Personal variables of academic success in higher education: validation of four scales with Mozambican students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024009

Keywords:

Higher Education, Failure, Dropout, Well-being, Mozambique

Abstract

Higher Education is associated with the social and economic development of countries, and also promotes the quality of life and qualified employment of its graduates. In this context, there is a marked expansion of HE internationally, translated into an increase in training institutions, the diversity and number of courses offered, and also the sociocultural diversity of students. However, failure and dropout rates are high, justifying its study. This article describes the validation of four scales (well-being, emotional states, grit and self-reinforcement learning strategies) with Mozambican ES students. The scales were applied online and in person, with 257 students participating. Factor analysis of the items in the four scales was carried out, as well as their internal consistency. The results confirm the unidimensionality of the four scales, and the precision and validity coefficients obtained support their application in future studies in the context of Mozambican higher education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Farissai Pedro Campira, Universidade Licungo

Doutorado em Ciencias da Educação, especialização em Psicologia da Educação pela Universidade do Minho, Portugal. Professor da Universidade Licungo, Moçambique

Paulo Zebo Bulaque, Universidade Licungo

Doutorado em Psicologia pela Universidade do Minho, Portugal. Professor da Universidade Licungo, Moçambique

Leandro S. Almeida, Universidade do Minho

Doutorado em Psicologia, especialidade em Psicologia da Educação pela Universidade do Porto. Professor Catedrático na Universidade do Minho, Escola de Psicologia.

References

ALEGRE, Alberto A. Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudantes universitarios iniciales. Propósitos y Representaciones, v. 2, n. 1, p. 79-120, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.54

ALMEIDA, Leandro Silva. Escala de Estratégias de Autorreforço na Aprendizagem (retirada com autorização das Escalas de Estrategias Motivacionales del Aprendizaje; Suárez; Fernández, 2005). Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho, 2023.

ALMEIDA, Leandro Silva; FREIRE, Teresa. (2017). Metodologia de investigação em psicologia e educação. 5ª ed. Psiquilíbrios, 2017. 159p.

ALMEIDA, Leandro Silva. et al. Expansão do Ensino Superior: realidades e significados em alguns países de língua portuguesa e espanhola. Revista Lusófona de Educação, v. 63, n. 63, p. 13-30, 2024. DOI: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle63.01

ALMEIDA, Leandro Silva; GUISANDE, M Adelina; CANAL, Cátia Patrocínio Pedrosa. Abandono do ensino superior: determinantes e medidas de prevenção. In: OSTI, Andreia; FIOR, Camila; CANAL, Claudia P. P; ALMEIDA, Leandro S. (Orgs.), Ensino superior: mudanças e desafios na perspectiva dos estudantes. São Carlos , SP: Pedro & João Editores, 2023. p.141-162.

ANTARAMIAN, Susan. The importance of very high life satisfaction for student´s academic success. Cogent Education, v.4, n.1, 1307622, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1307622

ARAÚJO, Alexandra M. Sucesso no Ensino Superior: Uma revisão e conceptualização. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 4, n. 2, p. 132–141, 2017. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.4.2.3207

BARRIOPEDRO, Maria Isabel; QUINTANA, Inaki; RUIZ, Luís Miguel. La perseverancia y pasión en la consecución de objetivos: Validación española de la Escala Grit de Duckworth. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, v. XIV, n. 54, p. 297-308, 2018. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71065382001

BORUCHOVITCH, Evely; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. (2006). Estratégias de aprendizagem: conceituação e avaliação. In: Noronha, Ana Paula Porto; SISTO, Firmino Fernandes; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. (Orgs.). Facetas do fazer em avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2006. p. 107-124.

BÜCKER, Susanne et al. Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 74, p. 83-94, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrp.2018.02.007

BUSKIRK-COHEN, Allison A; PLANTS, Aria. (2019). Caring about success: Students’ perceptions of professors’ caring matters more than Grit. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, v. 31, n.1, p. 108-114, 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1206948. Acesso no dia 09 de Agosto de 2024.

BZUNECK, José Aloyseo. Emoções académicas, autorregulação e seu impacto sobre a motivação e aprendizagem. ETD-Educação Temática Digital, Campinas SP, v.20, n. 4, p. 1059-1075, 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8649692

CAMPIRA, Farissai Pedro; ALMEIDA, Leandro Silva; ARAÚJO, Alexandra, M. (2021). Satisfação acadêmica: Um estudo qualitativo com estudantes universitários de Moçambique. Educação & Formação, Fortaleza, v. 6, n. 3, e4913, 24 de junho, 2021. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i3.4913

CAMPIRA, Farissai; BULAQUE, Paulo; ALMEIDA, Leandro S. Satisfação com a vida e com experiências académicas em estudantes universitários de Moçambique. Revista E-Psi, v. 11, n.1, p. 130-140, 2022.

CASANOVA, Joana R. Abandono no ensino superior: modelos teóricos, evidências empíricas e medidas de intervenção. Educação: Teoria e Prática, v. 28, n. 57, p. 5-22, 2018. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol28n57

CASANOVA, Joana R; BERNARDO, Ana B; ALMEIDA, Leandro Silva. Dificuldades na adaptação académica e intenção de abandono de estudantes do primeiro ano do Ensino Superior. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 8, n. 2, p. 211-228, 2021. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8705

CLARK, Kelly N; MALECKI, Christine K. Academic Grit Scale: Psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of School Psychology, 72, p. 49-66, 2019. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.12.001

DA FONSECA, Victor. Importância das emoções na aprendizagem: Uma abordagem neuropsicológica. Revista de Psicopopedagogia, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016.

