Modus operandi of research-intervention in multiprofessional health residency: an institutional analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024022

Keywords:

Institutional Analysis, Intervention Research, Multiprofessional Residency

Abstract

The aim of the work is to systematize the theoretical-methodological assumptions of intervention research from the perspective of the institutional analysis framework, for training in multi-professional health residency. The research is qualitative in nature; institutional analysis was used, with the configuration of socioanalysis, a collection technique, participant observation and the institutional diary. It received a favorable opinion from the Research Ethics Committee under CAAE number: 73332123.2.0000.5053. Intervention research in the health residency in Sobral/CE begins to be considered in the first year, when the resident is immersed in the territory; thus, it is able to critically analyze health-illness-care situations, community participation, health management, the organization of the Unified Health System (UHS), health planning processes and others. Intervention research as a reference considers action/intervention as a means and end of the proposal that is not finished, but that is developed through shared construction, through problematization.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karine da Silva Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Nutricionista. Pós graduada em Nutrição Clínica, em Saúde da Família e na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva. Mestre em Ciências da Saúde. Doutoranda em Saúde Coletiva.

Danielly Custódio Cavalcante Diniz, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Assistente social. Pós graduada em Gestão Pública, na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva e na Residência Multiprofissional em Cancerologia. Mestranda em Saúde Coletiva.

Neíres Alves de Freitas, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Profissional de Educação Física. Pós graduada em Saúde da Família e na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde da Família. Mestre em Saúde Coletiva. Doutora em Saúde Coletiva.

Maria Rocineide Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Enfermeira. Especialista em Saúde da Família. Mestre em Saúde Pública. Doutora em Saúde Coletiva. Pós doutora em Saúde Coletiva. Professora Adjunto do Curso de Enfermagem e de pós graduações da UECE.

References

ARAÚJO, Renata Rodrigues de. Os paradigmas da ciência e suas influências na constituição do sujeito: a intersubjetividade na construção do conhecimento. CAMARGO, MRRM., org., SANTOS, VCC., collab. Leitura e escrita como espaços autobiográficos de formação [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2010. Disponível em: https://books.scielo.org/id/zz66x/pdf/camargo-9788579831263-07.pdf Acesso em: 25 jun. 2024.

BERNARDO, Mariana da Silva et al. A formação e o processo de trabalho na Residência Multiprofissional em Saúde como estratégia inovadora. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 6, p. e20190635, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/DgtKYSzzJxLvkwg5PWdcS6z/?lang=pt Acesso em: 30 jun. 2024.

CHASSOT, Carolina Seibel; SILVA, Rosane Azevedo Neves da. A pesquisa-intervenção participativa como estratégia metodológica: relato de uma pesquisa em associação. Psicologia & Sociedade, v. 30, p. e181737, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/qjPGZF9b6HYJ56mDsB34yCq/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 29 jun. 2024.

DINIZ, Márcia Isabel Gentil; RODRIGUES, Leandro Alcasar. Reflexões sobre o Movimento de Analise Institucional: subsídios para Educadores ajuizarem sua práxis cotidiana. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, p. e83101421696-e83101421696, 2021. Acesso em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21696/19367 Acesso em: 28 jun. 2024

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

L'ABBATE, Solange. A análise institucional e a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 8, n. 1, p. 265-274, 2003. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csc/2003.v8n1/265-274/pt Acesso em: 27 jun. 2024.

LAPASSADE, Georges; LOURAU, René. Chaves da sociologia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.

LORAU, René. Objeto e método da Análise Institucional. In: ALTOÉ, Sônia (org.). René Lorau: Analista Institucional em tempo integral. São Paulo: HUCITEC, 2004.

MACERATA, Iacã; SOARES, José Guilherme Neves; OLIVEIRA, André Miranda de. A pesquisa-intervenção como pesquisa-apoio: o caso do POP RUA. Saúde e Sociedade, v. 28, n. 4, p. 37-48, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/cdqvWK44gScR4FmnyL9TC5G/ Acesso em: 28 jun. 2024.

NASCIMENTO, Débora Dupas Gonçalves do; OLIVEIRA, Maria Amélia de Campos. Competências profissionais e o processo de formação na residência multiprofissional em saúde da família. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 814-827, 2010. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/sausoc/v19n4/09.pdf Acesso em: 24 jun. 2024.

OLIVEIRA, Karine da Silva et al. Vivências no sistema saúde escola de Sobral/CE. Saúde Coletiva, v. 12, n. 77, 2022. Disponível em: https://revistasaudecoletiva.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/2561/3118 Acesso em: 24 jun. 2024

PAULON, Simone Mainieri. A análise de implicação com ferramenta na pesquisa-intervenção. Psicologia & Sociedade, v. 17, n. 3, p. 18-25, set-dez: 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/YWZKDkyF5zBjQvhjJZkdK7m/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 24 jun. 2024.

PRATA, Diego Rangel dos Anjos; ARAÚJO, Marcos Vinícius Ribeiro de; ARCE, Vladimir Andrei Rodrigues. O apoio institucional na gestão da Atenção Básica do estado da Bahia: uma análise do processo de trabalho. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 21, p. e02000228, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/hh8wmBsk4g4TB6hqvnmsXLm/ Acesso em: 26 jun. 2024.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SOBRAL. Secretaria de Saúde de Sobral. Projeto Pedagógico Residência Multiprofissional em Saúde da Família Turma 12. Escola de Saúde Pública Visconde de Sabóia (ESP-VS), 2015.

ROQUE, Antônio C. A Origem do Pensamento Científico. Evolução dos Conceitos da Física – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – Universidade de São Paulo, 2019. Disponível em: http://sisne.org/Disciplinas/Grad/EvolConcFis/origem_pensamento_cientifico.pdf Acesso em: 25 jun. 2024.

ROSSI, André; PASSOS, Eduardo. Análise institucional: revisão conceitual e nuances da pesquisa-intervenção no Brasil. Revista Epos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 156-181, jan.-jun. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epos/v5n1/09.pdf Acesso em: 29 jun. 2024.

Published

2024-11-02

How to Cite

OLIVEIRA, K. da S.; DINIZ, D. C. C.; FREITAS, N. A. de; SILVA, M. R. F. da. Modus operandi of research-intervention in multiprofessional health residency: an institutional analysis. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024022, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13552. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)