Evaluation of popular culture as teaching/learning content in school physical education
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e024007Keywords:
Cultura popular, Educação Física, Prática docenteAbstract
This text provides an experience report on how popular culture can be inserted into the teaching/learning process of Physical Education classes. Its objective was to evaluate the possibility of the Maracatu being used within the structuring contents of this discipline. To this end, initially, a bibliographical research was realized seeking to list concepts that deal with popular culture and its different aspects. Then, this theme was associated with the structuring contents of Physical Education, proposed by the National Common Curricular Base (BNCC) of 2018. And, finally, experiences that occurred at EEEP Paulo VI and the PIBID/UECE program were reported, relating popular culture with the teaching practices of teaching Physical Education. It was concluded that it is up to teachers to teach the contents that are already proposed in official documents, providing students with knowledge of the cultures of traditional peoples who participated in the formation of Brazilian society.
Metrics
References
BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2008.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação / Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.
CEARÁ. Lei 18.641/23 de 20 de dezembro de 2023. Diário Oficial do Governo do Estado do Ceará, Poder Executivo, Fortaleza, 2023.
DAÓLIO, J. Educação física e o conceito de cultura. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
FORTALEZA. Decreto 13.769/16 de 14 de março de 2016. Diário Oficial da Prefeitura de Fortaleza, Poder Executivo, Fortaleza, 2016.
FURTADO, Catherine; FORTALEZA, Pingo de. No Solar dos ritmos: Maracatu Cearense. Fortaleza, CE: Expressão Gráfica e Editora / Associação Cultural Solidariedade e Arte – SOLAR, 2023.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Patrimônio imaterial. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/iphan/pt-br/superintendencias/espirito-santo/patrimonio-imaterial. Acesso em: 18 ago. 2023.
JÚNIOR, Jorge Luiz de Oliveira; NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física: entre as teorias críticas e pós-críticas. In: JUNIOR, José Airton de Freitas Pontes (org.). Conhecimentos do professor de educação física escolar [livro eletrônico]. Fortaleza, CE: EdUECE, 2017. p. 13-63. Disponível em: https://unigra.com.br/ler/24_CONHECIMENTOS-DO-PROFESSOR-DE-EDUCACAO-FISICA-ESCOLAR#:~:text=Jos%C3%A9%20Airton%20de%20Freitas%20Pontes,professor%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20F%C3%ADsica%20escolar. Acesso em: 18 mar. 2024.
SOUZA, Adenildo Vieira de; ALMEIDA, Marcos Teodorico Pinheiro de. Jogos e brincadeiras indígenas: tecendo a interculturalidade na Educação Física escolar. In: JUNIOR, José Airton de Freitas Pontes (org.). Conhecimentos do professor de educação física escolar [livro eletrônico]. Fortaleza, CE: EdUECE, 2017. p. 446-488. Disponível em: https://unigra.com.br/ler/24_CONHECIMENTOS-DO-PROFESSOR-DE-EDUCACAO-FISICA-ESCOLAR#:~:text=Jos%C3%A9%20Airton%20de%20Freitas%20Pontes,professor%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20F%C3%ADsica%20escolar. Acesso em: 18 mar. 2024.
ZANDOMÍNEGUE, Bethânia Alves Costa. A cultura popular nas aulas de Educação Física: usos e apropriações em uma escola pública na Serra-ES. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.