DE ALBUQUERQUE, Francisco José Batista; DE SOUSA, Flávia Márcia; MARTINS, Cíntia Ribeiro. Validação das escalas de satisfação com a vida e afetos para idosos rurais. PSICO, v. 41, n.1, p. 85–92, 2010. https://doi.org/10.1037/t01069-000

DIENER, Ed; EMMONS, Robert A; LARSEN, Randy J; GRIFFIN, Sharon. The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, v. 49, n.1, 71–75, 1985. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13

DUCKWORTH, Angela L; PETERSON, Christopher; MATTHEWS, Michael D; KELLY, Dennis R. Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, v. 92, n. 6, p. 1087–1101, 2007. https://10.1037/0022-3514.92.6.1087

DUCKWORTH, Angela L; ESKREIS-WINKLER, Lauren. Grit. In J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social and behavioral sciences. 2 ed. 2015. p. 397-401, Elsevier, 2015.

ENGRÁCIA, P; BAPTISTA, J. O. Percursos no Enino Superior: Situação após quatro anos dos alunos inscritos em licenciaturas de três anos. Lisboa: DGEEC. 2018. 27p.

FERNÁNDEZ-MARTÍN, Francisco D; ARCO-TIRADO, José L; HERVÁS-TORRES, Mirian. Grit as a predictor and outcome of educational, professional and personal success: A systematic review. Psicología Educativa, v. 26, n.2, p. 163-173, 2020. https://doi.org/10.5093/psed2020a11

KUH, George D et al. Student success in college: Creating conditions that matter. John Wiley & Sons. 2011. 416p.

MALDONADO, Thiago Vargas et al. Desempenho académico e bem-estar pessoal subjectivo dos pós-graduados stricto sensu. Contalilidad y Negocios, v. 17, n. 33, p. 241-262, 2022. DOI: https://doi.org/10.18800/contabilidad.202201.010

NOGUEIRA, Maria José; SEQUEIRA, Carlos. Preditores de bem-estar psicológico em estudantes do ensino superior. Suplemento digital Revista Rol. Enfermeria, v. 43, n.1, p. 356-363, 2020.

NORONHA, Ana Paula Porto; ALMEIDA, Leandro Silva. A construção e estudos psicométricos da escala de avaliação da garra: versão internacional em Língua Portuguesa. Revista Psicologia, Educação e Cultura, v. XXVI, n. 1, p. 8-23, 2022. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/40365/1/PEC%20Maio%202022-8-23%20%282%29.pdf Caso n

NUNES, Sandra Adriana Neves; DE SOUSA, Thiago Ferreira; BORES, Grasiely Faccin. Preditores da satisfação com a vida entre universitários do Estado da Bahia, Brasil. Avances en Psicología Latinoamericana, (Bogotá, Colombia), v. 41, n. 1, p. 1-19, 2023. DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.12070

OLIVEIRA, Íris M; MARQUES, Cátia. The role of career adaptability and academic engagement in college student´s life satisfaction. International Journal of Environmental Research and Public Health, v.21, 596, 2024. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph21050596

PASCARELLA, Ernest T; TERENZINI, Patrick T. How college affects students: A third decade of research. Jossey-Bass. 2005, 848p.

POSTIGO, Álvaro et al. Grit assessment: is one dimension enough? Journal of Personality Assessment, v. 103, n. 6, p. 786-796, 2021. https://doi.org/10.1080/00223891.2020.1848853

POSTIGO, Álvaro et al. Versión Portuguesa de la Escala Grit de Oviedo: Adaptación, validación y relación con variables educativas. Aula Abierta, v. 51, n. 2, p. 113-120, 2022. https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2022.113-120.

REPPOLD, Caroline et al. Escala de satisfação com a vida: Evidências de validade e precisão junto de universitários portugueses. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, v. 6, n.1, p.15-23, 2019. https://doi10.17979/reipe.2019.6.1.4617

ROMERO, Isabel; TUMBULA, Samuel; ALMEIDA, Leandro Silva. Validação de uma escala de garra junto de universitários angolanos. SAPIENTIAE: Revista de Ciências Sociais, Humanas e engenharias, v. 10, n. 1, p. 75-82, 2024. http://publicacoes.uor.ed.ao/index.php/sapientiae/

ROSÁRIO, Pedro et al. Processos de auto-regulação da aprendizagem em alunos com insucesso no 1º ano da universidade. Revista de Psicologia Escolar e Educacional, v. 14, n. 2, p. 349-358, 2010.

RYAN, Richard M; DECI, Edward L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, v. 55, n. 1, p. 68-78, 2000. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

RIVEIRO, Suárez José Manuel; SUÁREZ, Ana Patrícia Fernández. Escalas de evaluación de las estrategias motivacionales de los estudiantes. Anales de Psicología, v. 21, n. 1, p. 116-128, 2005.

TINTO, Vicent. Completing college: Rethinking institutional action. The University of Chicago Press. 2012. 283p.

Zimmerman, Barry J. Self-efficacy: an essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, v. 25, n. 1, p. 82-91, 2000. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X99910160

Published

2024-09-07

How to Cite

CAMPIRA, F. P.; BULAQUE, P. Z.; ALMEIDA, L. S. Personal variables of academic success in higher education: validation of four scales with Mozambican students. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024009, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024009. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13761. Acesso em: 15 sep. 2024.