 dez. 2024.

GARCIA, Jeanette M. et al. Transition of a judo program from in-person to remote delivery during COVID-19 for youth with autism spectrum disorder. Advances in Neurodevelopmental Disorders, v. 5, n. 2, p. 227-232, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s41252-021-00198-7

GIL, ANTÔNIO CARLOS. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JÚNIOR, Orozimbo Cordeiro; FERREIRA, Marcelo Guina; RODRIGUES, Anegleyce Teodoro. A evolução sócio-histórica do judô: primeiras aproximações. Journal of Physical Education, v. 10, n. 1, p. 13-21, 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfisv10n1p13-21

LEANDRO, Carol Gois; SILVA, Wylla Tatiana Ferreira; LIMA-SILVA, Adriano Eduardo. Covid-19 and exercise-induced immunomodulation. Neuroimmunomodulation, p. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.1159/000508951

MATTOS, Samuel Miranda et al. Recomendações de atividade física e exercício físico durante a pandemia Covid-19: revisão de escopo sobre publicações no Brasil. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 25, p. 1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0176

MERCHÁN-HAMANN, Edgar. Grau de informação, atitudes e representações sobre o risco e a prevenção de AIDS em adolescentes pobres do Rio de Janeiro, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 11, n. 3, p. 463-478, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1995000300022

MIARKA, B ; CURY, R.; JULIANETTI, R.; BATTAZZA, R.; JULIO, U.F.; CALMET, M.; FRANCHINI, E. A comparison of timemotion and technical-tactical variables between age groups of females judo matches. Journal of sports sciences, 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/02640414.2014.903335

MIARKA, B. Modelagem das interações técnicas e táticas em atletas de judô: interações inter e intra-categorias de combate do circuito mudial e dos Jogos Olimpicos de Londres. Escola de Educação Física e Esportes - Universidade de São Paulo, São Paulo, Tese de doutorado, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.12537.49762

MIARKA, B.; PANISSA, V.L.G.; JULIO, U.F.; DEL VECCHIO, F.B.; CALMET, M.; FRANCHINI, E. A comparison of time-motion performance between age groups in judo matches. Journal of Sports Sciences. 30 (9): 899-905, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/02640414.2012.679675

PALUMBO, F. et al. Risks and Benefits of Judo Training for Middle-Aged and Older People: A Systematic Review. Sports, v. 11, n. 3, p. 68, 14 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/sports11030068

PIFARRÉ, Fernando et al. COVID-19 and mask in sports. Apunts Sports Medicine, v. 55, n. 208, p. 143-145, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apunsm.2020.06.002

RAIOL, Rodolfo A. Praticar exercícios físicos é fundamental para a saúde física e mental durante a Pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 2, p. 2804-2813, 2020. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n2-124

RAMEH, Letícia. Método Paulo Freire: Uma contribuição para a história da educação brasileira. V Colóquio Internacional Paulo Freire-Recife, v. 19, 2005. Disponível em: http://www.musicaeeducacao.ufc.br/Para%20o%20site/Revistas%20e%20peri%C3%B3dicos/Educa%C3%A7%C3%A3o/Paulo%20Freire.pdf Acesso em 10 de dez. 2024.

RANASINGHE, Chathuranga; OZEMEK, Cemal; ARENA, Ross. Exercise and well-being during COVID 19–time to boost your immunity. Expert Review of Anti-infective Therapy, v. 18, n. 12, p. 1195-1200, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/14787210.2020.1794818

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO) (org.). Listings of WHO’s response to COVID-19. 2020. Disponível em: https://www.who.int/news/item/29-06-2020-covidtimeline. Acesso em: 11 dez. 2024.

WORLD HEALTH ORGANIZATION WHO (org.). Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public. 2021. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public. Acesso em: 11 dez. 2024.

Published

2025-02-07

How to Cite

FERREIRA COSTA, T. C.; NOGUEIRA MACHADO, A. A. Guidelines for the return of presential judo classes in Ceará: evaluation in the covid-19 pandemic. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025001, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025001. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/14659. Acesso em: 5 apr. 2025.