Spaece: the materialization of external evaluation in the literacy cycle in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024020

Keywords:

Neoliberalism, External Assessment, Spaece

Abstract

The article aims to problematize external evaluation in Brazilian education, and in particular, the Ceará-Spaece Permanent Basic Education Evaluation System. In this way, the text highlights the political context in which this control policy arrived in Brazil. Furthermore, this work discusses the historical process of implementing Spaece in the state of Ceará, and the objectives prescribed in the Spaece-alfa guidelines. By identifying the characteristics of the evaluation system of basic education in Ceará, this essay considers from a critical perspective the implications of this external examination in educational practice to reflect on the contours of this evaluation instrument expressed in everyday school life. The research seeks to question the intentionality of this evaluation in terms of improving education, as it compromises the teacher/student relationship and the construction of knowledge by mechanizing pedagogical practice to achieve goals.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lisiane Maria Abreu Martins Lira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora do Ensino Fundamental da Prefeitura de Fortaleza; Mestranda em Serviço Social do MASS pela UECE; Especialista em administração escolar; Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA.

References

COSTA, Anderson Gonçalves; SOUSA, Esmeraldina Januário de; VIDAL, Eloisa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Estratégias para gestão escolar em tempos de avaliação: uma investigação em municípios do Ceará. Retratos da Escola, v. 15, n. 33, p. 959–972, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22420/rde.v15i33.1274 Acesso em 12 jun. 2024.

ESTEBAN, Maria Teresa. Considerações sobre a política de avaliação da alfabetização: pensando a partir do cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 573–592, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300005

JÚNIOR, Antônio Germano Magalhães.; LIMA, Diva; FARIAS, Maria Adalgiza de. Política de avaliação educacional no estado do Ceará: histórico dos programas de avaliação da Secretaria de Educação Básica do Ceará (SEDUC). Revista Tópicos Educacionais, Recife, v. 19, n. 2, p. 54 – 75, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/22369 Acesso em 17 jun. 2023

LIMA, Aléssio Costa. O Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Estado do Ceará (SPAECE) como expressão da política pública de avaliação educacional do estado. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Políticas Públicas e Sociedade) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2007.

MALANCHEN, Julia. Políticas educacionais, trabalho pedagógico & pedagogia histórico-crítica. Uberlândia: Navegando Publicações, 2022. 779p.

PONTES JUNIOR, José Airton; OSTI, Andreia; VIDAL, Eloisa Maia. Avaliações estaduais: nascimento, vida e protagonismo. Brasília, ANPAE, 2021. 286p.

SILVA, Daniele Oliveira. O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará – SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital. 2019. 73f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/49860 Acesso em: 17 jun. 2023.

Published

2024-10-31

How to Cite

LIRA, L. M. A. M. Spaece: the materialization of external evaluation in the literacy cycle in Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024020, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13566. Acesso em: 21 nov. 2024.