Evaluation and active methodologies as allies to promote learning for children with ASD
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e024017Keywords:
Assessement, Autism, Inclusion, Active MethodologiesAbstract
The objective of this article is to conduct a theoretical review of existing literature from 2014 to 2024, focusing on assessment and active learning methodologies for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study seeks to identify how these approaches are configured and utilized as intervention elements to facilitate the cognitive development of children with autism, highlighting their relevance and effectiveness in the inclusive educational context. The results indicate that there is still a scarcity of research discussing assessment, active methodologies, and the learning of children with ASD simultaneously. It was concluded that the use of active methodologies, with an emphasis on enhancing inclusive education and innovating assessment methods, positively supports teachers’ work. By reformulating their pedagogical practices and rethinking their assessment actions, teachers may also reduce the barriers that lead to the invisibility of students with disabilities, especially those whose uniqueness is characterized by Autism Spectrum Disorder.
Metrics
References
AZEVEDO, Jeferson Lopes. da Silva; BASTOS, Thalma Pinheiro; ALMEIDA, Andrè Henrique. do Vale; AZEVEDO, Leandro Ribeiro. O lúdico e suas contribuições na aprendizagem da criança com transtorno do espectro autista (TEA): Uma revisão integrativa. SaúdeUNIFAN, v. 3, n. 2, p. 39-50, 2023. Disponível em: https://saudeunifan.com.br/wp-content/uploads/2023/09/Artigo-5-O-LUDICO-E-SUAS-CONTRIBUICOES-NA-APRENDIZAGEM-DA-CRIANCA-COM-TRANSTORNO-DO-ESPECTRO-AUTISTA-TEA-UMA-REVISAO-INTEGRATIVA.pdf Acesso em: 05 jun. 2024.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 1 Ed. Porto Alegre: Penso Editora, 2018, 430p.
BRAGA, Wilson Cândido. Autismo Azul e de todas as cores: Guia Básico para pais e profissionais. Fortaleza: Paulinas, 2018, 168p.
CAMARGO, Síglia Pimentel Höher et al. Desafios no processo de escolarização de crianças com autismo no contexto inclusivo: diretrizes para formação continuada na perspectiva dos professores. Educação em Revista, v.36, p. 01-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214220
CUNHA, Antônio Eugênio. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Rio de Janeiro: Wak, 2012, 135p.
CUNHA, Antônio Eugênio. Autismo e Inclusão: Psicopedagogia e Prática educativa na escola e na família. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2017, 135p.
FISCHER, Marta Luciane. Tem um estudante autista na minha turma! E agora? O diário reflexivo promovendo a sustentabilidade profissional no desenvolvimento de oportunidades pedagógicas para inclusão. Revista Brasileira de Educação Especial., v.25, n.4, p.535-552, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400001
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará, 2002.
LEITE MENDES, D. L. L. Estrutura e Funcionamento do Ensino e a Gestão Educacional: Avaliação de disciplinas em cursos de Pedagogia e Licenciaturas na Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2011. (Tese de Doutorado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira). Universidade Federal do Ceará (UFC), 2011. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15714 Acesso em: 05. Jun. 2024.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013, 288p.
LUCKESI, Cipriano Carlos. A didática em questão. In: LUCKESI, Cipriano Carlos. O papel da didática na formação do educador. Petrópolis: Vozes, 1987. p. 25-34.
SANTOS FILHO, José. Antônio Dos; CASTELO BRANCO, Paulo Coelho. Transtorno do Espectro Autista e Educação Inclusiva: Revisão Integrativa de Literatura. Perspectivas e Diálogo, Naviraí, v. 10, n. 25, p. 321-337, 2023. DOI: https://doi.org/10.55028/pdres.v10i25.18704
SILVA, Robson Carlos da; SANTOS, George França dos; ALVES, Fábio. Júnior. Aplicativos computacionais utilizados no processo de ensino e aprendizagem de crianças com autismo: Uma revisão da literatura. Humanidades e Inovação, Palmas - TO, v. 10, n. 12, p. 56-67, 2023. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/9261 Acesso em 05 jun. 2024.
SOBRAL, Ana Cláudia da Silva; SALVINO, Francisca Pereira. Avaliação e Progressão Continuada: Implicações ao processo de ensino e aprendizagem. In: SILVEIRA, Alessandro; SILVA, Eliane (Orgs). Cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Campina Grande: EDUEPB, 2015, p. 217-244.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007, 224p.