The ethics of care in promoting the mental health of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024019

Keywords:

Saúde mental. Ética do cuidado. Escolares.

Abstract

This is a reflective study on the ethics of care in promoting students' mental health. To this end, the concept of ethics of care was used, referring it to the school space to discuss its contributions to the construction of an environment that is respectful and responsible for the emotional well-being of young students. The COVID-19 pandemic has triggered, on a large scale, cases of psychological distress in children and young people of school age. The school, as a strategic space for socialization of this age group, plays a fundamental role in promoting the health of schoolchildren. To support the discussion, the writings of Gilligan (1982), Estanislau (2014) and Noddings (2003) among other authors were used.

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Author Biographies

Elizabeth Chagas Gomes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda do PPCCLIS (UECE), Mestre em Planejamento e Políticas Públicas pela UECE (2019), Especialista em Gestão e Avaliação Pública pela UFJF (2013), Graduada em Lic. em Química – UFC (2009) e Pedagogia - UVA (2003).

Raimundo Augusto Martins Torres, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor da Universidade Estadual do Ceará - UECE (2005-2024), Professor- Pesquisador no Programa Acadêmico de Pós-Graduação Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde – PPCCLIS.

Leonardo Sabioa Paz, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduado em enfermagem (2010). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde - PPCCLIS da Universidade Estadual do Ceará (UECE - 2020). Mestre em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE - 2016 - 2018). Especialista em Mediação de Processos Educacionais na Modalidade Digital (FSLM - 2021 - 2022).

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Published

2024-10-24

How to Cite

GOMES, E. C.; TORRES, R. A. M.; PAZ, L. S. The ethics of care in promoting the mental health of students. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024019, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13656. Acesso em: 21 dec. 2024.